Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 17 LISTOPADA 2023 

17 listopada 2023 r. weszły w życie nowe regulacje wprowadzające dodatkowe obowiązki dla pracodawców w zakresie wyposażenia stanowisk pracy. Wynikają one z nowelizacji Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Pracodawcy mają sześć miesięcy na dostosowanie stanowisk pracy do nowych wymagań (a więc do 16 maja 2024 r.).

Zmiany spowodowane nowelizacją przepisów Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe dotyczą głównie: stanowisk wyposażonych w laptop oraz zapewnienia pracownikom szkieł kontaktowych (soczewek). Poniżej prezentujemy szczegółowe informacje na ten temat.

Stanowiska pracy wyposażone w laptop

W przypadku systemów przenośnych przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy (w szczególności laptopów) stanowisko pracy musi być wyposażone w monitor stacjonarny lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu, oraz w dodatkową klawiaturę i mysz.

Ponadto Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe wprowadza nową definicję stanowiska pracy, pod którym należy rozumieć przestrzeń wraz z:

  • wyposażeniem podstawowym, w tym monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika,
  • krzesłem i stołem lub powierzchnią roboczą,
  • opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem.

Zgodnie z przepisami zawartymi w Rozporządzeniu zmieniającym