Obraz depresji dziecięcej czy młodzieżowej nie jest tak oczywisty, jakby mogło się wydawać. Znacznie zróżnicowane objawy, kontekst rodzinny i społeczny, elastyczność psychologiczna, odmienne kompetencje społeczne i doświadczenia, przebyte kryzysy rozwojowe, dostępna sieć wsparcia – to wszystko stanowi o jakości przeżywania problemów psychicznych. Co powinni wiedzieć pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych i szkół o problemie depresji?
Szacuje się, że co piąty młody człowiek przed osiągnięciem pełnoletniości może mierzyć się z pewnym rodzajem zaburzenia psychicznego, czyli długotrwałego dyskomfortu stanowiącego zagrożenie dla jego relacji i rozwoju. Dziecko może na różne sposoby pokazywać, że dotyczy je ten problem. Mówienie o swoim smutku, bezradności czy niskim poczuciu własnej wartości to wariant umożliwiający szybsze udzielenie wsparcia. Jednak jak podkreśla Krzysztof Szwajca, psychiatra dziecięco-młodzieżowy, zdecydowanie częściej depresja przejawia się w mniej jednoznaczny sposób. Od problemów ze skupieniem, przeszkadzania innym, poprzez wchodzenie w konflikty, stosowanie agresji, podejmowanie zachowań ryzykownych, aż po samookaleczenia. To wszystko zaś sprawia, że depresja to bardzo złożone zjawisko.
Cztery obrazy depresji u nastolatków
Antoni Kępiński wyróżnił cztery obrazy depresji u dojrzewających młodych ludzi:
- Postać apatyczno-abuliczna – nastolatek ulega wewnętrznej dezorganizacji, można odnieść wrażenie, że nic go nie interesuje, odczuwa nudę i pustkę, które próbuje zagłuszyć muzyką, sięganiem po substancje psychoaktywne, działaniem niszczycielskim czy też aktywnością seksualną.
- Postać buntownicza – występuje w niej wysoki poziom gniewu i agresji, a wyładowanie następuje w formie gwałtownej reakcji lub biernego oporu, nierzadko złośliwości. Gdy agresja nie może być wyładowana na zewnątrz, może przekształcić się w autoagresję.
- Postać rezygnacyjna – nastolatek doświadcza dojmującego lęku przed przyszłością, przewiduje własne niepowodzenia, jest bezradny i nie wierzy w swoje możliwości, co prowadzi do rezygnacji z wielu aktywności.
- Postać labilna – można ją poznać po dużej niestabilności nastroju, której podłożem jest poczucie bezsensu i pustki emocjonalnej.
Ważne!
Praca z nastolatkami w wieku 12–19 lat jest szczególnym wyzwaniem pod względem obserwacji trudności natury psychicznej.
Intensywne zmiany biologiczne, psychologiczne i społeczne to jeszcze nie wszystko, z czym mierzą się młodzi ludzie we wspomnianym okresie. Postawa buntu, negowanie zasad i autorytetów, dążenie do odrębności i poszukiwanie sensu to wyzwania rozwojowe, z którymi muszą się oni mierzyć. Ponadto, jeśli nastolatek z różnych względów cierpi z powodu zaburzenia psychicznego, nauczyciele stają przed niezwykle trudnym zadaniem odróżnienia, co jest zachowaniem typowo adolescencyjnym, a co może wynikać ze skłonności depresyjnych.
Jak rozpoznać depresję?
Warto mieć świadomość, co może być pierwszym sygnałem depresji. Do takich objawów należą zwłaszcza:
- obniżony nastrój pojawiający się rano i utrzymujący się przez większą część dnia, poczucie smutku i przygnębienia występujące prawie codziennie, niezależnie od zewnętrznych okoliczności,
- trudność w odczuwaniu przyjemności nawet z działań, które do tej pory pozwalały na doświadczanie komfortu,
- niski poziom energii lub szybsze męczenie się.
Dodatkowe, ale równie istotne objawy to:
- zaburzenia snu, zwłaszcza wczesne pobudki,
- problemy z pamięcią i koncentracją uwagi,
- niska samoocena,
- nadmierne i często nieuzasadnione poczucie winy,
- znaczne spowolnienie psychoruchowe,
- zmniejszenie lub zwiększenie apetytu,
- zaniedbany wygląd,
- myśli samobójcze.
Ważne!
Aby można było ocenić, czy nastolatek realnie mierzy się z początkami depresji, muszą pojawić się przynajmniej dwa podstawowe objawy, a także dwa dodatkowe, których czas trwania wynosi przynajmniej dwa tygodnie.