Cele główne:
- wprowadzenie liczebników porządkowych,
- segregowanie obiektów,
- przeliczanie do ośmiu,
- rozwijanie wyobraźni,
- zapoznanie z wyglądem cyfry osiem.
Cele szczegółowe:
- znajdowanie skarbów w sieci rybackiej,
- przeliczanie obiektów oraz liczmanów,
- klasyfikowanie liczmanów ze względu na rodzaj,
- wskazywanie odpowiednich liczmanów,
- wskazywanie przedmiotu, który odpowiada danemu liczebnikowi porządkowemu,
- wypełnianie instrukcji matematycznej – uważne słuchanie,
- przyklejanie obiektów do wskazanego ramienia ośmiornicy,
- podawanie skojarzeń związanych z wyglądem cyfry osiem,
- liczenie oklasków – oklaskiwanie siebie i innych.
Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa.
Materiały dydaktyczne:
- nadmorskie przedmioty: muszla, wodorosty, rybka, kotwica, bursztyn, kamień, krab oraz mewie pióro, sieć rybacka; pudełka po butach, tekturki, liczmany z nadmorskimi symbolami, klej, karty pracy.
Przebieg zajęć
W tęsknocie za wakacjami – matematyka na wesoło
Gdy za oknem wiatr i zawierucha, przychodzi czas na trochę ciepłych wspomnień. Nauczyciel, nawiązując do wakacyjnych przygód, zaprasza najmłodszych do zabaw matematycznych. W ich tle pojawią się różne nawiązania do morza i oceanu. Po miłym przywitaniu prowadzący rozkłada przed dziećmi dużą sieć rybacką. Okazuje się, że pomiędzy jej oczka wplątało się kilka niezwykłych morskich skarbów: muszla, wodorosty, rybka, kotwica, bursztyn, kamień, krab oraz mewie pióro. Kto by pomyślał, że w zimny październikowy poranek najmłodsi będą mogli oglądać tyle pięknych skarbów. Warto je zatem policzyć! Wychowawca wraz z podopiecznymi dokonuje rachunków. W sali znaleziono aż osiem nadmorskich niespodzianek. Czy to przypadek? Nie, gdyż właśnie ósemka będzie dziś wyznaczać kierunek naszych działań.