Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 26 PAŹDZIERNIKA 2023

Zgodnie z art. 4 ust. 1 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych przedszkola, szkoły i placówki zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi. Przepis ten określa zatem formę organizacyjno-prawną, w której prowadzone są jednostki organizacyjne systemu oświaty prowadzone przez samorząd i ministrów.

Co oznacza taka forma organizacyjno-prawna wskazuje z kolei art. 11 ust. 1 Ustawy o finansach publicznych, stosownie do którego jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, pokrywające swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzające na rachunek, odpowiednio, dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Szkoła nie została wyposażona przez ustawodawcę w osobowość prawną, podobnej właściwości nie przyznały jej bowiem zapisy Ustawy Prawo oświatowe. Z art. 11 Ustawy o finansach publicznych wynika natomiast tzw. zasada budżetowania brutto, czyli ścisłe powiązanie finansów szkoły z budżetem jednostki samorządu terytorialnego, która jest organem prowadzącym danej szkoły.

Z uwagi na metodę budżetowania wydatki ponoszone przez szkołę nie mogą w żaden sposób zależeć od wielkości osiąganych dochodów, ponieważ wszystkie wydatki i dochody placówki są jednocześnie dochodami i wydatkami jednostki prowadzącego ją samorządu terytorialnego. 

Ważne! Wykonanie planu finansowego szkoły jest więc zarazem wykonywaniem budżetu organu prowadzącego, dlatego terminarz prac nad planem finansowym szkoły jest ściśle powiązany z terminami prac nad samorządowym budżetem.

Projekt planu finansowego szkoły

Plan finansowy jednostki oświatowej stanowi w istocie element budżetu gminy czy powiatu, dlatego nie ma możliwości przyjęcia właściwego planu finansowego przed zakończeniem prac nad budżetem. Z kolei wyłączne prawo inicjatywy uchwałodawczej w sprawach budżetu danej jednostki samorządu terytorialnego (organu prowadzącego szkołę) przysługuje, zgodnie z art. 233 Ustawy o finansach publicznych, zarządowi jednostki, czyli jej organowi wykonawczemu – w gminie wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta).

Ważne! Projekt uchwały budżetowej powinien zostać przedstawiony do zaopiniowania organowi stanowiącemu (czyli właściwej radzie gminy lub miasta) oraz regionalnej izbie obrachunkowej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, stosownie do art. 238 ust. 1 Ustawy o finansach publicznych.

Termin ten ma istotne znaczenie z punktu widzenia tworzonego planu finansowego szkoły, bowiem, w myśl art. 248 ust. 1 Ustawy o finansach publicznych, zarząd jednostki samorządu terytorialnego przekazuje podległym jednostkom budżetowym informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych w terminie siedmiu dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego.

Kwoty dochodów i wydatków budżetowych

Zgodnie z § 5 Rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych zarządy jednostek samorządu terytorialnego przekazują kierownikom podległych samorządowych jednostek budżetowych, czyli również dyrektorom szkół, w terminie określonym w art. 248 ust. 1 Ustawy o finansach publicznych, a więc w ciągu siedmiu dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej organowi stanowiącemu, informacje o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie uchwały budżetowej. Dochody są określane w szczegółowości określonej w art. 235 Ustawy o finansach publicznych, a wydatki w szczegółowości określonej w art. 236 tego aktu. Zgodnie art.235ww. Ustawy