Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 10 PAŹDZIERNIKA 2023

Jedną z konsekwencji zeszłorocznych zmian w procedurze awansu zawodowego było utworzenie zupełnie nowej funkcji – mentora dla początkującego nauczyciela. Na pierwszy rzut oka przypomina ona funkcję opiekuna stażu, ale czy rzeczywiście tak jest? Kto może zostać mentorem? Co mówią na ten temat przepisy prawa? Jakie wymagania stawia się potencjalnemu mentorowi i jak w praktyce powinna wyglądać jego praca?

Podstawowy warunek, jaki należy spełnić, aby móc pełnić funkcję mentora w danej placówce oświatowej, dotyczy stopnia awansu zawodowego. Mentorem może bowiem zostać nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który nie zajmuje stanowiska kierowniczego.

Główne zadania mentora to:

  • wspieranie na bieżąco nauczyciela w procesie wdrażania do pracy w zawodzie, w tym zapoznanie go z dokumentacją przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz innymi dokumentami obowiązującymi w szkole,
  • udzielanie nauczycielowi pomocy w doborze właściwych form doskonalenia zawodowego,
  • dzielenie się z nauczycielem wiedzą i doświadczeniem w zakresie niezbędnym do efektywnej realizacji obowiązków nauczyciela,
  • umożliwienie nauczycielowi obserwowania prowadzonych przez siebie zajęć oraz omawianie z nim tych zajęć,
  • obserwowanie zajęć prowadzonych przez nauczyciela oraz omawianie ich z tym nauczycielem,
  • inspirowanie i zachęcanie nauczyciela do podejmowania wyzwań zawodowych.

Ważne! Mentor jest też zobowiązany poszerzać swoją wiedzę i doskonalić umiejętności w zakresie niezbędnym do pełnienia swojej funkcji.

Dzielenie się wiedzą

Z przepisów prawa wynika, że mentor powinien wspierać swojego podopiecznego na wiele sposobów. W kontekście bieżącej pracy, a także późniejszych lekcji obserwowanych przez komisję, najważniejsze wydaje się obserwowanie zajęć młodego nauczyciela i umożliwienie mu obserwacji swoich zajęć. Oczywiście rozwój zarówno jednej, jak i drugiej strony będzie możliwy tylko pod warunkiem, że obserwowane zajęcia zostaną omówione i poddane ewaluacji. Niestety praktyka pokazuje, że nie poświęca się tej czynności wiele czasu. Jest ona jednak bardzo ważna z uwagi na obowiązek praktycznego przedstawienia umiejętności nauczyciela, który przygotowuje się do zawodu. Przydzielając funkcję mentora, dyrektor musi zatem kierować się przede wszystkim umiejętnościami starszego stopniem nauczyciela. 

Powinien przy tym odpowiedzieć sobie na pytania, czy potencjalny mentor:

  • prowadzi swoje zajęcia poprawnie merytorycznie,