Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 20 PAŹDZIERNIKA 2023

1 lipca 2023 r. weszła w życie nowelizacja Rozporządzenia RM z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, wprowadzając podwyżkę wynagrodzeń dla tej kategorii pracowników. Ponieważ pracownicy administracji i obsługi zatrudnieni w samorządowych przedszkolach są pracownikami samorządowymi, regulacje ww. Rozporządzenia mają do nich zastosowanie. Warto więc przeanalizować, w jaki sposób zmieniła się wysokość wynagrodzenia, zwracając szczególną uwagę na przewidziane w Rozporządzeniu stanowiska pracowników jednostek oświatowych.

Rozporządzenie RM z dnia 22 maja 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zmieniło załącznik nr 3 do tego aktu, który określa minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego w złotych dla poszczególnych kategorii zaszeregowania. Przykładowo dla najniższej, pierwszej kategorii zaszeregowania minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego przed nowelizacją wynosił 2150 zł, zaś po nowelizacji – 3350 zł, więc ponad 1000 zł więcej. Warto jednak nadmienić, że minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalone przez Rozporządzenie RM z dnia 13 września 2022 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2023 r., wynosi od 1 lipca 2023 r. 3600 zł, czyli tyle, co minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych ustalone dla VII kategorii zaszeregowania. Przed nowelizacją Rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych wyłącznie najwyższa z kategorii zaszeregowania, czyli XXII, osiągała poziom minimalnego wynagrodzenia za pracę, jaki obowiązuje obecnie (3600 zł). Aktualnie najwyższa kategoria to poziom XX z minimalnym wynagrodzeniem zasadniczym przewidzianym na 5200 zł. 

Jak to się ma do faktycznych wynagrodzeń pracowników administracji i obsługi przedszkola? W praktyce wiele zależy od organu prowadzącego. Samo Rozporządzenie wskazuje, co prawda, stanowiska pomocnicze i obsługi w jednostkach działających w zakresie oświaty, ale nadal pamiętać należy o tym, że akt ten określa wyłącznie wynagrodzenie minimalne, które może być podwyższone, jeżeli organ prowadzący dysponuje odpowiednimi środkami. 

Rozporządzenie wymienia kilka stanowisk występujących w jednostkach oświatowych, w tym: 

  • sekretarza – XII kategoria zaszeregowania z minimalnym wynagrodzeniem zasadniczym w wysokości 4000 zł,
  • pomoc nauczyciela – IV kategoria z wynagrodzeniem minimalnym w wysokości 3450 zł,
  • woźny – III kategoria z minimalnym wynagrodzeniem zasadniczym 3400 zł (stanowisko przypisane do stanowisk pomocniczych i obsługi w samorządowych jednostkach organizacyjnych, więc także w samorządowych przedszkolach),
  • konserwator – VIII kategoria zaszeregowania z minimalnym wynagrodzeniem zasadniczym w wysokości 3650 zł. 

Z przykładów tych wynika, że pracownicy niepedagogiczni przedszkoli mają wynagrodzenie zasadnicze ustalone na poziomie bardzo bliskim wynagrodzenia minimalnego, a czasem nawet poniżej tego poziomu. Zresztą w przypadku wynagrodzeń nauczycieli sytuacja nie wygląda znacząco lepiej. Nauczyciel początkujący, posiadający tytuł magistra bez przygotowania pedagogicznego, otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze wynoszące 3600 zł.

Sytuacja ta ma swoją przyczynę w konkretnych regulacjach dotyczących minimalnego wynagrodzenia za pracę. Należy tu w szczególności zwrócić uwagę na art. 7 ust. 1 Ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę