Cele główne:
- wzbogacanie wiedzy o muzyce i sztuce,
- tworzenie możliwości odbioru różnych treści muzycznych,
- rozwijanie słuchu fizycznego – działania wokalne,
- działania kreatywne – projektowanie,
- zapoznanie się z zasadami poprawnego zachowania w różnych miejscach publicznych,
- doświadczanie form artystycznych,
- poszerzanie świadomości muzycznej.
Cele szczegółowe:
- zapoznanie się z operą jako miejscem, w którym gości muzyka,
- podejmowanie prób komunikowania się za pomocą śpiewu,
- słuchanie śpiewanek i słuchowisk,
- opowiadanie o zaistniałych w utworach zdarzeniach oraz ich muzycznym akcencie,
- śpiewanie – udział w rozgrzewce wokalnej,
- wybieranie ilustracji przedstawiających poprawne zachowanie się w operze,
- projektowanie eleganckiego stroju na wizytę w operze,
- słuchanie operowych utworów muzycznych,
- wycieczka do opery na przedstawienie dla najmłodszych widzów.
Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa.
Materiały dydaktyczne:
- materiałowa kurtyna, pianino/inny instrument klawiszowy, kredki i pastele, sylwety (chłopiec/dziewczynka), nagrania słuchowisk i piosenek, ćwiczenie do rozśpiewki wokalnej, nutki z gamy do zaprezentowania, obrazki przedstawiające poprawne/niepoprawne zachowanie dzieci w operze, utwory operowe do odsłuchu, napis „OPERA”.
Przebieg zajęć
Czym jest opera?
Wychowawca zaprasza dzieci do sali. Okazuje się, że aby się do niej dostać, każdy przedszkolak musi przejść przez drzwi ozdobione kurtyną. Następnie nauczyciel informuje najmłodszych, że dziś wszyscy odwiedzą pewien fascynujący świat. Miejsce to wypełnione jest muzyką, śpiewem, tańcem i kostiumami. To niezwykły budynek, w którym rozgrywają się wielkie sceny i niesamowite historie. Następnie prowadzący zajęcia rozwija przed maluchami planszę ze słowem „OPERA”. Czy ktoś z obecnych potrafi już odczytać to słowo? Jeśli nie, nauczyciel wypowiada je donośnym głosem, akcentując dokładnie każdą głoskę.