Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 10 PAŹDZIERNIKA 2023

W przedszkolach publicznych, podobnie jak w szkołach, można tworzyć stanowiska wicedyrektorów, którzy zastępują dyrektorów w razie ich nieobecności, dysponując w tym czasie pełnią ich kompetencji. Ile tego rodzaju stanowisk można utworzyć w placówce przedszkolnej? Co mówią na ten temat przepisy? Czy obejmujące przedszkola regulacje brzmią tak samo jak regulacje dotyczące szkół?

Funkcja wicedyrektora

Zgodnie z art. 68 ust. 9 Prawa oświatowego w przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go wicedyrektor, a w placówce, w której nie utworzono stanowiska wicedyrektora – inny jej nauczyciel, wyznaczony przez organ prowadzący. Aby organ prowadzący mógł wyznaczyć nauczyciela na tego rodzaju zastępstwo, musi on wyrazić na to zgodę.

Wspomniana wyżej regulacja jest istotna o tyle, że kształtuje zasadę zastępstwa sprawowanego przez wicedyrektora z mocy prawa. Powołany w danym przedszkolu wicedyrektor z mocy prawa zastępuje dyrektora w pełnym zakresie jego kompetencji, bez konieczności stosowania żadnych dodatkowych upoważnień. Niemniej stosowanie tych ostatnich jest dość powszechną praktyką, dyrektorzy bowiem często upoważniają pisemnie wicedyrektorów do reprezentowania przedszkola, podejmowania czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników placówki czy realizacji planu finansowego itd.

Ważne! Odrębne upoważnienia nie są konieczne do tego, aby wicedyrektor mógł realizować swoje obowiązki, ponieważ sam art. 68 ust. 9 Prawa oświatowego stanowi takie upoważnienie, a wicedyrektor, będąc upoważnionym z mocy prawa, nie potrzebuje dodatkowego umocowania do działania. 

Należy też zwrócić uwagę, że przywołany wyżej przepis upoważniający znajduje się w konkretnym miejscu ustawy, czyli w art. 68. Jest to norma, która określa podstawowe kompetencje dyrektora. W myśl ust. 1 tej regulacji dyrektor:

  • kieruje działalnością przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz,
  • sprawuje nadzór pedagogiczny,
  • sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
  • realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,
  • dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola,
  • wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
  • wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,
  • stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej przedszkola,