Cele główne:
- działania adaptacyjne mające na celu zapoznanie dzieci z przedszkolem,
- ułatwienie startu przedszkolnego,
- wprowadzanie do życia społecznego przedszkola,
- tworzenie bezpiecznych warunków do poznania tego, co nowe i nieznane,
- integracja grupy.
Cele szczegółowe:
- zapoznanie z zakamarkami sali,
- wskazywanie podstawowych przedmiotów należących do przedszkolaka,
- odnajdywanie swojego miejsca w sali: własny wieszak, krzesełko, półka,
- wspólne poszukiwanie zabawek,
- kierowanie się wskazówkami zawartymi na mapie,
- kreślenie po śladzie,
- uczestnictwo w pasowaniu na przedszkolaka,
- otrzymanie upominku przedszkolnego,
- odnajdywanie własnej szafki,
- poszukiwanie symbolu pomagającego odnaleźć własne rzeczy,
- wspólna zabawa dzieci.
Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa.
Materiały dydaktyczne:
- serpentynowa kurtyna, worek przedszkolaka z wyposażeniem, list wraz z mapą prowadzącą do zabawek, karta pracy, kredki, pisaki, upominki dla dzieci, odznaki, marker, naklejki lub znaczki na szafkę.
Przebieg zajęć
Przedszkolna kraina
Nadszedł wrzesień, a wraz z nim niezwykłe wyzwanie dla wielu maluszków. Niektóre dzieci pojawiły się w przedszkolu pierwszy raz, inne wracają do niego w podskokach, czekając z utęsknieniem na spotkanie z przyjaciółmi. Pojawienie się w nowym miejscu może być dla najmłodszych wydarzeniem bardzo emocjonującym. Dbając o spokój dzieci, warto wprowadzić je do świata przedszkolnego w prosty, zabawowy sposób. Wszystko po to, aby ciekawość wygrała z obawą przed nieznanym.
Takim sposobem może być snucie historii. Wychowawca zaprasza dzieci do niezwykłej krainy pełnej zabawy i śmiechu. Aby się tam znaleźć, trzeba przejść przez kolorowe drzwi i wypowiedzieć pewne magiczne zaklęcie. Czy wszyscy są gotowi? Jeśli tak, możemy zaczynać. Dzieci wypowiadają swoje magiczne zaklęcia: