Postanowienia noworoczne większości z nas kojarzą się z planowaniem rewolucji w życiu od stycznia. W rzeczywistości szkolnej tym nowym początkiem jest wrzesień. Jeżeli zatem odczuwamy potrzebę zmian, warto zastanowić się, co chcemy usprawnić, urozmaicić czy uporządkować. Pomyślmy o sobie, o naszych uczniach, ich rodzicach – o tym, co możemy zrobić, aby nowy rok szkolny był lepszy od poprzedniego.
W pierwszej kolejności warto zastanowić się nad tym, co możemy zrobić dla siebie, a następnie ustalić, jakie modyfikacje mogą przysłużyć się naszemu otoczeniu. Oto kilka pomysłów na postanowienia noworoczne, dzięki którym wrzesień może stać się początkiem dobrej zmiany.
Dla nauczyciela
Chyba każdemu nauczycielowi przydarzył się kiedyś kryzys. W takiej sytuacji często pojawiają się wątpliwości i zaczynamy zadawać sobie pytania, czy rzeczywiście nadajemy się do tej pracy i czy właśnie to chcemy robić przez kolejne lata. Niejednokrotnie taki spadek formy związany jest z wyzwaniami zawodowymi, którym musimy stawić czoła, a tych w pracy nauczycielskiej jest wiele. Kiedy jesteśmy w dobrej formie psychofizycznej, zazwyczaj udaje nam się sprawnie rozwiązać problem. Dużo większą trudność sprawia nam poradzenie sobie z nim, kiedy jesteśmy zmęczeni, osłabieni, zdenerwowani, a może nawet głodni, zaś wizytę w toalecie odkładamy już trzecią przerwę.
Zadbanie o swoje podstawowe potrzeby fizyczne, o czym wielu nauczycieli często zapomina, ma duży wpływ na to, jak funkcjonujemy na co dzień. Dlatego w pierwszej kolejności zatroszczmy się o siebie, abyśmy mieli siłę, energię, ochotę, czas i możliwości, by dbać o naszych uczniów i współpracowników.
Zarządzanie czasem i wyznaczanie priorytetów
Zastanówmy się, co jest dla nas najważniejsze w byciu nauczycielem i czy temu właśnie poświęcamy najwięcej czasu i uwagi. Obowiązki administracyjne często przytłaczają i wykradają nam nie tylko czas, który powinien być przeznaczony na planowanie i przygotowywanie zajęć, lecz także czas wolny. Warto zatem poświęcić dłuższą chwilę na refleksję nad tym, czym zajmujemy się na co dzień, i wyznaczyć nauczycielskie priorytety.
Pamiętajmy, że naszą podstawową rolą jest przekazywanie wiedzy oraz wspieranie uczniów w nauce i rozwoju. Poprowadzenie ciekawych i angażujących zajęć, w których uczniowie chcą uczestniczyć i z których czerpią pełnymi garściami, powinno znaleźć się na samej górze listy priorytetów. Takie zajęcia wymagają przemyślenia, planowania i przygotowania, a na to potrzebny jest czas. Zapewnijmy sobie ten czas, planując nasze nauczycielskie zadania. Zdecydujmy, co jest najważniejsze, i zastanówmy się, co możemy zrobić, aby innym obowiązkom poświęcać mniej uwagi i energii.
Ważne!
Warto nauczyć się tak zarządzać swoim czasem, by móc skupić się na najważniejszych aspektach pracy nauczycielskiej i zaoszczędzić sobie frustracji i rozczarowań.
Rozwój osobisty i zawodowy
Mówi się, że dobry nauczyciel nigdy nie przestaje się uczyć i rozwijać. Wielu z nas inwestuje w podnoszenie kompetencji i uzupełnianie kwalifikacji, angażuje się w różne projekty i dąży do zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego. Pamiętajmy jednak o równowadze między rozwojem zawodowym i osobistym. Być może potrzebujemy przekierować część swojej uwagi na wzmacnianie siebie i pokonywanie własnych słabości?
Ważne!
Warto zarezerwować w swoim życiu codziennym czas na dbanie o swoje ciało i zdrowie, a także o sfery duchową i umysłową. Troska ukierunkowana na własne potrzeby i zainteresowania jest niezwykle ważna.