Tradycyjnie nowy rok szkolny wiąże się z wejściem w życie zmian w prawie oświatowym. Zmiany te dotyczą różnych aspektów, w tym prawa pracy nauczycieli czy funkcjonowania systemu oświaty. Część z nich wynika z nowelizacji Karty nauczyciela i niektórych innych ustaw.
Podstawa prawna (stan na 1 września 2023):
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2230),
- Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy Karta nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1672) – oczekuje na wejście w życie,
- Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz.U. z 2022 r. poz. 645),
- Ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy Karta nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1730 ze zm.)
Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych zmian w prawie oświatowym wchodzących w życie z początkiem roku szkolnego 2023/2024, które będą miały znaczenie dla działania poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Kształcenie uczniów ukraińskich w nowym roku szkolnym
W ostatnim czasie doszło do nowelizacji Rozporządzenia w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy. Chociaż zmiany zostały przyjęte w lipcu 2023 r., to jednak będą one miały wpływ na funkcjonowanie jednostek oświaty w całym roku szkolnym 2023/2024. Wśród najważniejszych kwestii dotyczących poradni należy wskazać na:
- możliwość przyjęcia do przedszkola specjalnego, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej specjalnej, szkoły specjalnej, specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego i specjalnego ośrodka wychowawczego dziecka lub ucznia z niepełnosprawnością, na podstawie oświadczenia rodzica lub osoby sprawującej opiekę nad dzieckiem lub uczniem będącym obywatelem Ukrainy o złożeniu do publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
- możliwość zatrudnienia w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, w uzasadnionych przypadkach i za zgodą kuratora oświaty, osoby niebędącej nauczycielem, posiadającej przygotowanie uznane przez dyrektora poradni za odpowiednie do realizacji określonych przez niego zadań.
Zmiany w ocenie pracy nauczycieli
Najbliższe zmiany legislacyjne wprowadzi Ustawa o zmianie ustawy Karta nauczyciela oraz niektórych innych ustaw, która wejdzie w życie 6 września 2023 r. (z kilkoma wyjątkami, np. zmiany dotyczące nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych będą obowiązywać od września 2024 r.). Nowelizacja zakłada m.in. wprowadzenie zmian doprecyzowujących w sposobie dokonywania oceny pracy nauczycieli.
Obowiązujący od 1 września 2022 r. przepis art. 6a ust. 1de Karty nauczyciela zakłada, że oceny pracy nauczyciela mianowanego, który zamierza ubiegać się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego, dokonuje się za okres ostatnich trzech lat pracy przed dokonaniem tej oceny. W praktyce pojawiły się jednak problemy z obliczaniem wskazanego trzyletniego okresu pracy w przypadku, gdy nauczyciel (z różnych względów) był przez dłuższy czas nieobecny w pracy.
Ważne!