Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 29 SIERPNIA 2023

17 sierpnia 2023 r. Sejm przyjął projekt nowelizacji Prawa oświatowego, potocznie zwany Lex Czarnek 3.0 dlatego, że zostały w nim przyjęte rozwiązania zbliżone do tych, które były obecne w dwóch poprzednich projektach, zawetowanych przez prezydenta.

Tym razem jednak Ustawa o zmianie ustawy Prawo oświatowe nie jest formalnie projektem rządowym, lecz obywatelskim, a ponadto dotyczy jedynie zasad działania w jednostkach oświatowych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej placówek.

Wcześniejsze projekty

Podkreślić należy, że poprzednie projekty były znacznie bardziej rozbudowane. Przewidywały zwiększenie roli kuratorów oświaty w wielu sferach działalności oświatowej. Polegać miało ono m.in. na:

  • możliwości wpływania na wybór kandydata na stanowisko dyrektora w przypadku nierozstrzygnięcia konkursu,
  • konieczności uzyskania pozytywnej opinii kuratora w razie powierzania stanowiska dyrektora na okres krótszy niż pięć lat szkolnych,
  • zwiększeniu udziału kuratora w procedurze wystawienia oceny pracy dyrektora.

Kuratorzy mieli mieć również większy niż obecnie udział w procedurze likwidacji placówki. Projekt Lex Czarnek 2.0 przewidywał także zmiany w art. 86 Prawa oświatowego – po ust. 2 dodane miały być ust. 2a–2n, zgodnie z którymi stowarzyszenie lub inna organizacja zamierzające podjąć działalność w placówce przekazują jej dyrektorowi, w postaci elektronicznej i papierowej, informację zawierającą w szczególności:

  1. opis dotychczasowej działalności stowarzyszenia lub innej organizacji,
  2. cele i treści, które mają być realizowane w placówce w ramach działalności prowadzonej przez stowarzyszenie lub inną organizację,
  3. opis materiałów wykorzystywanych do realizacji celów i treści, o których mowa w pkt 2.

W sprawie podjęcia działalności w jednostce oświatowej miała być wydawana przez jej organy opinia, a rodzice mieli być informowani z wyprzedzeniem o rodzaju działalności, jaka będzie podejmowana przez organizację. Samo podjęcie przez nią działania wymagać miało uzyskania pozytywnej opinii kuratora.