STAN PRAWNY NA 18 SIERPNIA 2023
Opracowanie planu nadzoru pedagogicznego na kolejny rok szkolny jest jednym z ważniejszych corocznych obowiązków dyrektora. Żeby opracować dobry plan nadzoru pedagogicznego, należy przede wszystkim skupić się na obowiązującej podstawie prawnej, która wskazuje zasady opracowania tego dokumentu.
Obowiązek przygotowania planu nadzoru
Obowiązek sporządzenia planu nadzoru przez dyrektora przedszkola wynika z § 23 Rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego. Mówi on, że dyrektor przedszkola opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej, a w przypadku przedszkola, w którym nie tworzy się rady pedagogicznej – na zebraniu z udziałem nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe placówki, w terminie do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan. Przepisy wymagają również, aby dyrektor przedszkola poinformował niezwłocznie radę pedagogiczną bądź nauczycieli i osoby niebędące nauczycielami, które realizują zadania statutowe przedszkola, jeżeli nie tworzy się w niej rady pedagogicznej, o wprowadzonych przez siebie do planu nadzoru koniecznych zmianach (§ 23 ust. 4 Rozporządzenia).
Wzór planu nadzoru
Obowiązujące przepisy prawa nie wskazują wzoru planu nadzoru, mówią natomiast, że powinien być on opracowany z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w przedszkolu w poprzednim roku szkolnym oraz podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa ogłaszanych przez ministra edukacji i nauki przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
Zawartość planu nadzoru
O zawartości planu nadzoru decyduje dyrektor przedszkola. Uwzględnia w nim działania planowe, które powinny wynikać z potrzeb placówki, oraz decyduje o metodach i narzędziach służących pozyskiwaniu danych. Niemniej pewne elementy planu określone zostały w § 23 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego. Dyrektor powinien zawrzeć w nim szczegółowy zakres działań obejmujących trzy główne obszary.
W pierwszej kolejności należy wspomnieć o tematyce i terminach przeprowadzania kontroli działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola. Przez kontrolę