Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Plan nadzoru pedagogicznego
Dyrektora Szkoły …………….……………
na rok szkolny 2023/2024
(przykład)
I. Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900),
• Rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2198),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.).
II. Organizacja nadzoru pedagogicznego
1. Cel nadzoru pedagogicznego
Zgodnie z art. 55 Prawa oświatowego nadzór pedagogiczny polega na:
a) obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły,
b) ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły,
c) udzielaniu pomocy szkołom i placówkom, a także nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
d) inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów.
Według § 22 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego:
1) dyrektor szkoły lub placówki, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
• kontroluje:
o przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki,
o przebieg procesów kształcenia i wychowania w szkole lub placówce oraz efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki;
• wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
o diagnozę pracy szkoły lub placówki,
o planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
o prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad;
2) w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, dyrektor szkoły lub placówki, we współpracy z nauczycielami, o których mowa w ust. 1, w szczególności:
• analizuje dokumentację przebiegu nauczania,
• obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły lub placówki.
Dyrektor szkoły lub placówki opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej, a w przypadku szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej – na zebraniu z udziałem nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki, w terminie do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan.
Plan nadzoru pedagogicznego jest opracowywany z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole lub placówce w poprzednim roku szkolnym oraz podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa.
Plan nadzoru pedagogicznego zawiera w szczególności:
1) tematykę i terminy przeprowadzania kontroli,
2) zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań,
3) plan obserwacji prowadzonych przez nauczycieli zajęcia dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz innych zajęć i czynności wynikających z działalności statutowej szkoły lub placówki.
W przypadku dokonania zmian w niniejszym planie nadzoru pedagogicznego dyrektor szkoły niezwłocznie informuje radę pedagogiczną o wprowadzonych zmianach.
2. Plan nadzoru pedagogicznego opracowano z uwzględnieniem:
1) podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa; w roku szkolnym 2023/2024 są to:
a) Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego.
b) Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
c) Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.
d) Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
e) Rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż.
f) Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
g) Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
h) Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
i) Rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
j) Wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą oraz tworzenie stabilnych warunków do nauczania języka polskiego za granicą przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego, Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą oraz beneficjentów przedsięwzięć i programów ustanowionych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
2) wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2022/2023 przedstawionych podczas zebrania Rady Pedagogicznej w dniu ……………………...:
a) położenie większego nacisku na wykorzystanie technik informacyjnych w procesie nauczania,
b) zwiększenie efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w ramach zajęć rewalidacyjnych, wspomagania indywidualnego ucznia, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
c) zintensyfikowanie działań w zakresie bezpieczeństwa w sieci,
d) kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych,
e) rozwijanie innowacyjności, kreatywności i przedsiębiorczości uczniów,
f) kształcenie umiejętności matematycznych, przyrodniczych i informatycznych u uczniów.
3. Cele do zrealizowania:
1) wdrażanie nowej podstawy programowej,
2) wypracowanie działań zwiększających frekwencję uczniów,
3) rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, wspomaganie rozwoju ucznia zdolnego i mającego trudności w nauce,
4) rozwijanie kompetencji matematyczno-przyrodniczych,
5) zapewnienie bezpieczeństwa uczniom w sieci.
III. Formy nadzoru pedagogicznego
Formami nadzoru pedagogicznego są:
1) kontrola,
2) wspomaganie.
Kontrola
Tematyka i terminy przeprowadzenia kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczącego działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz innej działalności statutowej szkoły.
Lp. Tematyka kontroli Metoda Podmiot odpowiedzialny
1. Kontrola zgodności z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego uczniom przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych Analiza dokumentacji Psycholog i pedagog szkolny
2. Prawidłowość wykorzystania podręczników i książek pomocniczych do kształcenia uczniów w zakresie niezbędnym do podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej Analiza dokumentacji Dyrektor szkoły
3. Dokumentacja wychowawcy Analiza dokumentacji Dyrektor szkoły
4. Prawidłowość pełnienia dyżurów przez nauczycieli Obserwacja Dyrektor szkoły
5. Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków w czasie przerw międzylekcyjnych Obserwacja Dyrektor szkoły
6. Badanie systematyczności i różnorodności oceniania Analiza wpisów w dziennikach lekcyjnych Dyrektor szkoły
7. Badanie realizacji podstawy programowej i ramowych planów nauczania Analiza wpisów w dziennikach Dyrektor szkoły
8. Analiza testów, sprawdzianów, prac klasowych z matematyki i przedmiotów przyrodniczych, częstotliwość i różnorodność oceniania uczniów Analiza dokumentacji Zespół nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych
9. Współpraca z pedagogiem, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, higienistką szkolną i rodzicami w celu rozpoznania indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów Obserwacja Dyrektor, wicedyrektor
10. Praca z uczniami mającymi trudności w nauce Obserwacja Dyrektor, wicedyrektor
11. Motywowanie uczniów do nauki, rozwijanie kreatywności i innowacyjności uczniów w czasie lekcji oraz zajęć pozalekcyjnych Obserwacja Dyrektor, wicedyrektor
Wspomaganie
Działania dyrektora mające na celu inspirowanie i intensyfikowanie procesów służących poprawie i doskonaleniu pracy szkoły ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju uczniów. Dyrektor wspomaga nauczycieli w szczególności przez:
1) organizowanie szkoleń i narad,
2) motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego,
3) przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego przez dyrektora nadzoru pedagogicznego.
W celu realizacji przywołanych zadań dyrektor w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły. Ponadto dyrektor stosuje inne formy, m.in. analizuje dokumentację obowiązującą w szkole oraz prowadzi obserwacje diagnozujące, ukierunkowane na efekty procesu wychowawczo-dydaktycznego i opiekuńczego.
Diagnoza pracy szkoły
Lp. Zagadnienie Termin realizacji Podmiot odpowiedzialny
1. Diagnoza potrzeb uczniów w zakresie bezpieczeństwa – ankieta Wrzesień/październik 2023 r. Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej
2. Analiza i omówienie wyników obserwacji zajęć Dwa razy w roku szkolnym Dyrektor i wicedyrektor
3. Omówienie przebiegu wdrażania innowacji pedagogicznych Dwa razy w roku szkolnym Nauczyciele realizujący innowację pedagogiczną
4. Diagnoza potrzeb nauczycieli w zakresie szkoleń o tematyce dotyczącej pomocy psychologiczno-pedagogicznej Wrzesień 2023 r. Lider WDN
5. Bieżące doskonalenie zawodowe nauczycieli podczas zebrań rady pedagogicznej Cały rok szkolny Dyrektor szkoły
IV. Zebrania rady pedagogicznej
Termin Temat posiedzenia
Sierpień 2023 r. Organizacyjne – przygotowanie pracy szkoły na rok 2023/2024
Do 15 września 2023 r. Przedstawienie planu nadzoru pedagogicznego
Październik 2023 r. Szkolenie
Styczeń 2024 r. Klasyfikacyjne – klasyfikacja śródroczna, podsumowanie półrocznej pracy szkoły
Marzec 2024 r. Szkolenie
Czerwiec 2024 r. Klasyfikacyjne – klasyfikacja roczna, podsumowanie pracy szkoły
Sierpień 2024 r. Zebranie plenarne – przedstawienie sprawozdania z planu nadzoru pedagogicznego
V. Wnioski dotyczące podnoszenia jakości pracy szkoły:
1. Wyniki egzaminu ósmoklasisty były wyższe niż w ubiegłym roku szkolnym, jednak nadal należy pracować nad rozwijaniem umiejętności matematycznych u uczniów.
2. Przestrzegane były zasady bezpieczeństwa.
3. Nauczyciele dbali o przestrzeganie norm społecznych i zasad bezpieczeństwa, ucząc prawidłowych zachowań.
4. Rodzice byli informowani o niewłaściwym zachowaniu dziecka w celu ujednolicenia systemu nagradzania i stosowania pozytywnych wzmocnień.