Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Plan nadzoru pedagogicznego Szkoły Branżowej …………………………………………………………… w roku szkolnym 2023/2024 (przykład) Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900), • Rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2198), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.). Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024: 1. Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego. 2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie. 3. Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego. 4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego. 5. Rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż. 6. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny. 7. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej. 8. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji. 9. Rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”. 10. Wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą oraz tworzenie stabilnych warunków do nauczania języka polskiego za granicą przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego, Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą oraz beneficjentów przedsięwzięć i programów ustanowionych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. I. Nadzór pedagogiczny jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 55 Ustawy Prawo oświatowe, w trybie planowanych lub doraźnych działań. II. Formami nadzoru pedagogicznego są: 1) kontrola: a) przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki, b) przebiegu procesów kształcenia i wychowania w szkole lub placówce oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki; 2) wspomaganie nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez: a) diagnozę pracy szkoły lub placówki, b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego, c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad. III. Źródła planowania nadzoru: 1) wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w ubiegłym roku szkolnym: a) poprawa efektów nauczania przez: • pełną realizację podstawy programowej, • zapewnienie nauczycielom właściwej bazy lokalowej i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji podstawy programowej i wybranych programów nauczania, • systematyczny nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły nad prawidłową realizacją zadań wykonywanych przez nauczycieli, w szczególności dotyczących właściwie dobranych i skutecznych metod pracy z uczniem, • organizację zajęć dodatkowych uwzględniającą potrzeby, uzdolnienia i zainteresowania uczniów; 2) kierunki realizacji polityki oświatowej państwa: a) kontrola: • zgodność z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego uczniom przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych; 3) prawidłowość wykorzystania podręczników i książek pomocniczych do kształcenia uczniów w zakresie niezbędnym do podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej. Plan nadzoru kuratora oświaty: a) kontrola, b) wspomaganie; Zadania dyrektora szkoły związane ze sprawowanym nadzorem pedagogicznym w świetle Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego: a) kontrola, b) wspomaganie, c) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego, d) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad, e) analiza dokumentacji przebiegu nauczania, f) obserwacja prowadzonych przez nauczycieli zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz innych zajęć i czynności wynikających z działalności statutowej szkoły lub placówki, g) opracowanie na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego (z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego z poprzedniego roku szkolnego oraz podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa). Zawartość planu nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2023/2024 Lp. Zakres realizacji – forma nadzoru Numer załącznika Uwagi 1. Ocena pracy nauczycieli 1 2. Obserwacja zajęć nauczycieli 2 3. Wspomaganie rozwoju zawodowego – plan WDN 3 4. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa 4 5. Harmonogram poprawy efektów nauczania 5 6. Badanie efektywności nauczania przedmiotów zawodowych 6 Kontrola dotyczy: a) przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły, b) przebiegu procesów kształcenia i wychowania w szkole oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły, z uwzględnieniem: • realizacji podstawy programowej i ramowych planów nauczania, • przestrzegania praw człowieka oraz upowszechniania wiedzy o tych prawach, • zapewnienia młodzieży bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, • kontroli prowadzonej przez nauczycieli dokumentacji pedagogicznej, • monitorowania wybranych obszarów pracy nauczycieli, • zgodności z przepisami prawa realizacji zajęć wychowania do życia w rodzinie, • zgodności z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego uczniom przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych, • zgodności z przepisami prawa przyjmowania do szkół i wspomagania nauki osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi podlegającymi obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw. Wspomaganie nauczycieli ma na celu: a) organizowanie szkoleń i narad zgodnie z potrzebami szkoły, b) opracowanie planu WDN, c) finansowe wspieranie i motywowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji oraz rozwoju zawodowego, d) inspirowanie nauczycieli do wprowadzania innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych, e) pomoc nauczycielom w zdobyciu kolejnego stopnia awansu zawodowego. Załącznik nr 1 Ocena pracy nauczycieli Lp. Rodzaj oceny Zakres realizacji Terminy Osoby Organizacja badań, techniki pozyskiwania informacji / narzędzia 1. Ocena pracy nauczyciela Dokumentowanie pracy nauczycieli niezbędne do dokonania oceny pracy Cały rok szkolny Trzech nauczycieli Obserwacja zajęć 2. Ocena dorobku zawodowego Dokumentowanie działań nauczycieli ubiegających się o kolejny stopień awansu zawodowego, z uwzględnieniem zmienionych od 1 września 2022 r. przepisów: a) ocena planów rozwoju pod kątem zgodności z planem pracy szkoły, b) ocena projektów i programów edukacyjnych, c) wykorzystanie przez nauczycieli technologii informacyjno-komunikacyjnej Cały rok szkolny Nauczyciele odbywający staż Kontrola działań nauczyciela opiekuna stażu, kontrola dokumentacji związanej z awansem zawodowym na stopień nauczyciela mianowanego, obserwacje, ankietowanie Załącznik nr 2 Obserwacja zajęć nauczycieli Cel obserwacji Tematyka obserwacji Ocena efektów pracy nauczyciela w zakresie wybranych elementów procesu dydaktycznego, wychowawczego lub opiekuńczego. Cele obserwacji zajęć: a) gromadzenie informacji o pracy nauczyciela i stopniu realizacji zadań edukacyjnych, b) wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli oraz wzajemne dzielenie się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem, c) diagnoza realizacji wybranych zadań edukacyjnych, d) ocena rezultatów procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego na podstawie bezpośredniej obserwacji umiejętności, postaw i prezentowanej wiedzy uczniów. Obserwacji mogą podlegać zajęcia z uczniami, spotkania z rodzicami, imprezy szkolne 1. Kształtowanie u uczniów umiejętności uczenia się. 2. Tworzenie atmosfery sprzyjającej uczeniu się. 3. Informowanie uczniów o celach uczenia się. 4. Dostosowanie metod pracy do potrzeb ucznia, grupy i oddziału. 5. Diagnozowanie potrzeb i możliwości rozwojowych uczniów, sposobów uczenia się oraz sytuacji społecznej każdego ucznia. 6. Angażowanie wszystkich uczniów podczas zajęć. 7. Zachęcanie każdego ucznia do podejmowania różnych aktywności. 8. Umiejętność pracy zespołowej. 9. Realizacja podstawy programowej. 10. Stosowanie metod aktywizujących uczniów. 11. Stosowanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej. 12. Wykorzystanie czasu zajęć edukacyjnych. 13. Praktyczne zastosowanie wiedzy w realizacji treści zawodowych. 14. Celowość zadawania prac domowych – dostosowanie do indywidualnych możliwości ucznia Plan obserwacji lekcji i zajęć pozalekcyjnych w roku szkolnym 2023/2024 Lp. Imię i nazwisko nauczyciela wrzesień październik listopad grudzień styczeń luty marzec kwiecień maj czerwiec Uwagi 1. X 2. X 3. X 4. X 5. X 6. X Załącznik nr 3 Wspomaganie rozwoju zawodowego – plan WDN Lp. Formy doskonalenia zawodowego Tematyka szkolenia Liczba nauczycieli Planowany termin 1. Szkolenie rady pedagogicznej Zasady zdalnego nauczania Wszyscy nauczyciele październik 2. Warsztaty metodyczne Wpływ pracy zespołowej nauczycieli na jakość nauczania Wszyscy nauczyciele listopad 3. Warsztaty metodyczne Praca z nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi 5 grudzień 4. Konferencja Mediacje – sposób na rozwiązywanie szkolnych konfliktów 7 styczeń 5. Warsztaty metodyczne Skuteczne budowanie autorytetu wśród uczniów 4 luty 6. Szkolenie Metody aktywizujące w kształceniu branżowym 15 marzec 7. Warsztaty metodyczne Bezpieczeństwo w szkole 5 kwiecień 8. Warsztaty metodyczne Ocenianie kształtujące 5 maj Załącznik nr 4 Kontrola Czynności kontrolne Termin Dokumentacja Osoba kontrolująca Kontrola dokumentacji wychowawczej Cały rok szkolny Dokumenty prowadzone przez wychowawców Dyrektor Kontrola systematyczności oceniania Cały rok szkolny Dzienniki lekcyjne i dzienniki innych zajęć Dyrektor Kontrola dokumentacji wycieczek szkolnych Każdorazowo Szczegółowa dokumentacja wszystkich wycieczek – zgodnie z arkuszem kontroli Dyrektor Kontrola stanu technicznego obiektu szkoły Cały rok szkolny Dokumentacja techniczna, protokoły, przeglądy Dyrektor Kontrola zgodności z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego uczniom przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych Cały rok szkolny Dokumentacja prowadzona przez nauczycieli specjalistów Dyrektor Kontrola zgodności z przepisami prawa przyjmowania do szkół i wspomagania nauki osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi podlegającymi obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw Cały rok szkolny Dokumentacja związana z przyjęciem uczniów oraz prowadzeniem kształcenia Dyrektor Załącznik nr 5 Harmonogram poprawy efektów nauczania Etapy monitorowania postępów uczniów Forma Klasa Termin Diagnoza uczniów klasy I Analiza wyników, które uczniowie otrzymali na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej oraz egzaminu ósmoklasisty Analiza testów diagnozujących Diagnoza aspiracji edukacyjnych uczniów I I I Do 15 września Do 30 września 30 października Ocenianie wewnątrzszkolne Ewaluacja systemu oceniania w zakresie przekazywania informacji zwrotnej, stosowania elementów oceniania kształtującego I–III Cały rok Analiza wyników nauczania Posiedzenia rady pedagogicznej I–III Śródroczne i roczne podsumowanie wyników nauczania Wewnątrzszkolne badanie osiągnięć uczniów w zakresie opanowania podstawy programowej Test sprawdzający na każdym poziomie kształcenia I–II maj–czerwiec Realizacja podstawy programowej – wybrane kompetencje i efekty kształcenia Obserwacja diagnozująca I–III Cały rok Analiza postępów uczniów Analiza osiągnięć uczniów w kontekście przyrostu kompetencji za dany rok szkolny I–III sierpień–listopad 2023 r. Załącznik nr 6 Badanie efektywności nauczania przedmiotów zawodowych Oczekiwania pracodawców wobec absolwentów szkół zawodowych Forma nadzoru Badanie losów absolwentów Osoby odpowiedzialne Kultura osobista Kontrola i obserwacje Ankiety, wywiady z pracodawcami i absolwentami Dyrektor oraz nauczyciele przedmiotów zawodowych, praktycznej nauki zawodu Pozytywny stosunek do uczniów Kontrola zajęć praktycznych, obserwacje Ankiety, wywiady z pracodawcami i absolwentami Dyrektor oraz nauczyciele przedmiotów zawodowych, praktycznej nauki zawodu Przestrzeganie zasad etyki zawodowej Obserwacje zajęć Ankiety, wywiady z pracodawcami i absolwentami Dyrektor oraz nauczyciele przedmiotów zawodowych, praktycznej nauki zawodu Poprawne posługiwanie się językiem polskim w mowie i piśmie Obserwacje zajęć Ankiety, wywiady z pracodawcami i absolwentami Dyrektor, nauczyciel języka polskiego oraz nauczyciele przedmiotów zawodowych, praktycznej nauki zawodu Sumienność, dyscyplina, terminowość Obserwacje zajęć, kontrola dokumentów nauczania Ankiety, wywiady z pracodawcami i absolwentami Dyrektor oraz nauczyciele przedmiotów zawodowych, praktycznej nauki zawodu Znajomość języków obcych Obserwacja diagnozująca Ankiety, wywiady z pracodawcami i absolwentami Dyrektor, nauczyciele języków obcych Obsługa komputera Obserwacja diagnozująca Ankiety, wywiady z pracodawcami i absolwentami Dyrektor oraz nauczyciele przedmiotów zawodowych, praktycznej nauki zawodu Obsługa sprzętu specjalistycznego Obserwacja diagnozująca Ankiety, wywiady z pracodawcami i absolwentami Nauczyciele przedmiotów zawodowych oraz praktycznej nauki zawodu