Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Plan nadzoru pedagogicznego Szkoły Podstawowej …………………………………………………………… w roku szkolnym 2023/2024 (przykład) Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900), • Rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2198), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.) Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024: 1. Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego. 2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie. 3. Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego. 4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego. 5. Rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż. 6. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny. 7. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej. 8. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji. 9. Rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”. 10. Wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą oraz tworzenie stabilnych warunków do nauczania języka polskiego za granicą przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego, Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą oraz beneficjentów przedsięwzięć i programów ustanowionych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. I. Nadzór pedagogiczny jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 55 Prawa oświatowego, w trybie planowanych lub doraźnych działań. II. Dyrektor szkoły lub placówki, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego: 1) kontroluje: • przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki, • przebieg procesów kształcenia i wychowania w szkole lub placówce oraz efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki; 2) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez: • diagnozę pracy szkoły lub placówki, • planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego, • prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad. III. Źródła planowania nadzoru: 1. Wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w ubiegłym roku szkolnym: a) poprawa efektów nauczania przez: • pełną realizację podstawy programowej, • zapewnienie nauczycielom właściwej bazy lokalowej i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji podstawy programowej i wybranych programów nauczania, • systematyczny nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły nad prawidłową realizacją zadań wykonywanych przez nauczycieli, w szczególności dotyczących właściwie dobranych i skutecznych metod pracy, • organizację zajęć dodatkowych uwzględniającą potrzeby, uzdolnienia i zainteresowania uczniów. 2. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa – kontrola: • zgodności z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego uczniom przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych; 3. prawidłowości wykorzystania podręczników i książek pomocniczych do kształcenia uczniów w zakresie niezbędnym do podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej. Plan nadzoru kuratora oświaty: a) kontrola, b) wspomaganie. 4. Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego, Rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, Ustawa Prawo oświatowe: a) procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się, b) uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej, c) uczniowie są aktywni, d) kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne, e) szkoła lub placówka wspomagają rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji. Zawartość planu nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2023/2024 Lp. Zakres realizacji – forma nadzoru Numer załącznika Uwagi 1. Ocena pracy nauczycieli 1 2. Obserwacja zajęć nauczycieli 2 3. Wspomaganie rozwoju zawodowego – plan WDN 3 4. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa 4 5. Harmonogram poprawy efektów nauczania 5 Kontrola będzie dotyczyć przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa regulujących działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz innej działalności statutowej szkoły, z uwzględnieniem: a) realizacji podstawy programowej i ramowych planów nauczania, b) przestrzegania praw człowieka oraz upowszechniania wiedzy o nich, c) zapewnienia młodzieży bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, d) kontroli prowadzonej przez nauczycieli dokumentacji pedagogicznej, e) monitorowania wybranych obszarów pracy nauczycieli, f) zgodności z przepisami prawa realizacji zajęć wychowania do życia w rodzinie, g) zgodności z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego uczniom przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych, h) zgodności z przepisami prawa przyjmowania do szkół i wspomagania nauki osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi podlegającymi obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw. Wspomaganie nauczycieli ma na celu: a) organizowanie szkoleń i narad zgodnie z potrzebami szkoły, b) opracowanie planu WDN, c) finansowe wspieranie i motywowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji oraz rozwoju zawodowego, d) inspirowanie nauczycieli do wprowadzania innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych, e) pomoc nauczycielom w zdobyciu kolejnego stopnia awansu zawodowego. Załącznik nr 1 Ocena pracy nauczycieli Lp. Rodzaj oceny Zakres realizacji Terminy Osoby Organizacja badań, techniki pozyskiwania informacji / narzędzia 1. Ocena pracy nauczyciela Dokumentowanie pracy nauczycieli niezbędne do dokonania oceny pracy Cały rok szkolny Trzech nauczycieli Obserwacja zajęć 2. Ocena dorobku zawodowego Dokumentowanie działań nauczycieli ubiegających się o kolejny stopień awansu zawodowego z uwzględnieniem zmienionych od 1 września 2022 r. przepisów: a) ocena planów rozwoju pod kątem zgodności z planem pracy szkoły, b) ocena projektów i programów edukacyjnych, c) wykorzystanie przez nauczycieli technologii informacyjno-komunikacyjnych Cały rok szkolny Nauczyciele odbywający staż Kontrola działań nauczyciela opiekuna stażu, kontrola dokumentacji związanej z awansem zawodowym na stopień nauczyciela mianowanego, obserwacje, ankietowanie Załącznik nr 2 Obserwacja zajęć nauczycieli Cel obserwacji Tematyka obserwacji Ocena efektów pracy nauczyciela w zakresie wybranych elementów procesu dydaktycznego, wychowawczego lub opiekuńczego. Cele obserwacji: a) gromadzenie informacji o pracy nauczyciela i stopniu realizacji przez niego zadań edukacyjnych, b) wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli oraz wzajemne dzielenie się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem, c) diagnoza realizacji wybranych zadań edukacyjnych, d) ocena rezultatów procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego na podstawie bezpośredniej obserwacji umiejętności, postaw i prezentowanej wiedzy uczniów. Obserwacji mogą podlegać: a) zajęcia z uczniami, spotkania z rodzicami, imprezy szkolne 1. Kształtowanie u uczniów umiejętności uczenia się. 2. Tworzenie atmosfery sprzyjającej uczeniu się. 3. Informowanie uczniów o celach uczenia się. 4. Dostosowanie metod pracy do potrzeb ucznia, grupy i oddziału. 5. Diagnozowanie potrzeb i możliwości rozwojowych uczniów, sposobów uczenia się oraz sytuacji społecznej każdego ucznia. 6. Angażowanie wszystkich uczniów podczas zajęć. 7. Zachęcanie każdego ucznia do podejmowania różnych aktywności. 8. Umiejętność pracy zespołowej. 9. Realizacja podstawy programowej. 10. Stosowanie metod aktywizujących uczniów. 11. Stosowanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej. 12. Poziom osiągania przez nauczyciela wyznaczonych celów. 13. Wykorzystanie czasu zajęć edukacyjnych. 14. Stosowanie pomocy dydaktycznych. 15. Celowość zadawania prac domowych – dostosowanie do indywidualnych możliwości ucznia Plan obserwacji lekcji i zajęć pozalekcyjnych w roku szkolnym 2023/2024 Lp. Imię i nazwisko nauczyciela wrzesień październik listopad grudzień styczeń luty marzec kwiecień maj czerwiec Uwagi 1. X 2. X 3. X 4. X 5. X 6. X 7. X 8. X Załącznik nr 3 Wspomaganie rozwoju zawodowego – plan WDN Lp. Formy doskonalenia zawodowego Tematyka szkolenia Liczba nauczycieli Planowany termin 1. Szkolenie rady pedagogicznej Zasady organizacji zdalnego nauczania Wszyscy pracownicy październik 2. Warsztaty metodyczne Praca z nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi Wszyscy nauczyciele listopad 3. Warsztaty metodyczne Jak skutecznie zachęcać uczniów do aktywności na rzecz własnego rozwoju i rozwoju innych uczniów? Wszyscy nauczyciele grudzień 4. Warsztaty metodyczne Jak postępować z uczniami przewlekle chorymi? Wszyscy nauczyciele styczeń 5. Warsztaty metodyczne Skuteczne sposoby zachęcania uczniów do czytania Wszyscy nauczyciele luty 6. Konferencja Promocja i budowanie pozytywnego wizerunku szkoły 5 marzec 7. Warsztaty metodyczne Bezpieczeństwo w szkole Wszyscy nauczyciele kwiecień 8. Warsztaty metodyczne Ocenianie kształtujące Wszyscy nauczyciele maj Załącznik nr 4 Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły Czynności kontrolne Termin Dokumentacja Osoba kontrolująca Kontrola dokumentacji wychowawczej Cały rok szkolny Dokumenty prowadzone przez wychowawców Dyrektor Kontrola systematyczności oceniania Cały rok szkolny Dzienniki lekcyjne i dzienniki innych zajęć Dyrektor Kontrola prowadzenia dokumentacji nauczania Listopad Księgi uczniów, księgi ewidencji, arkusze nauczania Dyrektor Kontrola realizacji programów nauczania / podstawy programowej Cały rok szkolny Podstawa programowa, program nauczania, plan nauczania Dyrektor Kontrola dokumentacji wycieczek szkolnych Każdorazowo Szczegółowa dokumentacja wszystkich wycieczek – zgodnie z arkuszem kontroli Dyrektor Kontrola stanu technicznego obiektu szkoły Cały rok szkolny Dokumentacja techniczna, protokoły, przeglądy Dyrektor Kontrola zgodności z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego uczniom przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych Cały rok szkolny Dokumentacja prowadzona przez nauczycieli specjalistów Dyrektor Kontrola zgodności z przepisami prawa przyjmowania do szkół i wspomagania nauki osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi podlegającymi obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw Cały rok szkolny Dokumentacja związana z przyjęciem uczniów oraz prowadzeniem kształcenia Dyrektor Załącznik nr 5 Harmonogram poprawy efektów nauczania Etapy monitorowania postępów uczniów Forma Klasa Termin Diagnoza uczniów klasy I Testy diagnozujące z wybranych przedmiotów Analiza testów diagnozujących Diagnoza aspiracji edukacyjnych uczniów I I I Do 15 września Do 30 września 30 października Ocenianie wewnątrzszkolne Ewaluacja systemu oceniania w zakresie przekazywania informacji zwrotnej, stosowania elementów oceniania kształtującego I– IV Cały rok Analiza wyników nauczania Posiedzenia rady pedagogicznej I–IV Śródroczne i roczne podsumowanie wyników nauczania Wewnątrzszkolne badanie osiągnięć uczniów w zakresie opanowania podstawy programowej Test sprawdzający na każdym poziomie kształcenia I–II maj–czerwiec Realizacja podstawy programowej – wybrane kompetencje i efekty kształcenia Obserwacja diagnozująca I–IV Cały rok szkolny Analiza i interpretacja wyników egzaminów maturalnych Opracowanie wniosków i rekomendacji wynikających z analizy wyników egzaminów maturalnych IV sierpień–listopad 2023 r. Analiza postępów uczniów Analiza osiągnięć uczniów w kontekście przyrostu kompetencji za dany rok szkolny I–IV sierpień–listopad 2023 r.