Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły podstawowej/ponadpodstawowej na rok szkolny 2023/2024 (przykład) Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2198), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.). Nadzór pedagogiczny jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynności określonych w ustawie, w trybie planowych lub doraźnych działań. Działania te są prowadzone przez dyrektora szkoły i wynikają z potrzeb placówki. Art. 55 Ustawy Prawo oświatowe: Nadzór pedagogiczny polega na: 1) obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek, 2) ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek, 3) udzielaniu pomocy szkołom i placówkom, a także nauczycielom, w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, 4) inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów. Nadzorowi podlegają w szczególności: 1) posiadanie przez nauczycieli wymaganych kwalifikacji do prowadzenia przydzielonych im zajęć, 2) realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania, 3) przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, a także przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki, 4) przestrzeganie statutu szkoły lub placówki, 5) przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach, 6) zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. § 22 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego: 1. Dyrektor szkoły lub placówki, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego: a) kontroluje: • przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki, • przebieg procesów kształcenia i wychowania w szkole lub placówce oraz efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki; b) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez: • diagnozę pracy szkoły lub placówki, • planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego, • prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad. 2. W celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, dyrektor szkoły lub placówki, we współpracy z nauczycielami, o których mowa w ust. 1, w szczególności: a) analizuje dokumentację przebiegu nauczania, b) obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły lub placówki. § 23 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego: 1. Dyrektor szkoły lub placówki opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej, a w przypadku szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej – na zebraniu z udziałem nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki, w terminie do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan. 2. Plan nadzoru pedagogicznego jest opracowywany z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole lub placówce w poprzednim roku szkolnym oraz podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa. 3. Plan nadzoru pedagogicznego zawiera w szczególności: a) tematykę i terminy przeprowadzania kontroli, b) zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań, c) plan obserwacji prowadzonych przez nauczycieli zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz innych zajęć i czynności wynikających z działalności statutowej szkoły lub placówki. Źródła planowania Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024 Na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 Ustawy Prawo oświatowe MEN ustalił następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024: 1. Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego. 2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie. 3. Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego. 4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego. 5. Rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż. 6. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny. 7. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej. 8. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji. 9. Rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”. 10. Wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą oraz tworzenie stabilnych warunków do nauczania języka polskiego za granicą przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego, Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą oraz beneficjentów przedsięwzięć i programów ustanowionych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. 11. Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty: 1. W zakresie kontroli: a) w szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach, branżowych szkołach I stopnia (ogólnodostępnych i integracyjnych)  Zgodność z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego uczniom przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych; b) w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach, branżowych szkołach I stopnia:  Prawidłowość wykorzystania podręczników i książek pomocniczych do kształcenia uczniów w zakresie niezbędnym do podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej. Wnioski i rekomendacje z nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły z roku 2022/2023 Należy zbadać, czy w szkole: 1) monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego ucznia, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów, 2) formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz, 3) wdrażane wnioski z monitorowania i analizowania osiągnięć uczniów przyczyniają się do rozwijania ich umiejętności i zainteresowań, 4) systematycznie monitoruje się udzielaną uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczną i bada skuteczność tej pomocy. W procesie kontroli i wspomagania należy w bieżącym roku szkolnym zbadać, w jakim stopniu: 1) organizowane są procesy edukacyjne i czy sprzyjają one uczeniu się uczniów, 2) uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej, 3) zarządzanie sprzyja rozwojowi placówki. Formy nadzoru: 1) kontrola, 2) wspomaganie. Zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego: 1. Nadzór pedagogiczny sprawują: dyrektor, wicedyrektor. 2. Nadzorowi podlegają wszyscy pracownicy pedagogiczni. 3. Nadzór pedagogiczny prowadzony jest z uwzględnieniem zasad: a) jawności wymagań i sposobów kontroli ich realizacji, b) obiektywnej i pełnej oceny jakości pracy poszczególnych nauczycieli, c) etyki zawodowej, d) dokumentowania uwag, spostrzeżeń i wyników nadzoru. Plan nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2023/2024 I. Kontrola (wybrane obszary) Lp. Przedmiot kontroli Podstawa prawna Termin kontroli Osoba odpowiedzialna 1. Prawidłowość prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646 ze zm.) 2. Zgodność z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego uczniom przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1280) 3. Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom przebywającym w szkole Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1604) 4. Zgodność z przepisami prawa przyjmowania do szkół i wspomagania nauki osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi podlegającymi obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz.U. z 2020 r. poz. 1283 ze zm.) Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz.U. z 2022 r. poz. 645 ze zm.) II. Obserwacja Plan obserwacji zajęć w roku szkolnym 2023/2024 Lp. Imię i nazwisko nauczyciela wrzesień październik listopad grudzień styczeń luty marzec kwiecień maj czerwiec Uwagi 1. X 2. X 3. X 4. X 5. X 6. X 7. X 8. X 9. X 10. X Przedmiot obserwacji Cel obserwacji Rodzaj obserwowanych zajęć/czynności prowadzonych przez nauczyciela Termin Narzędzia obserwacji Prowadzący obserwacje Treści lekcji są zgodne z podstawą programową. Organizacja zajęć uwzględnia narzędzia multimedialne oraz metody aktywizujące. Dobór metod pracy służy rozwijaniu kreatywności i innowacyjności uczniów Stosowanie przez nauczyciela zaleconych warunków i sposobu realizacji podstawy programowej Zajęcia lekcyjne (matematyka, fizyka, biologia, chemia, geografia, informatyka – klasy …………………….) październik 2023 r. grudzień 2023 r. luty 2024 r. kwiecień 2024 r. czerwiec 2024 r. Arkusz obserwacji zajęć Dyrektor, wicedyrektor Indywidualizacja procesu edukacji w odniesieniu do potrzeb uczniów. Rodzaj stosowanych metod pracy sprzyjających rozwijaniu kreatywności uczniów. Sposoby prowadzenia zajęć w systemie zdalnego nauczania Zajęcia lekcyjne (pozostałe przedmioty) listopad 2023 r. styczeń 2024 r. marzec 2024 r. maj 2024 r. Arkusz obserwacji zajęć Dyrektor, wicedyrektor Szkoła współpracuje z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci. Zajęcia z uczniami, uwzględniają wychowanie do wartości oraz kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych Formy współpracy z rodzicami wspierają ich w wychowywaniu dzieci Zebrania z rodzicami, uroczystości z udziałem rodziców wrzesień 2022 r. luty 2023 r. kwiecień 2023 r. czerwiec 2023 r. Arkusz obserwacji zebrań z rodzicami, arkusz obserwacji uroczystości szkolnych Wicedyrektor Uczniowie nabywają wiedzę i umiejętności w zakresie wartości, postaw i norm społecznych Godzina zajęć z wychowawcą, uroczystości szkolne i środowiskowe z udziałem rodziców październik 2022 r. marzec 2023 r. maj 2023 r. Arkusz obserwacji godzin zajęć z wychowawcą Wicedyrektor Pomoc psychologiczno-pedagogiczna Organizacja i sposoby udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb uczniów Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, rewalidacyjne i inne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej listopad 2022 r. luty 2023 r. czerwiec 2023 r. Arkusz obserwacji zajęć Dyrektor, wicedyrektor III. Wspomaganie nauczycieli w doskonaleniu zawodowym Lp. Zakres wspomagania Zadania do realizacji 1. Organizacja szkoleń i narad: • omówienie i analiza wyników egzaminu zewnętrznego, • profesjonalna pomoc przy rozwiązywaniu problemów wychowawczych – współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną Opracowanie planu wspomagania nauczycieli. Opracowanie planu zebrań zespołów rady pedagogicznej. Wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy w zespołach przedmiotowych – organizacja doskonalenia wewnętrznego 2. Wspieranie rozwoju zawodowego Opracowanie planu doskonalenia nauczycieli w ramach WDN. Omówienie procedury awansu zawodowego na poszczególne stopnie awansu zawodowego 3. Doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela początkującego Gromadzenie przykładów dobrej praktyki pedagogicznej oraz dzielenie się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniami w pracy z uczniami (zajęcia otwarte) 4. Przedstawienie wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego Opracowanie sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego. Wykorzystywanie wyników nadzoru pedagogicznego z poprzedniego roku w celu doskonalenia pracy szkoły Przykład wspomagania: Lp. Tematyka narad Termin Osoba odpowiedzialna 1. 1. Zaopiniowanie aneksu do arkusza organizacji pracy szkoły. 2. Zaopiniowanie programu wychowawczo-profilaktycznego. 3. Przydzielenie dodatkowych obowiązków nauczycielom. 4. Powołanie zespołów zadaniowych ds.: a) opracowania planu pracy na rok szkolny 2023/2024, b) opracowania zmian w statucie, c) edukacji zdrowotnej, d) edukacji ekologicznej, e) oceny ryzyka w odniesieniu do zadań wychowawczo-dydaktycznych na rok 2023/2024. 5. Zatwierdzenie planu pracy szkoły na rok szkolny 2023/2024. 6. Zapoznanie ze zmianami w prawie oświatowym. 7. Dokonanie zmian w statucie sierpień Dyrektor 2. 1. Zapoznanie z planem nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły na rok szkolny 2023/2024. 2. Zaopiniowanie planu finansowego na rok 2024 wrzesień Dyrektor 3. 1. Podsumowanie obserwacji pedagogicznych i diagnozy wstępnej. 2. Przypomnienie zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz sposobów wykorzystania wyników diagnozy i obserwacji październik Nauczyciele, wicedyrektor 4. 1. Podsumowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej w I półroczu. 2. Wnioski do pracy w II półroczu styczeń Nauczyciele, dyrektor 5. Wybór przedstawicieli do komisji rekrutacyjnej marzec Dyrektor 6. Zaopiniowanie arkusza organizacji pracy szkoły na rok szkolny 2024/2025 kwiecień Dyrektor 7. Zebranie rady pedagogicznej podsumowującej pracę w roku szkolnym 2023/2024 czerwiec Nauczyciele, dyrektor Doskonalenie nauczycieli Lp. Zadanie Termin Osoba odpowiedzialna 1. Badanie potrzeb i oczekiwań nauczycieli w zakresie doskonalenia. Wybór problemu wymagającego doskonalenia w ramach WDN, wynikającego z nadzoru pedagogicznego. Opracowanie planu wewnętrznego i zewnętrznego doskonalenia nauczycieli Lider WDN, dyrektor 2. Szkolenia w ramach wewnętrznego doskonalenia: Prowadzone przez nauczycieli i dyrektora: 1. ……………………………………………………………….. 2. ……………………………………………………………….. Prowadzone przez firmy zewnętrzne: 1. ……………………………………………………………….. 2. ……………………………………………………………….. 3. Zajęcia otwarte: 1. ……………………………………………………………….. 2. ……………………………………………………………….. 3. ……………………………………………………………..… 4. Udział nauczycieli w szkoleniach zewnętrznych według ich zainteresowań i potrzeb szkoły W ciągu całego roku Wszyscy nauczyciele 5. Wzbogacenie biblioteczki szkolnej o nowe pozycje związane z tematyką wiodącą oraz nowości na rynku wydawniczym W ciągu całego roku Dyrektor Awans zawodowy nauczycieli Nazwisko i imię nauczyciela będącego w trakcie stażu na kolejny stopień awansu / przygotowania do zawodu nauczyciela Nazwisko i imię opiekuna stażu/mentora Aktualny stopień awansu zawodowego Data rozpoczęcia stażu / przygotowania do zawodu nauczyciela Planowana data zakończenia stażu / przygotowania do zawodu nauczyciela Członków rady pedagogicznej zapoznano z planem nadzoru pedagogicznego w dniu …………………………………………………………. …………………………………………………… (pieczęć i podpis dyrektora szkoły)