Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
OPUBLIKOWANO 11 SIERPNIA 2023
Ustawa o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich w praktyce szkolnej – komentarz
Świadomość problemu
Przygotowała: Anita Plumińska-Mieloch, dyrektorka szkoły podstawowej, współautorka podręczników do historii, autorka zeszytów ćwiczeń, poradników metodycznych, innowacji pedagogicznych, mentorka w kursach internetowych
Z uwagi na narastające w szkołach problemy wychowawcze, każda inicjatywa stwarzająca narzędzia do ich rozwiązywania jest cenna. Ważne jest jasne określenie środków, które szkoła może zastosować, jeśli wyczerpie już inne możliwości oddziaływania. W praktyce zmiany, które zostały wprowadzone poprzez Ustawę o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, muszą znaleźć swoje odbicie w zmianach w statutach szkół i procedurach. Dyrektor powinien też zadbać o to, by na zebraniach z rodzicami wychowawcy omówili obowiązki rodziców, a także konsekwencje wynikające z ich nieprzestrzegania. Niestety część rodziców nie zdaje sobie sprawy z tego, że w razie np. braku spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko, może ponieść tego finansowe konsekwencje. Warto poświęcić zagrożeniu demoralizacją lekcje wychowawcze, aby każdy uczeń zdawał sobie sprawę z konsekwencji np. picia piwa. Tego typu działania są oczywiście wpisane w program wychowawczo-profilaktyczny każdej szkoły. Praktyka jednak wskazuje, że trzeba sięgać po nowe sposoby wpływania na uczniów, gdyż wpływ mediów czy grupy rówieśniczej jest z reguły silniejszy niż wpływ szkoły. Inną kwestią jest skuteczność zaproponowanych rozwiązań. Samo skierowanie sprawy do sądu z prośbą o wgląd w sytuację dziecka nie oznacza, że problem zostanie rozwiązany. Ma to oczywiście znaczenie dla niektórych uczniów i rodziców, jednak na części z nich np. przydzielenie rodzinie kuratora nie robi wrażenia. Praktyka wskazuje, że należy szukać bardziej skutecznych rozwiązań i wpływu na uczniów oraz rodziców. Być może rozwiązania holenderskie byłyby takim wzorem, któremu warto się przyjrzeć.