Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Roczny plan pracy zespołu szkolno-przedszkolnego
w ………………………………………
na rok szkolny 2023/2024
(wzór)
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900),
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 984),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. z 2023 r. poz. 1120),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646 ze zm.).
Plan opracowany został na podstawie:
• podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024,
• planu nadzoru pedagogicznego kuratora oświaty na rok szkolny 2023/2024,
• koncepcji pracy Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w …………………………………,
• ustalonego przez radę pedagogiczną sposobu wykorzystania wniosków z nadzoru pedagogicznego z roku szkolnego 2022/2023 r.
Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej zespołu szkolno-przedszkolnego zatwierdzony Uchwałą Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr …………………………………………… z dnia ………….………..…. r.
I. Plan pracy w głównych obszarach działalności zespołu szkolno-przedszkolnego
Zarządzanie i organizacja
Zadania do realizacji Osoba odpowiedzialna Termin realizacji
Przydział obowiązków służbowych wszystkim pracownikom zespołu szkolno-przedszkolnego Dyrektor zespołu szkolno-przedszkolnego Do końca sierpnia
Opracowanie rocznego planu pracy szkoły Rada pedagogiczna Do końca sierpnia
Przedstawienie radzie pedagogicznej wyników i wniosków z nadzoru sprawowanego w roku szkolnym 2022/2023
Ustalenie przez radę pedagogiczną sposobu wykorzystania wniosków z nadzoru pedagogicznego z roku szkolnego 2022/2023 Dyrektor zespołu szkolno-przedszkolnego
Rada pedagogiczna Do końca sierpnia
Dostosowanie dokumentów szkolnych do zmian w zapisach prawa oświatowego: statut, regulaminy, procedury Dyrektor zespołu szkolno-przedszkolnego Do końca sierpnia
Opracowanie wewnątrzszkolnego planu doskonalenia zawodowego Dyrektor zespołu szkolno-przedszkolnego Do końca sierpnia
Opracowanie planu nadzoru pedagogicznego uwzględniającego kierunki polityki oświatowej państwa Dyrektor zespołu szkolno-przedszkolnego Do 15 września
Aktualizacja programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły Rada pedagogiczna i rada rodziców Do końca września
Pełnienie nadzoru pedagogicznego – bieżące działania dyrektora zespołu szkolno-przedszkolnego Dyrektor zespołu szkolno-przedszkolnego Cały rok
Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów i dzieci w oddziale przedszkolnym:
• powołanie zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej (planowanie pracy, prowadzenie i dokumentowanie zajęć specjalistycznych i rewalidacyjnych, organizowanie spotkań z rodzicami i specjalistami, podsumowanie wyników pracy),
• współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu szkoły / oddziału przedszkolnego oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka i planowania dalszych działań Cały rok
• zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie zespołu szkolno-przedszkolnego poprzez opracowanie i egzekwowanie przestrzegania procedur/instrukcji obowiązujących w szkole i oddziałach przedszkolnych oraz odpowiedzialną postawę wszystkich pracowników zespołu,
• zapoznanie uczniów i dzieci w oddziałach przedszkolnych z zasadami bezpiecznej ewakuacji, przeprowadzenie próbnej ewakuacji z udziałem straży pożarnej,
• dbałość o zdrowie psychiczne dzieci poprzez organizowanie zabaw relaksacyjnych i wyciszających, wprowadzenie elementów bajkoterapii, muzykoterapii, czytanie dzieciom literatury terapeutycznej, zorganizowanie kącika relaksacji/wyciszenia w wydzielonej części szkoły Dyrektor zespołu szkolno-przedszkolnego Cały rok
Zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych uczniów poprzez przestrzeganie zapisów „Polityki bezpieczeństwa danych osobowych”, m.in. przechowywanie danych w bezpiecznym miejscu, przetwarzanie danych w zakresie nadanym upoważnieniom Dyrektor zespołu szkolno-przedszkolnego Cały rok
Opracowanie arkusza organizacji pracy zespołu szkolno-przedszkolnego Dyrektor zespołu szkolno-przedszkolnego Do końca kwietnia
Umożliwienie nauczycielem zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego Dyrektor zespołu szkolno-przedszkolnego, opiekunowie staży Cały rok
Promocja szkoły w środowisku lokalnym Wszyscy nauczyciele Cały rok
Przeprowadzenie rekrutacji uczniów do klas I Dyrektor zespołu szkolno-przedszkolnego Kwiecień–sierpień
Nauczanie
Zadania Osoba odpowiedzialna Termin realizacji
Realizacja programów nauczania oraz programów wychowania przedszkolnego (podstawy programowej) Wszyscy nauczyciele Cały rok szkolny
Organizacja pracy zespołów przedmiotowych – powołanie zespołów przez dyrektora zespołu szkolno-przedszkolnego Wicedyrektor, przewodniczący zespołów Cały rok szkolny
Realizacja tematyki tygodniowej nawiązującej do tematyki europejskiej, np. „Jestem Polakiem i Europejczykiem” (dotyczy uczniów szkoły) Nauczyciele szkoły Cały rok szkolny
Realizacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej: roztropność, sprawiedliwość, męstwo i umiarkowanie Nauczyciele szkoły Cały rok szkolny
Współpraca z psychologiem, pedagogiem, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i rodzicami w celu rozpoznania indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów Wszyscy nauczyciele Cały rok szkolny
Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zespole szkolno-przedszkolnym:
• opracowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci/uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinią o dziecku, wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną; ustalenie kierunków indywidualnej pracy z dzieckiem/uczniem,
• opracowanie i modyfikowanie grupowych planów pracy wychowawczo-profilaktycznej z dzieckiem.
Modyfikowanie indywidualnych i grupowych planów pracy z dzieckiem w grupie:
• zaspokajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych podczas bieżącej pracy z dziećmi w oddziale przedszkolnym / uczniami w szkole,
• w oddziale przedszkolnym: diagnoza dojrzałości szkolnej – opracowanie i przekazanie pisemnej informacji o gotowości do podjęcia nauki w szkole
Prezentacja osiągnięć rozwojowych dzieci/uczniów (np. konkursy, wieczory talentów) Wszyscy nauczyciele Cały rok szkolny
Wybór optymalnej formy kształcenia na odległość w przypadku konieczności wprowadzenia edukacji zdalnej, w porozumieniu z rodzicami:
• nauczanie w formie konsultacji wspomaganej komputerem Wszyscy nauczyciele Cały rok szkolny
Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego Wszyscy nauczyciele Cały rok szkolny
Badanie wyników nauczania – wykorzystywanie wyników egzaminów zewnętrznych, sprawdzianów, testów, diagnozy oraz wyników klasyfikacji i promocji w celu podnoszenia jakości pracy w zespole szkolno-przedszkolnym:
• wnikliwa analiza osiągnięć uczniów oraz formułowanie wniosków do dalszej pracy,
• opracowywanie programów naprawczych w obszarach, w których uczniowie odnoszą najsłabsze wyniki,
• udzielanie trafnej i skutecznej informacji zwrotnej uczniom – wskazywanie mocnych stron, wskazywanie, co wymaga poprawy, udzielanie wskazówek, w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej.
Stosowanie urozmaiconych i atrakcyjnych form i metod pracy (główne aktywnych) oraz narzędzi twórczego myślenia Wicedyrektor szkoły, nauczyciele Według planu nadzoru
Analiza wyników nauczania Wszyscy nauczyciele Cały rok szkolny
Kształcenie u uczniów poczucia odpowiedzialności za uzyskane oceny Wszyscy nauczyciele Cały rok szkolny
Kontrola właściwego i systematycznego oceniania uczniów przez nauczycieli Wicedyrektor szkoły Raz w miesiącu
Obserwacje lekcji/zajęć – kształcenie rozwijające kreatywność i innowacyjność uczniów Dyrektor, wicedyrektor szkoły Według harmonogramu
Kontrola przestrzegania przez nauczycieli obowiązujących zasad oceniania, klasyfikowania i promowania Wszyscy nauczyciele Cały rok szkolny
Wychowanie
Zadania Osoba odpowiedzialna Termin realizacji
Integracja zespołów klasowych / oddziałów przedszkolnych Wychowawcy oddziałów przedszkolnych / klas Wrzesień
Realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego w szkole Wszyscy nauczyciele Cały rok
Diagnozowanie i monitorowanie potrzeb uczniów / dzieci w oddziale przedszkolnym:
• w oddziale przedszkolnym – diagnoza rozwoju dziecka w celu:
o rozpoznania umiejętności i możliwości dziecka – obserwacja w oparciu o arkusze obserwacji ustalone przez RP,
o przeprowadzenia diagnozy potrzeb rozwojowych w celu rozpoznania zainteresowań i uzdolnień dzieci,
o sformułowania wniosków z obserwacji / diagnozy wstępnej – określenie mocnych i słabych stron grupy,
o przeprowadzenia badań przesiewowych rozwoju mowy przez logopedę – prowadzenie zajęć indywidualnych według programu pracy logopedy Wszyscy nauczyciele Cały rok
Profilaktyka agresji i przemocy w szkole, w tym w zakresie bezpiecznego korzystania z zasobów sieci Wszyscy nauczyciele Cały rok
Organizacja imprez kulturalnych, artystycznych oraz wycieczek Wszyscy nauczyciele Cały rok
Współpraca wychowawców z rodzicami dzieci:
• zapoznanie m.in. z programami nauczania na różnych etapach edukacji oraz podstawą programową,
• zapoznanie z założeniami rocznego planu pracy – ustalenie potrzeb w zakresie współpracy, włączenie rodziców w praktyczną realizację działań, wspólne organizowanie uroczystości i imprez zaplanowanych w kalendarzu imprez,
• analiza bieżących problemów wychowawczych w celu ustalenia działań i profilaktyki,
• organizacja konsultacji dla rodziców,
• zapraszanie rodziców na spotkania z uczniami, organizowanie wycieczek do miejsc pracy rodziców – realizacja zadań z zakresu doradztwa zawodowego,
• pomoc rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych i edukacyjnych,
• współpraca z pedagogiem szkolnym, poradniami psychologiczno pedagogicznymi Wychowawcy klas Cały rok
Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie Wychowawcy klas Cały rok
Edukacja czytelnicza – rozwijanie kompetencji czytelniczych Nauczyciele bibliotekarze Cały rok
Angażowanie rodziców w życie klasy i szkoły Wychowawcy klas Cały rok
Organizacja zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizacja zadań programu wychowawczo-profilaktycznego – realizacja działań wspomagania wychowawczej roli rodziny Wszyscy nauczyciele Cały rok szkolny
Organizacja konkursów szkolnych, miejskich i ogólnopolskich o tematyce dotyczącej kształtowania dbałości o zdrowie Nauczyciele Cały rok szkolny
Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie:
• w oddziale przedszkolnym – opracowanie/modyfikacja kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w oddziale przedszkolnym,
• w szkole – opracowanie/modyfikacja kodeksu postępowania ucznia,
• uzgodnienie z rodzicami systemu motywacyjnego w grupie/klasie,
• tworzenie przyjaznego klimatu w grupie przedszkolnej / klasie szkolnej, zachęcanie do okazywania troskliwości i zainteresowania koleżanką /kolegą z grupy, np. organizowanie urodzin dzieci w grupie, stosowanie zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, w sytuacjach wymagających przeproszenia,
• obchody wybranych świąt z „Kalendarza świąt nietypowych”, nawiązujących do wartości, takich jak dobro, przyjaźń, szacunek, np.: Dzień postaci z bajek – 5 listopada, Dzień dobrych uczynków – 19 maja, Dzień przyjaciela – 9 czerwca,
• udział w ogólnopolskich akcjach na rzecz potrzebujących, akcjach charytatywnych i akcjach wolontariackich,
• wspomaganie działań samorządowych na wszystkich poziomach – klasowych i ogólnoszkolnym,
• realizowanie corocznych, tradycyjnych działań, które mają różnorodne walory wychowawcze – integrujące, tworzące poczucie wspólnoty, wychowujące do współpracy i współdziałania Wszyscy nauczyciele Cały rok szkolny
Zadania opiekuńcze
Zadania Osoba odpowiedzialna Termin realizacji
Organizacja opieki pedagogicznej Wszyscy nauczyciele Cały rok
Zapewnienie pomocy psychologiczno pedagogicznej Dyrektor, nauczyciele, pedagog szkolny Cały rok
Objęcie opieką świetlicy wszystkich dzieci potrzebujących takiej opieki Wychowawcy klas, opiekunowie świetlicy Cały rok
Organizacja opieki wychowawczej dla uczniów będących w trudnej sytuacji życiowej Wychowawcy klas Cały rok
Zapewnienie obiadów w szkole Wychowawcy klas Cały rok
II. Kalendarium szkoły w roku szkolnym 2023/2024
Termin Zadanie
1 września 2023 r. Rozpoczęcie roku szkolnego
17 września 2023 r. Obchody rocznicy agresji sowieckiej na Polskę
18 września 2023 r. Zebrania z rodzicami
Trzeci weekend września 2023 r. Sprzątanie świata
25 września 2023 r. Ślubowanie klas I
30 września 2023 r. Dzień Chłopaka
14 października 2023 r. Uroczystości związane z Dniem Edukacji Narodowej
18 października 2023 r. Dzień otwarty dla rodziców
11 listopada 2023 r. Narodowe Święto Niepodległości
22 listopada 2023 r. Zebrania z rodzicami
29 listopada 2023 r. Andrzejki szkolne (30 listopada)
7 grudnia 2023 r. Mikołajki szkolne
18 grudnia 2023 r. Jasełka szkolne
23 grudnia 2023 r. Wigilia szkolna
23 grudnia 2023 r.–1 stycznia 2024 r. Zimowa przerwa świąteczna
6 stycznia 2024 r. Dzień ustawowo wolny od pracy (Trzech Króli)
Np. 8 stycznia 2024 r. Bal karnawałowy
21 stycznia 2024 r. Szkolne uroczystości związane z Dniem Babci i Dniem Dziadka (21 i 22 stycznia)
…………………………………………. 2024 r. Wystawianie ocen śródrocznych
…………………………………………. 2024 r. Zebranie klasyfikacyjne rady pedagogicznej
...............–.............. Ferie zimowe
12 lutego 2024 r. Szkolne walentynki
8 marca 2024 r. Uroczystości szkolne związane z Dniem Kobiet (8 marca)
Np. 15 marca 2024 r. Dzień otwarty dla rodziców
…………………………………. marca 2024 r. Rekolekcje szkolne
22 marca 2024 r. Dzień Sportu z okazji pierwszego dnia wiosny (21 marca)
………………………………………..…. 2024 r. Dni otwarte szkoły
1–6 kwietnia 2024 r. Wiosenna przerwa świąteczna
…………………………………………… 2024 r. Egzamin ósmoklasisty
Np. 23 kwietnia 2024 r. Zebrania z rodzicami
1 maja 2024 r. Święto Pracy
2 maja 2024 r. Dzień flagi
3 maja 2024 r. Święto Konstytucji 3 Maja
26 maja 2024 r. Szkolne uroczystości związane z Dniem Matki
1 czerwca 2024 r. Uroczystości związane z Dniem Dziecka
Np. 2 czerwca 2024 r. Dzień otwarty dla rodziców
8 czerwca 2023 r. Boże Ciało
Np. 9 czerwca 2024 r. Wybory do samorządu uczniowskiego
9 czerwca 2024 r. Dodatkowy dzień wolny od zajęć dydaktyczno-wychowawczych
………………………………………….. 2024 r. Wystawianie przewidywanych ocen klasyfikacyjnych
………………………………………….. 2024 r. Przeprowadzenie procedury podwyższania ocen przewidywanych
………………………………………….. 2024 r. Wystawianie rocznych ocen klasyfikacyjnych
………………………………………….. 2024 r. Zebranie klasyfikacyjne rady pedagogicznej
Np. 19 czerwca 2024 r. Szkolna giełda podręczników
…………………………………………. 2024 r. Przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych
23 czerwca 2024 r. Uroczyste zakończenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych
………………………………………….. 2024 r. Bal absolwentów
Np. 29 czerwca 2024 r. Zebranie podsumowujące rady pedagogicznej
III. Plan wycieczek szkolnych
Lp. Klasa Kierownik wycieczki Miejsce, cel wycieczki Termin wycieczki
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
IV. Harmonogram konkursów
Lp. Nazwa konkursu Osoby odpowiedzialne za organizację Termin konkursu / imprezy sportowej Uwagi
Etap szkolny Etap rejonowy Etap wojewódzki
1. Konkurs polonistyczny
2. Konkurs matematyczny
3. Konkurs przyrodniczy
4. Kangur matematyczny
5. Konkurs ortograficzny
6. Konkurs recytatorski
7.
8.
9.
10.
V. Harmonogram zebrań rady pedagogicznej
Lp. Termin Tematyka/cel
1. Sierpień Zebranie organizacyjne – przygotowanie pracy zespołu szkolno-przedszkolnego w roku szkolnym, informacja o zmianach w przepisach oświatowych na rok szkolny 2023/2024
2. Listopad Zebranie szkoleniowe – tematyka związana z kierunkami polityki oświatowej państwa
3. Styczeń/luty Zebranie klasyfikacyjne – klasyfikacja śródroczna, podsumowanie półrocznej pracy szkoły
4. Kwiecień Zebranie szkoleniowe – tematyka aktualna dla szkoły
5. Czerwiec Zebranie klasyfikacyjne – klasyfikacja roczna, podsumowanie pracy szkoły w roku szkolnym 2023/2024