Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Roczny plan pracy Przedszkola ................................... nr .........
w ....................................... na rok szkolny 2023/2024
(wzór)
Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900),
2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.),
3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.),
4) Statut Przedszkola ........................................... nr ......... w ..............................................
Plan opracowany został na podstawie:
1) podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024 oraz wytycznych Kuratorium Oświaty w ..............................................,
2) wniosków z nadzoru pedagogicznego, określonych przez dyrektora w roku szkolnym 2022/2023,
3) diagnozy pracy przedszkola,
4) diagnozy oczekiwań rodziców wobec przedszkola,
5) treści podstawy programowej.
Główne zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze na rok szkolny 2023/2024:
1. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci i rodzin, udzielanego w przedszkolu poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyprzedszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez pomoc w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra, przez rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci oraz realizację adekwatnego programu wychowania przedszkolnego.
3. Podejmowanie działań w zakresie zachęcania i wspierania dzieci w rozwijaniu ich aktywności fizycznej.
4. ...........................................................................................................................................
Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej przedszkola zatwierdzony do realizacji Uchwałą Rady Pedagogicznej nr ......... z dnia ...............................
Spis treści zawartych w planie:
1. Kalendarz zadań przedszkola.
2. Zestaw programów wychowania przedszkolnego przyjętych do realizacji.
3. Harmonogram imprez i uroczystości przedszkolnych.
4. Plan współpracy z rodzicami.
5. Plan współpracy ze szkołą podstawową.
6. Harmonogram wycieczek.
7. Harmonogram konkursów.
8. Harmonogram zebrań rady pedagogicznej.
1. Kalendarz zadań przedszkola – rok szkolny 2023/2024
Termin Zadanie
Rozpoczęcie roku szkolnego
Zebranie ogólne z rodzicami
Akcja „Sprzątanie świata” – kształtowanie u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra
Zebrania grupowe z rodzicami
Pasowanie na przedszkolaka
Dzień Chłopaka
Uroczystości związane z Dniem Edukacji Narodowej
Wszystkich Świętych
Narodowe Święto Niepodległości – uroczystość przedszkolna z udziałem rodziców
Dzień Życzliwości i Dobrego Kolegi
Zebrania grupowe z rodzicami – przekazanie informacji o rozwoju dziecka w oparciu o rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci
Andrzejki – zabawy prowadzone metodami aktywizującymi i twórczymi: prace w parach i grupach, burze mózgów, dyskusje sterowane, zabawy dramowe, elementy pedagogiki teatru
Mikołajki
Wigilia przedszkolna
Bal karnawałowy
Uroczystość związana z Dniem Babci i Dniem Dziadka – dni pomagania starszym
Zebranie grupowe z rodzicami – rozwijanie różnych form współpracy w zakresie o wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny
.................... / nie dotyczy Ferie zimowe
Walentynki
Uroczystości związane z Dniem Kobiet
Pierwszy dzień wiosny – kształtowanie u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra
Dzień Ziemi – pomoc w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra
Zebrania z rodzicami
Święto Flagi
Uroczystości związane z Dniem Matki i Ojca – sportowy festyn rodzinny
Dzień Dziecka
Dzień Ojca
Zebranie podsumowujące działalność rady pedagogicznej
..................... / nie dotyczy Wakacyjny dyżur przedszkola
2. Zestaw programów wychowania przedszkolnego dopuszczonych do użytku w przedszkolu w roku szkolnym 2023/2024
3. Harmonogram imprez i uroczystości przedszkolnych
Temat uroczystości i imprezy Termin
Pasowanie na przedszkolaka
Mikołajki
Jasełka
Dzień Babci i Dzień Dziadka
Bal karnawałowy
Święto Wiosny
Festyn rodzinny – Dzień Matki i Dzień Ojca pod hasłem „Dbamy o aktywność fizyczną rodziny”
Dzień Dziecka – Dzień Przedszkolaka
Dzień Dobrego Kolegi / Dobrej Koleżanki
Pożegnanie z przedszkolem
4. Plan współpracy z rodzicami
Zadania Formy realizacji Termin
Planowanie rozwoju przedszkola 1) kwestionariusz współpracy z rodzicami: ankieta wzajemnych oczekiwań,
2) przedstawienie założeń programu rozwoju przedszkola na rok szkolny 2023/2024,
3) zapoznanie rodziców ze statutem przedszkola,
4) zapoznanie rodziców z celami i założeniami innowacji: „Rozwijamy aktywność fizyczną przedszkolaków”,
5) bieżące informowanie rodziców o planowanych działaniach wychowawczo-dydaktycznych Wrzesień
Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci i rodzin udzielanego w przedszkolu poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyprzedszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny 1) zapoznanie rodziców z podstawą programową: omówienie zadań przedszkola oraz spodziewanych efektów rozwojowych uzyskanych przez dziecko na zakończenie edukacji przedszkolnej,
2) rozmowy z rodzicami na temat ich obaw, obserwacji, niepokojących zachowań dzieci, potrzeb w zakresie wsparcia rozwoju dziecka,
3) organizowanie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego wszystkim dzieciom, wynikające z diagnozy potrzeb i możliwości dziecka – w razie potrzeby poprzez współpracę z podmiotami działającymi w innych sektorach na rzecz rozwoju dziecka i wsparcia rodziny,
4) omówienie celu organizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, informowanie rodziców o potrzebie wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny,
5) obserwacja dzieci – określenie potrzeb w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
6) planowanie działań wspomagania rozwoju we współpracy wewnątrz- i międzyprzedszkolnej (organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej),
7) praca indywidualna i zespołowa nauczycieli przedszkola i specjalistów z dziećmi wymagającymi wsparcia: przedstawienie celów pracy indywidualnej i grupowej z dzieckiem,
8) włączanie rodziców do udziału w zajęciach wspierających rozwój dzieci (organizowane dla rodziców),
9) nawiązanie współpracy międzyprzedszkolnej oraz z podmiotami działającymi w innych sektorach w zakresie wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny,
10) przekazanie rodzicom informacji o możliwości uzyskania wsparcia różnych podmiotów działających w innych sektorach w zakresie wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny,
11) przekazanie rodzicom informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole,
12) prezentacja ważnych informacji na tablicy ogłoszeń dla rodziców Cały rok szkolny
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci oraz realizację adekwatnego programu wychowania przedszkolnego 1) kształtowanie stałych sprawności dzieci w czynieniu dobra,
2) budowanie autorytetu rodzica i nauczyciela,
3) wzmacnianie postaw fair play: przestrzegania obowiązków i reguł społecznych, utrzymania pozytywnych relacji, rozpoznawania i wyrażania emocji, umiejętności odróżniania dobrego zachowania od złego,
4) organizacja akcji i zabaw umożliwiających prezentację sprawności dzieci w czynieniu dobra,
5) udział dzieci w akcjach i programach ogólnopolskich i regionalnych, w których prezentowane są stałe sprawności dzieci w czynieniu dobra,
6) organizacja zabaw i zajęć rozwijających stałe sprawności dzieci w czynieniu dobra,
7) rozwijanie wrażliwości emocjonalnej dziecka na potrzeby słabszych i na piękno otoczenia Cały rok szkolny
Podejmowanie działań w zakresie zachęcania i wspierania dzieci w rozwijaniu ich aktywności fizycznej 1) organizowanie warunków do podejmowania przez dzieci spontanicznych zabaw związanych z nabywaniem sprawności ruchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowo-przestrzennej,
2) organizowanie zajęć i zabaw rozwijających aktywność fizyczną w budynku przedszkola oraz na świeżym powietrzu zgodnie z planem pracy i ramowym rozkładem dnia przedszkola,
3) stosowanie alternatywnych metod rozwoju ruchowego, np. Orffa, Labana, Kniessów,
4) organizacja gier i zabaw rozwijających sprawność ruchową dziecka na terenie przedszkola (zajęcia z rodzicami),
5) organizacja konkursów dla dzieci i rodziców rozwijających aktywność ruchową i zdrowy styl życia oraz przygotowanie dzieci do udziału w nich,
6) organizacja zabaw sportowych poza przedszkolem (np. stadion miejski),
7) nawiązanie współpracy z WORD-em celem nabywania sprawności i umiejętności jazdy na rowerku i hulajnodze,
8) zorganizowanie spartakiady Cały rok szkolny
5. Plan współpracy ze szkołą podstawową
Termin Zadania i sposoby realizacji Nauczyciele odpowiedzialni za realizację zadania Miejsce realizacji zadania
Wrzesień 1) nawiązanie kontaktu z dyrektorem szkoły i nauczycielami klas I–III,
2) opracowanie harmonogramu całorocznej współpracy Nauczyciele grup przedszkolnych Szkoła podstawowa
Październik 1) zapoznanie dzieci przedszkolnych ze starszymi kolegami z młodszych klas szkoły podstawowej,
2) zapoznanie z nauczycielami ze szkoły,
3) poznanie drogi do szkoły, oglądanie budynku szkoły i otoczenia z zewnątrz Nauczyciele grup przedszkolnych Droga z przedszkola do szkoły, szkoła podstawowa
Listopad 1) zwiedzanie budynku szkoły wewnątrz (sale lekcyjne, świetlica, szatnia, sala gimnastyczna, stołówka),
2) wizyta w bibliotece szkolnej Nauczyciele grup przedszkolnych, wyznaczony nauczyciel ze szkoły, nauczyciele WF Budynek szkolny
Grudzień–styczeń 1) zajęcia i ćwiczenia fizyczne dla przedszkolaków (organizowane przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej lub WF) Nauczyciele WF, nauczyciele grup przedszkolnych Sala gimnastyczna, przedszkole
Luty 1) turniej wiedzy o szkole dla przedszkolaków,
2) wspólne gry i zabawy dzieci na śniegu i lodzie, kulig Nauczyciele grup przedszkolnych Przedszkole
Marzec–maj 1) udział przedszkolaków w lekcji w klasie I lub II, (lekcja na temat obowiązków i odpowiedzialności przyszłego ucznia),
2) spartakiada dla przedszkolaków i uczniów klas I Nauczyciele szkoły, nauczyciele WF Szkoła
Czerwiec 1) festyn przedszkolno-szkolny z okazji Dnia Dziecka (wybór przedszkolaka czyniącego dobro),
2) podsumowanie współpracy – spotkanie z rodzicami, dziećmi sześcioletnimi oraz nauczycielami przedszkola i szkoły Nauczyciele grup przedszkolnych, nauczyciele szkoły Przedszkole/szkoła
6. Harmonogram wycieczek
Tematyka wycieczek Osoby odpowiedzialne, termin realizacji, grupa wiekowa
Spacery i wycieczki w obrębie miasta:
1) park,
2) ogród botaniczny,
3) cmentarz żołnierzy poległych w walce o wolność,
4) łąka,
5) kino,
6) teatr,
7) muzeum,
8) dom kultury,
9) zakłady pracy rodziców,
10) biblioteka miejska,
11) ośrodek zdrowia
12) stadion
Wycieczki poza miasto:
1) teatr, koncert muzyczny,
2) gospodarstwo agroturystyczne,
3) las, park, rezerwat przyrody
4) ogród zoologiczny,
5) klub sportowy
7. Harmonogram konkursów
Lp. Nazwa konkursu/imprezy sportowej Odpowiedzialny za organizację Termin konkursu/imprezy sportowej Uwagi
etapu przedszkolnego etapu miejskiego składania prac w przypadku konkursu wymagającego ich wykonania
1. Konkurs dla pięcio- i sześciolatków – „Przedszkolak wie, czym jest dobro”
2. Spartakiada przedszkolaków i uczniów klas I
3. Dzień „Dobra i Piękna” w przedszkolu
4. „Wiem, co to znaczy czynić dobro” – praca plastyczna
5. Zorganizowanie przedstawienia (teatr nauczycielek) tematycznie związanego z postawami czynienia dobra
6. Udział dzieci w akcjach charytatywnych
8. Harmonogram zebrań rady pedagogicznej w roku szkolnym 2023/2024
Lp. Termin Rodzaj rady pedagogicznej Tematyka (propozycje porządku zebrania)
1. Sierpień Rada organizacyjna 1. Przedstawienie kierunków polityki oświatowej państwa oraz wytycznych władz oświatowych i gminnych.
2. Zatwierdzenie rocznego planu pracy na rok szkolny 2023/2024.
3. Tygodniowa organizacja pracy w nowym roku szkolnym – opinia rady pedagogicznej.
4. Przydział czynności dodatkowych wykonywanych w ramach wynagrodzenia.
5. Przedstawienie zmian w zapisach statutu przedszkola – prezentacja.
6. Ustalenie organizacji wewnętrznego doskonalenia nauczycieli.
7. Przegląd budynku i pomieszczeń przedszkola oraz jego otoczenia (ogrodu przedszkolnego) – stopień przygotowania do rozpoczęcia roku szkolnego
2. Wrzesień Rada organizacyjna 1. Przedstawienie planu nadzoru pedagogicznego przez dyrektora przedszkola.
2. Przypomnienie treści regulaminu rady pedagogicznej.
3. Prezentacja zmian w przepisach prawa oświatowego, np. zmian w przepisach związanych z awansem zawodowym nauczyciela.
4. Przypomnienie treści regulaminu prowadzenia dokumentacji pedagogicznej
3. Listopad Rada szkoleniowa 1. Szkolenie rady pedagogicznej. Temat szkolenia powinien wynikać z zadań pracy przedszkola na dany rok.
2. Sprawy bieżące – przedstawienie do zaopiniowania założeń planu finansowego przedszkola na kolejny rok budżetowy
4. Styczeń–luty Rada podsumowująca 1. Przedstawienie wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola na półrocze oraz informacji o działalności przedszkola (realizacja kierunków polityki oświatowej państwa).
2. Przedstawienie wyników organizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzonej w I półroczu przez nauczycieli (zajęcia specjalistyczne, zajęcia z dzieckiem zdolnym).
3. Omówienie wniosków i wyników z obserwacji rozwoju dziecka, diagnozy gotowości szkolnej
5. Kwiecień Rada szkoleniowa 1. Przedstawienie wyników informacji o gotowości szkolnej dzieci.
2. Przedstawienie i zaopiniowanie arkusza organizacji pracy na kolejny rok szkolny.
3. Szkolenie rady pedagogicznej według harmonogramu.
4. Wnioski o dopuszczenie do użytku programów wychowania przedszkolnego na nowy rok szkolny
6. Czerwiec Rada podsumowująca 1. Sprawozdanie dyrektora z wewnętrznego nadzoru pedagogicznego za miniony rok – wnioski do pracy na kolejny rok szkolny.
2. Ustalenie sposobów realizacji wniosków z nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola.
3. Przeprowadzenie diagnozy pracy przedszkola