Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Roczny plan pracy Przedszkola ................................... nr ......... w ....................................... na rok szkolny 2023/2024 (wzór) Podstawa prawna: 1) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900), 2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.), 3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.), 4) Statut Przedszkola ........................................... nr ......... w .............................................. Plan opracowany został na podstawie: 1) podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024 oraz wytycznych Kuratorium Oświaty w .............................................., 2) wniosków z nadzoru pedagogicznego, określonych przez dyrektora w roku szkolnym 2022/2023, 3) diagnozy pracy przedszkola, 4) diagnozy oczekiwań rodziców wobec przedszkola, 5) treści podstawy programowej. Główne zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze na rok szkolny 2023/2024: 1. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci i rodzin, udzielanego w przedszkolu poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyprzedszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny. 2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez pomoc w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra, przez rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci oraz realizację adekwatnego programu wychowania przedszkolnego. 3. Podejmowanie działań w zakresie zachęcania i wspierania dzieci w rozwijaniu ich aktywności fizycznej. 4. ........................................................................................................................................... Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej przedszkola zatwierdzony do realizacji Uchwałą Rady Pedagogicznej nr ......... z dnia ............................... Spis treści zawartych w planie: 1. Kalendarz zadań przedszkola. 2. Zestaw programów wychowania przedszkolnego przyjętych do realizacji. 3. Harmonogram imprez i uroczystości przedszkolnych. 4. Plan współpracy z rodzicami. 5. Plan współpracy ze szkołą podstawową. 6. Harmonogram wycieczek. 7. Harmonogram konkursów. 8. Harmonogram zebrań rady pedagogicznej. 1. Kalendarz zadań przedszkola – rok szkolny 2023/2024 Termin Zadanie Rozpoczęcie roku szkolnego Zebranie ogólne z rodzicami Akcja „Sprzątanie świata” – kształtowanie u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra Zebrania grupowe z rodzicami Pasowanie na przedszkolaka Dzień Chłopaka Uroczystości związane z Dniem Edukacji Narodowej Wszystkich Świętych Narodowe Święto Niepodległości – uroczystość przedszkolna z udziałem rodziców Dzień Życzliwości i Dobrego Kolegi Zebrania grupowe z rodzicami – przekazanie informacji o rozwoju dziecka w oparciu o rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci Andrzejki – zabawy prowadzone metodami aktywizującymi i twórczymi: prace w parach i grupach, burze mózgów, dyskusje sterowane, zabawy dramowe, elementy pedagogiki teatru Mikołajki Wigilia przedszkolna Bal karnawałowy Uroczystość związana z Dniem Babci i Dniem Dziadka – dni pomagania starszym Zebranie grupowe z rodzicami – rozwijanie różnych form współpracy w zakresie o wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny .................... / nie dotyczy Ferie zimowe Walentynki Uroczystości związane z Dniem Kobiet Pierwszy dzień wiosny – kształtowanie u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra Dzień Ziemi – pomoc w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra Zebrania z rodzicami Święto Flagi Uroczystości związane z Dniem Matki i Ojca – sportowy festyn rodzinny Dzień Dziecka Dzień Ojca Zebranie podsumowujące działalność rady pedagogicznej ..................... / nie dotyczy Wakacyjny dyżur przedszkola 2. Zestaw programów wychowania przedszkolnego dopuszczonych do użytku w przedszkolu w roku szkolnym 2023/2024 3. Harmonogram imprez i uroczystości przedszkolnych Temat uroczystości i imprezy Termin Pasowanie na przedszkolaka Mikołajki Jasełka Dzień Babci i Dzień Dziadka Bal karnawałowy Święto Wiosny Festyn rodzinny – Dzień Matki i Dzień Ojca pod hasłem „Dbamy o aktywność fizyczną rodziny” Dzień Dziecka – Dzień Przedszkolaka Dzień Dobrego Kolegi / Dobrej Koleżanki Pożegnanie z przedszkolem 4. Plan współpracy z rodzicami Zadania Formy realizacji Termin Planowanie rozwoju przedszkola 1) kwestionariusz współpracy z rodzicami: ankieta wzajemnych oczekiwań, 2) przedstawienie założeń programu rozwoju przedszkola na rok szkolny 2023/2024, 3) zapoznanie rodziców ze statutem przedszkola, 4) zapoznanie rodziców z celami i założeniami innowacji: „Rozwijamy aktywność fizyczną przedszkolaków”, 5) bieżące informowanie rodziców o planowanych działaniach wychowawczo-dydaktycznych Wrzesień Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci i rodzin udzielanego w przedszkolu poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyprzedszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny 1) zapoznanie rodziców z podstawą programową: omówienie zadań przedszkola oraz spodziewanych efektów rozwojowych uzyskanych przez dziecko na zakończenie edukacji przedszkolnej, 2) rozmowy z rodzicami na temat ich obaw, obserwacji, niepokojących zachowań dzieci, potrzeb w zakresie wsparcia rozwoju dziecka, 3) organizowanie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego wszystkim dzieciom, wynikające z diagnozy potrzeb i możliwości dziecka – w razie potrzeby poprzez współpracę z podmiotami działającymi w innych sektorach na rzecz rozwoju dziecka i wsparcia rodziny, 4) omówienie celu organizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, informowanie rodziców o potrzebie wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny, 5) obserwacja dzieci – określenie potrzeb w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, 6) planowanie działań wspomagania rozwoju we współpracy wewnątrz- i międzyprzedszkolnej (organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej), 7) praca indywidualna i zespołowa nauczycieli przedszkola i specjalistów z dziećmi wymagającymi wsparcia: przedstawienie celów pracy indywidualnej i grupowej z dzieckiem, 8) włączanie rodziców do udziału w zajęciach wspierających rozwój dzieci (organizowane dla rodziców), 9) nawiązanie współpracy międzyprzedszkolnej oraz z podmiotami działającymi w innych sektorach w zakresie wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny, 10) przekazanie rodzicom informacji o możliwości uzyskania wsparcia różnych podmiotów działających w innych sektorach w zakresie wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny, 11) przekazanie rodzicom informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, 12) prezentacja ważnych informacji na tablicy ogłoszeń dla rodziców Cały rok szkolny Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci oraz realizację adekwatnego programu wychowania przedszkolnego 1) kształtowanie stałych sprawności dzieci w czynieniu dobra, 2) budowanie autorytetu rodzica i nauczyciela, 3) wzmacnianie postaw fair play: przestrzegania obowiązków i reguł społecznych, utrzymania pozytywnych relacji, rozpoznawania i wyrażania emocji, umiejętności odróżniania dobrego zachowania od złego, 4) organizacja akcji i zabaw umożliwiających prezentację sprawności dzieci w czynieniu dobra, 5) udział dzieci w akcjach i programach ogólnopolskich i regionalnych, w których prezentowane są stałe sprawności dzieci w czynieniu dobra, 6) organizacja zabaw i zajęć rozwijających stałe sprawności dzieci w czynieniu dobra, 7) rozwijanie wrażliwości emocjonalnej dziecka na potrzeby słabszych i na piękno otoczenia Cały rok szkolny Podejmowanie działań w zakresie zachęcania i wspierania dzieci w rozwijaniu ich aktywności fizycznej 1) organizowanie warunków do podejmowania przez dzieci spontanicznych zabaw związanych z nabywaniem sprawności ruchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowo-przestrzennej, 2) organizowanie zajęć i zabaw rozwijających aktywność fizyczną w budynku przedszkola oraz na świeżym powietrzu zgodnie z planem pracy i ramowym rozkładem dnia przedszkola, 3) stosowanie alternatywnych metod rozwoju ruchowego, np. Orffa, Labana, Kniessów, 4) organizacja gier i zabaw rozwijających sprawność ruchową dziecka na terenie przedszkola (zajęcia z rodzicami), 5) organizacja konkursów dla dzieci i rodziców rozwijających aktywność ruchową i zdrowy styl życia oraz przygotowanie dzieci do udziału w nich, 6) organizacja zabaw sportowych poza przedszkolem (np. stadion miejski), 7) nawiązanie współpracy z WORD-em celem nabywania sprawności i umiejętności jazdy na rowerku i hulajnodze, 8) zorganizowanie spartakiady Cały rok szkolny 5. Plan współpracy ze szkołą podstawową Termin Zadania i sposoby realizacji Nauczyciele odpowiedzialni za realizację zadania Miejsce realizacji zadania Wrzesień 1) nawiązanie kontaktu z dyrektorem szkoły i nauczycielami klas I–III, 2) opracowanie harmonogramu całorocznej współpracy Nauczyciele grup przedszkolnych Szkoła podstawowa Październik 1) zapoznanie dzieci przedszkolnych ze starszymi kolegami z młodszych klas szkoły podstawowej, 2) zapoznanie z nauczycielami ze szkoły, 3) poznanie drogi do szkoły, oglądanie budynku szkoły i otoczenia z zewnątrz Nauczyciele grup przedszkolnych Droga z przedszkola do szkoły, szkoła podstawowa Listopad 1) zwiedzanie budynku szkoły wewnątrz (sale lekcyjne, świetlica, szatnia, sala gimnastyczna, stołówka), 2) wizyta w bibliotece szkolnej Nauczyciele grup przedszkolnych, wyznaczony nauczyciel ze szkoły, nauczyciele WF Budynek szkolny Grudzień–styczeń 1) zajęcia i ćwiczenia fizyczne dla przedszkolaków (organizowane przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej lub WF) Nauczyciele WF, nauczyciele grup przedszkolnych Sala gimnastyczna, przedszkole Luty 1) turniej wiedzy o szkole dla przedszkolaków, 2) wspólne gry i zabawy dzieci na śniegu i lodzie, kulig Nauczyciele grup przedszkolnych Przedszkole Marzec–maj 1) udział przedszkolaków w lekcji w klasie I lub II, (lekcja na temat obowiązków i odpowiedzialności przyszłego ucznia), 2) spartakiada dla przedszkolaków i uczniów klas I Nauczyciele szkoły, nauczyciele WF Szkoła Czerwiec 1) festyn przedszkolno-szkolny z okazji Dnia Dziecka (wybór przedszkolaka czyniącego dobro), 2) podsumowanie współpracy – spotkanie z rodzicami, dziećmi sześcioletnimi oraz nauczycielami przedszkola i szkoły Nauczyciele grup przedszkolnych, nauczyciele szkoły Przedszkole/szkoła 6. Harmonogram wycieczek Tematyka wycieczek Osoby odpowiedzialne, termin realizacji, grupa wiekowa Spacery i wycieczki w obrębie miasta: 1) park, 2) ogród botaniczny, 3) cmentarz żołnierzy poległych w walce o wolność, 4) łąka, 5) kino, 6) teatr, 7) muzeum, 8) dom kultury, 9) zakłady pracy rodziców, 10) biblioteka miejska, 11) ośrodek zdrowia 12) stadion Wycieczki poza miasto: 1) teatr, koncert muzyczny, 2) gospodarstwo agroturystyczne, 3) las, park, rezerwat przyrody 4) ogród zoologiczny, 5) klub sportowy 7. Harmonogram konkursów Lp. Nazwa konkursu/imprezy sportowej Odpowiedzialny za organizację Termin konkursu/imprezy sportowej Uwagi etapu przedszkolnego etapu miejskiego składania prac w przypadku konkursu wymagającego ich wykonania 1. Konkurs dla pięcio- i sześciolatków – „Przedszkolak wie, czym jest dobro” 2. Spartakiada przedszkolaków i uczniów klas I 3. Dzień „Dobra i Piękna” w przedszkolu 4. „Wiem, co to znaczy czynić dobro” – praca plastyczna 5. Zorganizowanie przedstawienia (teatr nauczycielek) tematycznie związanego z postawami czynienia dobra 6. Udział dzieci w akcjach charytatywnych 8. Harmonogram zebrań rady pedagogicznej w roku szkolnym 2023/2024 Lp. Termin Rodzaj rady pedagogicznej Tematyka (propozycje porządku zebrania) 1. Sierpień Rada organizacyjna 1. Przedstawienie kierunków polityki oświatowej państwa oraz wytycznych władz oświatowych i gminnych. 2. Zatwierdzenie rocznego planu pracy na rok szkolny 2023/2024. 3. Tygodniowa organizacja pracy w nowym roku szkolnym – opinia rady pedagogicznej. 4. Przydział czynności dodatkowych wykonywanych w ramach wynagrodzenia. 5. Przedstawienie zmian w zapisach statutu przedszkola – prezentacja. 6. Ustalenie organizacji wewnętrznego doskonalenia nauczycieli. 7. Przegląd budynku i pomieszczeń przedszkola oraz jego otoczenia (ogrodu przedszkolnego) – stopień przygotowania do rozpoczęcia roku szkolnego 2. Wrzesień Rada organizacyjna 1. Przedstawienie planu nadzoru pedagogicznego przez dyrektora przedszkola. 2. Przypomnienie treści regulaminu rady pedagogicznej. 3. Prezentacja zmian w przepisach prawa oświatowego, np. zmian w przepisach związanych z awansem zawodowym nauczyciela. 4. Przypomnienie treści regulaminu prowadzenia dokumentacji pedagogicznej 3. Listopad Rada szkoleniowa 1. Szkolenie rady pedagogicznej. Temat szkolenia powinien wynikać z zadań pracy przedszkola na dany rok. 2. Sprawy bieżące – przedstawienie do zaopiniowania założeń planu finansowego przedszkola na kolejny rok budżetowy 4. Styczeń–luty Rada podsumowująca 1. Przedstawienie wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola na półrocze oraz informacji o działalności przedszkola (realizacja kierunków polityki oświatowej państwa). 2. Przedstawienie wyników organizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzonej w I półroczu przez nauczycieli (zajęcia specjalistyczne, zajęcia z dzieckiem zdolnym). 3. Omówienie wniosków i wyników z obserwacji rozwoju dziecka, diagnozy gotowości szkolnej 5. Kwiecień Rada szkoleniowa 1. Przedstawienie wyników informacji o gotowości szkolnej dzieci. 2. Przedstawienie i zaopiniowanie arkusza organizacji pracy na kolejny rok szkolny. 3. Szkolenie rady pedagogicznej według harmonogramu. 4. Wnioski o dopuszczenie do użytku programów wychowania przedszkolnego na nowy rok szkolny 6. Czerwiec Rada podsumowująca 1. Sprawozdanie dyrektora z wewnętrznego nadzoru pedagogicznego za miniony rok – wnioski do pracy na kolejny rok szkolny. 2. Ustalenie sposobów realizacji wniosków z nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola. 3. Przeprowadzenie diagnozy pracy przedszkola