Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 13 SIERPNIA 2024

Roczny plan pracy należy do podstawowych dokumentów regulujących funkcjonowanie przedszkola w danym roku szkolnym. Odpowiednio opracowany, prezentuje sposób rozwoju przedszkola w określonym czasie (w ciągu roku szkolnego) w zakresie realizacji zadań wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczych.

Zgodnie z art. 70 ust. 1 pkt 1 Prawa oświatowego zatwierdzanie planów pracy przedszkola, po ich wcześniejszym zaopiniowaniu, należy do kompetencji rady pedagogicznej. Zadaniem rady jest więc też współuczestniczenie w opracowaniu rocznego planu pracy przedszkola. Dyrektor przedszkola powinien zaangażować członków rady do podejmowania odpowiedzialnych działań związanych np. z projektowaniem zadań wychowawco-dydaktycznych na kolejny rok szkolny. Wpływa to bowiem na większe zaangażowanie nauczycieli w realizację działań zawartych w planie pracy.

Zawarte w rocznym planie pracy przedszkola działania powinny wynikać z koncepcji rozwoju przedszkola, zadań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, a także podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w danym roku szkolnym. Roczny plan pracy zawierający wymienione wcześniej elementy pozwoli osiągnąć założone w danym roku szkolnym cele wychowawczo-dydaktyczne.

Cele i założenia planu pracy przedszkola

Opracowując plan pracy przedszkola na kolejny rok szkolny, warto przede wszystkim powołać odpowiedni zespół, najlepiej jeszcze na zebraniu rady pedagogicznej kończącej rok szkolny. Żeby plan został opracowany na czas oraz zawierał odpowiednie treści, należy wspólnie z radą pedagogiczną ustalić priorytety rozwoju przedszkola na nowy rok szkolny. Priorytety te wynikać powinny m.in. z diagnozy pracy przedszkola oraz wniosków dyrektora z nadzoru pedagogicznego. Powołany przez dyrektora przedszkola zespół powinien wskazać cele i sposoby realizacji zadań przedszkola. Cele te powinny:

  • być zgodne z treścią podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
  • nawiązywać do wniosków z nadzoru pedagogicznego za poprzedni rok szkolny,
  • uwzględnić podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na dany rok szkolny.