Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Plan nadzoru pedagogicznego Przedszkola w ................................................. obowiązujący w roku szkolnym 2023/2024 Podstawa prawna: 1) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900), 2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.), 3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2198). 1. Nadzór pedagogiczny realizowany jest przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 55 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w trybie działań planowanych lub działań doraźnych: 1) działania planowane realizowane są zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2023/2024, 2) działania doraźne realizowane są w sytuacji, gdy zaistnieje potrzeba podjęcia działań nieujętych w planie nadzoru pedagogicznego, 3) działania planowane i doraźne wynikają z potrzeb przedszkola. 2. Zgodnie z art. 55 ust. 1 Ustawy Prawo oświatowe nadzór pedagogiczny polega na: 1) obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola, 2) ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola, 3) udzielaniu pomocy nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, 4) inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji dzieci. 3. Nadzorowi podlegają w szczególności (art. 55 ust. 2 Ustawy Prawo oświatowe): 1) posiadanie przez nauczycieli wymaganych kwalifikacji do prowadzenia przydzielonych im zajęć, 2) realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania, 3) przestrzeganie statutu przedszkola, 4) przestrzeganie praw dziecka oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach, 5) zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. 4. Stosownie do zapisu § 22 Rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego dyrektor przedszkola, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego: 1) kontroluje: a) przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola, b) przebieg procesów kształcenia i wychowania w przedszkolu oraz efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej placówki; 2) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez: a) diagnozę pracy przedszkola, b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego, c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad. 5. Dyrektor przedszkola, realizując zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego, w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej placówki. 6. Plan nadzoru opracowywany jest z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w przedszkolu w poprzednim roku szkolnym, z których wynika, że należy: 1) utrzymać kontrole stałe dotyczące: prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów oraz sprzętu przedszkola, przestrzegania ramowego rozkładu dnia, 4) kontynuować doskonalenie zawodowe nauczycieli adekwatnie do rozpoznanych potrzeb oraz tworzyć warunki do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem, 5) kontynuować współpracę z rodzicami ukierunkowaną na jakość i dostępność wparcia udzielanego dzieciom we współpracy z pedagogiem specjalnym oraz na bieżące dokonywanie oceny skuteczności podjętych przez przedszkole działań pomocowych, 6) utrzymać kontrole i obserwacje pracy nauczycieli w zakresie działań związanych z diagnozowaniem potrzeb dzieci, w wyniku których zapewnia się wsparcie psychologiczno-pedagogiczne, uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe w realizowanym procesie kształcenia, 7) oceniać efektywność działań wychowawczych w zakresie kształtowania odpowiedzialnych postaw dzieci z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy. 7. Źródła planowania: wybrane podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024, o których mowa w art. 60 ust. 3 pkt 1 Ustawy Prawo oświatowe: 1) wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez pomoc w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie (drugi kierunek realizacji polityki oświatowej państwa), 2) doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z dzieckiem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego (czwarty kierunek realizacji polityki oświatowej państwa), 3) podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyprzedszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny (szósty kierunek polityki oświatowej państwa), 4) wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania dzieci w rozwijania ich aktywności fizycznej (siódmy kierunek realizacji polityki oświatowej państwa), 5) wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w internecie; poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji (ósmy kierunek realizacji polityki oświatowej państwa). 8. Zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego: 1) nadzór pedagogiczny sprawuje dyrektor, 2) nadzorowi podlegają wszyscy pracownicy pedagogiczni, 3) nadzór prowadzony jest z uwzględnieniem: a) jawności wymagań i sposobów kontroli ich realizacji, b) obiektywnej i pełnej oceny jakości pracy poszczególnych nauczycieli, c) etyki zawodowej, d) dokumentowania uwag, spostrzeżeń i wyników nadzoru. Zawartość planu nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2023/2024 1. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola (wybrane obszary) Lp. Przedmiot kontroli Podstawa prawna Termin kontroli Osoba odpowiedzialna 1. Prawidłowość prowadzenia dokumentacji: 1) przebiegu nauczania (dzienników zajęć, dzienników innych zajęć): a) terminowość wpisów, b) zgodność z przepisami prawa, c) zgodność tematów zajęć i zabaw z rocznym planem pracy wychowawczo-dydaktycznej, d) korelacja z ramowym rozkładem dnia, e) sposób sprostowania błędu i oczywistej omyłki; 2) pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci na podstawie opinii i orzeczeń poradni, w tym wpisywania do dzienników innych zajęć / dzienników zajęć rewalidacyjnych ocen postępów i wniosków dotyczących dalszej pracy z dziećmi 1) Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646 ze zm.), 2) Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1280 ze zm.) 1) Wrzesień 2023 r.–czerwiec 2024 r. 2) Październik 2023r.–luty 2024 r. Dyrektor przedszkola 2. Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków podczas organizacji zajęć i zabaw ruchowych w przedszkolu oraz w ogrodzie przedszkolnym Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1604) Sierpień/wrzesień 2023 r.–luty 2024 r. Dyrektor przedszkola 3. Współpraca wewnątrz- i międzyprzedszkolna, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny (szósty kierunek polityki oświatowej państwa) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900) Rozporządzenie MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017 r. poz. 1635) Listopad 2023 r. Dyrektor przedszkola 4. Kontrola realizacji zadań nauczycieli specjalistów, w tym pedagoga specjalnego Rozporządzenie MEiN z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1280 ze zm.) Grudzień 2023 r. Dyrektor przedszkola 2. Kontrola przebiegu procesów kształcenia i wychowania Lp. Przedmiot kontroli Podstawa prawna Termin kontroli Osoba odpowiedzialna 1. Wychowanie zmierzające do kształtowania u wychowanków stałej sprawności w czynieniu dobra Drugi kierunek realizacji polityki oświatowej państwa Listopad 2023 r.–styczeń 2024 r. Dyrektor/wicedyrektor przedszkola 2. Ocena przebiegu działań wychowawczych związanych z diagnozowaniem potrzeb dzieci, w wyniku których zapewnia się wsparcie psychologiczno-pedagogiczne uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe w realizowanym procesie kształcenia Wynikająca z wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w ubiegłym roku szkolnym Październik 2023 r.–kwiecień 2024 r. Dyrektor/wicedyrektor przedszkola 3. Kontrola efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola Lp. Przedmiot kontroli Podstawa prawna Termin kontroli Osoba odpowiedzialna 1. Ocena efektów działań nauczycieli związanych z poprawnym metodycznie wykorzystywaniem przez nauczycieli narzędzi TIK i materiałów dostępnych w sieci Ósmy kierunek realizacji polityki oświatowej państwa Marzec 2024 r. Dyrektor/wicedyrektor przedszkola 2. Ocena efektów kształtowania u dzieci odpowiedzialnych postaw z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy Wynikająca z wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w ubiegłym roku szkolnym Maj 2024 r. Dyrektor/wicedyrektor przedszkola 4. Obserwacja zajęć nauczycieli Cele obserwacji Tematyka obserwacji Ocena efektów pracy nauczyciela w zakresie wybranych elementów procesu dydaktycznego, wychowawczego lub opiekuńczego. Cele obserwacji zajęć to: 1) prawidłowość organizowania i przebiegu różnorodnych form zajęć rozwijających aktywność fizyczną dzieci (cel obserwacji zgodny z kierunkiem polityki oświatowej państwa), 2) kształtowanie postaw akceptacji i integracji z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym, 3) organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz dla dzieci posiadających opinię poradni – uczestnictwo dziecka w zajęciach z pomocy psychologiczno-pedagogicznej (cel obserwacji zgodny z wnioskami z nadzoru pedagogicznego z ubiegłego roku), 4) poprawne wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji (cel obserwacji zgodny z pierwszym kierunkiem polityki oświatowej państwa), 5) wykorzystanie w praktyce wiedzy z form doskonalenia zawodowego 1. Różnorodność planowanych i organizowanych zajęć rozwijających aktywność fizyczną dzieci. 2. Stosowane przez nauczycieli metody kształtowania postaw akceptacji i integracji z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym. 3. Efektywność organizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz dla dzieci posiadających opinię poradni. 4. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci. 5. Praktyczne stosowanie wiedzy i umiejętności zdobytych w ramach różnych form doskonalenia 5. Plan obserwacji zajęć w roku szkolnym 2023/2024 Lp. Imię i nazwisko nauczyciela Wrzesień Październik Listopad Grudzień Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Uwagi 1. X 2. X 3. X 4. X 5. X 6. X 6. Wspomaganie nauczycieli w doskonaleniu zawodowym Lp. Zakres wspomagania Zadania do realizacji 1. Organizacja szkoleń i narad w zakresie: 1) uaktualnienia potrzeb nauczycieli dotyczących doskonalenia zawodowego w związku z awansem zawodowym, nauczaniem języka polskiego jako języka obcego dzieci ukraińskich uczęszczających do przedszkola, 2) rozwijania umiejętności metodycznych nauczycieli dotyczących prawidłowego i skutecznego wykorzystywania narzędzi i materiałów w procesach edukacyjnych, 3) rozwijanie kreatywności nauczycieli w podejmowaniu działań w zakresie zachęcania i wspierania dzieci w rozwijaniu aktywności fizycznej 4) organizacja wsparcia dla dzieci i rodzin poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyprzedszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci Opracowanie planu wspomagania nauczycieli przedszkola, planu zebrań zespołów rady pedagogicznej. Wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy w zespołach zadaniowych 2. Wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli – określenie ich potrzeb w zakresie doskonalenia zawodowego i realizacji rocznego planu pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz podstawy programowej Opracowanie planu doskonalenia nauczycieli w ramach WDN-u 3. Doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli przygotowujących się do zawodu – zapoznanie z procedurą awansu zawodowego obowiązującego od września 2022 r. Omówienie procedury awansu zawodowego na poszczególne stopnie. Gromadzenie przykładów dobrej praktyki pedagogicznej oraz dzielenie się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem w pracy z dziećmi (prowadzenie i obserwacja zajęć otwartych) 4. Przedstawienie wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego Opracowanie sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego na półrocze i na zakończenie roku. Wykorzystywanie wyników nadzoru pedagogicznego z poprzedniego roku w celu doskonalenia pracy przedszkola 5. Diagnoza pracy przedszkola – dokonana pod koniec roku szkolnego (podsumowanie pracy przedszkola) Zajęcia warsztatowe rady pedagogicznej – określenie celu dalszego rozwoju przedszkola i potrzeb nauczycieli na rok szkolny 2024/2025 7. Przykład wspomagania Lp. Tematyka narad Termin Osoba odpowiedzialna 1. 1. Zaopiniowanie aneksu do arkusza organizacji pracy przedszkola. 2. Przydzielenie dodatkowych obowiązków nauczycielom. 3. Powołanie zespołów zadaniowych, np. ds.: 1) opracowania planu pracy przedszkola na rok szkolny 2023/2024, 2) opracowania zmian w statucie, 3) oceny ryzyka w odniesieniu do zadań wychowawczo-dydaktycznych na rok szkolny 2023/2024. 4. Zatwierdzenie planu pracy przedszkola na rok szkolny 2023/2024. 5. Zapoznanie ze zmianami w prawie oświatowym. 6. Dokonanie zmian w statucie Sierpień Dyrektor 2. 1. Zapoznanie z planem nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola na rok szkolny 2023/2024. 2. Zaopiniowanie planu finansowego na rok 2024 Wrzesień Dyrektor 3. 1. Podsumowanie obserwacji pedagogicznych i diagnozy wstępnej. 2. Przypomnienie zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz sposobów wykorzystania wyników diagnozy i obserwacji Październik Nauczyciele, wicedyrektor 4. 1. Podsumowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej w I półroczu. 2. Wnioski do pracy w II półroczu Styczeń/luty Nauczyciele, dyrektor 5. Wybór przedstawicieli do komisji rekrutacyjnej Marzec Dyrektor 6. Zaopiniowanie arkusza organizacji pracy przedszkola na rok szkolny 2024/2025 Kwiecień Dyrektor 7. Zebranie rady pedagogicznej podsumowującej pracę w roku szkolnym 2023/2024 Czerwiec Nauczyciele, dyrektor 8. Plan doskonalenia zawodowego nauczycieli Lp. Zadanie Termin Osoba odpowiedzialna 1. Badanie potrzeb i oczekiwań nauczycieli w zakresie doskonalenia. Wybór problemu wymagającego doskonalenia w ramach WDN-u, wynikającego z nadzoru pedagogicznego. Opracowanie planu wewnętrznego i zewnętrznego doskonalenia nauczycieli przedszkola Lider WDN-u, dyrektor 2. Szkolenia w ramach wewnętrznego doskonalenia Prowadzone przez nauczycieli i dyrektora: 1) zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego, 2) kształtowanie u wychowanków stałej sprawności w czynieniu dobra, 3) .............................................................................................................. Prowadzone przez firmy zewnętrzne: 1) działania nauczycieli w zakresie zachęcania i wspierania dzieci w rozwijaniu aktywności fizycznej, 2) poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, 3) .................................................................................................................................. 3. Zajęcia otwarte: 1) Nauka języka polskiego jako języka obcego dzieci ukraińskich uczęszczających do przedszkola, 2) ................................................................................................................................., 3) .................................................................................................................................. 4. Udział nauczycieli w szkoleniach zewnętrznych według ich zainteresowań i potrzeb przedszkola W ciągu całego roku Wszyscy nauczyciele 5. Wzbogacenie biblioteczki przedszkolnej o nowe pozycje związane z tematyką wiodącą oraz o nowości na rynku wydawniczym W ciągu całego roku Dyrektor 9. Awans zawodowy nauczycieli Nazwisko i imię nauczyciela odbywającego staż na stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego/dyplomowanego na dotychczasowych zasadach Nazwisko i imię opiekuna stażu Aktualny stopień awansu zawodowego Data rozpoczęcia stażu Planowana data zakończenia stażu Nazwisko i imię nauczyciela przygotowującego się do zawodu Data nawiązania stosunku pracy w przedszkolu Nazwisko i imię mentora Planowana data egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego Plan nadzoru pedagogicznego opracowany dnia .............................. przez Dyrektora Przedszkola w .........................................................., przedstawiony członkom rady pedagogicznej dnia ......................................... (pieczęć i podpis dyrektora)