Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 30 MAJA 2023 Zakaz przyprowadzania do przedszkola przeziębionych dzieci Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, autor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego, prawa pracy, finansów publicznych i funkcjonowania samorządu terytorialnego, uznany prelegent i szkoleniowiec, wykładowca toruńskiej i bydgoskiej Wyższej Szkoły Bankowej, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, przez lata tworzył trzon Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego Zdarzają się przypadki, że rodzice przyprowadzają do przedszkola przeziębione dzieci i mimo próśb nauczycielek o zabranie dziecka do domu rodzice i tak je zostawiają. Jakim artykułem, paragrafem prawnym można się posłużyć w celu przekonania rodzica, aby nie przyprowadzał do przedszkola dziecka z objawami choroby? Czy dyrektor może zabronić wpuszczenia takiego dziecka do placówki? Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900). Przepisy prawa powszechnie obowiązującego (ustaw i rozporządzeń) nie wprowadzają zakazu przyprowadzania do przedszkola chorego dziecka. Aby mieć możliwość odmowy przyjęcia dziecka z widocznymi objawami, należy zakaz taki uregulować w dokumencie organizacyj-nym przedszkola, czyli statucie. Możliwość ku temu daje regulacja art. 102 ust. 1 pkt 6 Prawa oświatowego, zgodnie z którym statut przedszkola określa szczegółowe zasady przyprowa-dzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo. Odmowa przyjęcia dziecka chorego, z widocz-nymi objawami, bez uregulowania tej kwestii w statucie też jest możliwa, ale decyzja wów-czas musi być każdorazowo podejmowana przez dyrektora, jako odpowiedzialnego za bezpie-czeństwo jednostki. Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM