Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Opinia nauczyciela o uczniu wymagającym skierowania
do poradni psychologiczno-pedagogicznej
(przykład)
1. Dane adresowe szkoły, do której uczęszcza uczeń
Szkoła …………………………… nr …… w …………………………
2. Dane personalne ucznia (imię, nazwisko, data i miejsce urodzenia)
Jan Kowalski, urodzony …………………… w ………………………
3. Powód skierowania do poradni psychologiczno-pedagogicznej
U Jana Kowalskiego, ucznia klasy III Szkoły ………………………………… nr ……… w ………………………………, zaobserwowałam długotrwałe i nasilające się problemy związane z zachowaniem i wynikami w nauce. Uważam, że konieczna jest konsultacja ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu zdiagnozowania jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także możliwości psychofizycznych. Szczególnie istotne jest wyjaśnienie mechanizmów funkcjonowania ucznia wśród rówieśników oraz wskazanie sposobu rozwiązania niżej określonych problemów. Uczeń od początku edukacji w szkole miał trudności z adaptacją do warunków szkolnych. Nie nawiązywał kontaktów z innymi dziećmi, stronił od rówieśników. Miał problemy z zapamiętywaniem zadań domowych. Przejawiał trudności w czytaniu i rozumieniu czytanego tekstu. Mylił litery. Poziom graficzny jego pisma był bardzo niski. Uczeń z większości przedmiotów otrzymuje oceny dostateczne i dopuszczające. Szczegółowy wykaz ocen załączam do niniejszej opinii. Uczeń pracuje niesystematycznie, zniechęca się, gdy napotyka trudności w wykonywaniu zadań. Sprawia również problemy wychowawcze. Na lekcjach rozmawia, biega po sali mimo upomnień nauczyciela, zaczepia kolegów. Na przerwach przezywa kolegów, dokucza koleżankom, zamykając je w sali. Koledzy nie lubią Janka i zaczynają go izolować. Nie chcą grać z nim w jednej drużynie na zajęciach, w tym na lekcjach wychowania fizycznego.
4. Środowisko rodzinne oraz wpływ wychowawczy rodziny na funkcjonowanie ucznia
Z wywiadu przeprowadzonego z rodzicami wynika, że uczeń wychowuje się w pełnej rodzinie. Jest dzieckiem trzecim z kolei i najmłodszym. Warunki materialne rodziny są w miarę stabilne. Janek dzieli pokój ze starszym o cztery lata bratem. Pokój wyposażony jest w meble do nauki i odpoczynku. Jedyny ważny problem w funkcjonowaniu rodziny wiąże się z pracą ojca chłopca – jest on zatrudniony poza miastem, w którym mieszka rodzina, i przebywa w domu raz na trzy tygodnie. Cała odpowiedzialność za wychowanie dzieci spoczywa na matce chłopca. W domu panuje dobra atmosfera wychowawcza. Członkowie rodziny kochają się i szanują. Pomiędzy braćmi często dochodzi do sporów. Janek ma też starszą o trzy lata siostrę, ale z nią nie wchodzi w konflikty. Relacje pomiędzy członkami rodziny są poprawne.
5. Problemy rozwojowe (edukacyjne) ucznia w wieku przedszkolnym
Z wywiadu przeprowadzonego z rodzicami wynika, że u ucznia już w młodszym wieku, tj. w wieku przedszkolnym, występowały niepokojące trudności adaptacyjne oraz problemy edukacyjne. W przedszkolu chłopiec był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną – opieką logopedy i nauczyciela terapeuty, uczestniczył w zajęciach korekcyjno-
-kompensacyjnych.
6. Charakterystyka ucznia
Janek ma drobną budowę. We wczesnym dzieciństwie przebył wiele chorób, kilkakrotnie był hospitalizowany. Odkąd rozpoczął edukację w szkole, nabył odporności, rzadziej choruje i opuszcza mniej zajęć. Niechętnie podejmuje działania plastyczne, jego rysunki są na niskim poziomie. Nie dostrzega regularności, ma problem z ułożeniem historyjki obrazkowej w prawidłowej kolejności – nie rozumie związków przyczynowo-skutkowych. Brak mu prawidłowej orientacji czasowo-przestrzennej. Umiejętność skupienia uwagi u Janka poprawiła się, ale wymaga dalszej pracy. Podczas słuchania opowiadań czy cichego czytania jego koncentracja uwagi z czasem słabnie. Polecenia wykonania zadań trzeba mu przekazywać w odpowiedni, zrozumiały dla niego sposób, wówczas zadanie nie sprawia mu trudności i Janek zawsze wykonuje je do końca. Nie wykazuje zainteresowań poznawczych. Na pytanie nauczyciela często zamiast odpowiedzi pojawia się powtórzone pytanie. Pamięć jest słaba. Chłopiec z trudem uczy się wierszy. Mówi szybko i niewyraźnie, przez co niekiedy trudno go zrozumieć. Ma mały zasób słów i buduje proste zdania, często się powtarza. W okresie przedszkolnym i w pierwszych miesiącach uczęszczania do klasy I pracowano nad wyeliminowaniem wady wymowy (brak wymowy głoski „k”). Uczeń nie lubił uczestniczyć w ćwiczeniach logopedycznych. Na początku nauki w szkole cechowało go myślenie konkretno-wyobrażeniowe, tzn. łatwiej przeprowadzał operacje (czynności) umysłowe, opierając się na konkretnym materiale. Chłopiec ma problemy ze współpracą z innymi uczniami. W różnych sytuacjach interpersonalnych cechują go nerwowość i nadmierna ruchliwość.
7. Stosunek do rówieśników oraz sposób nawiązywania kontaktów interpersonalnych
Wobec rówieśników stara się być uczynny, by za chwilę zrobić kolegom przykrą niespodziankę. Przyjaźni się z jednym z uczniów, z którym łączą go zainteresowania motoryzacyjne. Janek niechętnie pełni jakiekolwiek funkcje w klasie lub szkole.
8. Funkcjonowanie w roli ucznia od początku nauki oraz zauważone zmiany
Dzięki podejmowanym działaniom dydaktycznym i wychowawczym uczeń coraz lepiej radzi sobie z obowiązkami szkolnymi. Nabywa umiejętności wyciągania wniosków z niewłaściwych zachowań własnych i kolegów. W ostatnim czasie zaczął uczęszczać na zajęcia na basenie, a osiągnięte przez niego sukcesy w pływaniu (zajął I miejsce wśród uczniów klas III) poprawiły jego funkcjonowanie w roli ucznia i kolegi w klasie.
9. Zauważone trudności w nauce oraz stosunek do obowiązków szkolnych
Uczeń od początku edukacji miał trudności w opanowaniu umiejętności czytania. Poziom graficzny jego pisma był niski, a funkcje percepcyjno-motoryczne (pamięć wzrokowa, słuchowa i ruchowa) zaburzone. Chłopiec mylił litery odpowiadające głoskom podobnym fonetycznie (d – t, z – s,), a także opuszczał i przestawiał litery, co zdarza się do dzisiaj. Często nie odrabia zdań domowych, nie podejmuje się zadań dodatkowych. Podporządkowany regulaminowi szkoły, nie wagaruje. Lubi nauczycieli i jest w stosunku do nich grzeczny.
10. Poczynione postępy w nauce i w stosunku do obowiązków szkolnych
Realizowane w szkole zajęcia z uczniem pozwoliły udoskonalić jego umiejętności w zakresie percepcji wzrokowej, co oznacza, że chłopiec lepiej rozpoznaje oraz rozróżnia bodźce wzrokowe i je interpretuje. Uczeń zrobił postępy w nauce czytania, ma lepszą koncentrację. Z poczynionych obserwacji wynika, że dzięki działaniom podejmowanym w szkole Janek lepiej się uczy pomimo wcześniejszych trudności rozwojowych, stopniowo, ale bardzo powoli, pokonuje trudności.
11. Opis zachowań niepokojących
Niepokojące reakcje ucznia dotyczą zachowań nieadekwatnych do bodźców. Wydaje się, że chłopiec przeżywa stan ciągłego napięcia, często jest w złym nastroju. Ma słabą pamięć. W sferze emocji pojawiają się drażliwość, złość i płaczliwość, a także niepokój ruchowy, drżenie, problemy z mówieniem oraz czynność nawykowa, jaką jest obgryzanie paznokci.
12. Ocena ucznia pod względem nauki i zachowania dokonana przez nauczyciela i przez innych nauczycieli wraz z przykładami
Uczeń uzyskuje słabe oceny ze wszystkich przedmiotów. Nadal ma duże problemy z poprawną pisownią tekstu ze słuchu oraz popełnia wiele błędów ortograficznych. W II półroczu znacznie mniej pracuje na lekcjach. Często nie odrabia prac domowych i przychodzi na zajęcia nieprzygotowany. Zdarzają mu się spóźnienia na lekcje.
Do opinii załączam:
• oceny ucznia uzyskane w II półroczu
• wybrane prace ucznia
……………………………………
(podpis osoby sporządzającej opinię)