Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 25 KWIETNIA 2023
Weryfikacja oświadczenia o miejscu zamieszkania w procesie rekrutacji do przedszkola
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, autor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego, prawa pracy, finansów publicznych i funkcjonowania samorządu terytorialnego, uznany prelegent i szkoleniowiec, wykładowca toruńskiej i bydgoskiej Wyższej Szkoły Bankowej, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, przez lata tworzył trzon Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego
Podczas rekrutacji do przedszkola wpłynął wniosek dotyczący trójki rodzeństwa (w tym jednego dziecka niepełnosprawnego) z oświadczeniem rodziców o miejscu zamieszkania dzieci w miejscowości, w której znajduje się przedszkole. Jednak dzieci te nie mieszkają na terenie naszej gminy. Dodatkowo aktualnie uczęszczają do przedszkola w gminie są-siadującej, w której rzeczywiście mieszkają. Ojciec dzieci jest zameldowany w naszej miejscowości, ale również tu nie mieszka. W jaki sposób można zweryfikować oświad-czenie złożone przez rodziców?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.).
Niestety obowiązujące regulacje nie określają sposobu weryfikacji miejsca zamieszkania kan-dydata. Dyrektor i komisja rekrutacyjna nie zostali wyposażeni w żadne narzędzia pozwalają-ce na ustalenie, gdzie faktycznie mieszka kandydat i można to uznać za niedopatrzenie usta-wodawcy. W komentarzach często przywołuje się regulację art. 150 ust. 7 Prawa oświatowe-go, ale przepis ten nie ma zastosowania w rozpatrywanym przypadku, mówi on bowiem, że przewodniczący komisji rekrutacyjnej może żądać dokumentów potwierdzających okoliczno-ści zawarte w oświadczeniach, o których mowa w ust. 2, w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego, lub może zwrócić się do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na miejsce zamieszkania kandydata o potwierdzenie tych okoliczności. Oświadczenia, o których wspomina regulacja, to np.:
• oświadczenie o wielodzietności rodziny kandydata,
• oświadczenie o dochodzie na osobę w rodzinie kandydata.
Tymczasem informację o miejscu zamieszkania kandydata podają rodzice na podstawie art. 150 ust. 1 Prawa oświatowego i nie ma tu zastosowania sformułowane w art. 150 ust. 6 zastrzeżenie, że informację tę składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Ta znów odnosi się do wspomnianych oświadczeń.
Reasumując, skoro nie ma rygoru odpowiedzialności karnej w przypadku opisanym w pytaniu, to nie ma też prawnych możliwości weryfikacji informacji na temat miejsca zamieszkania dziecka.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM