Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 17 MARCA 2023
Opinia z prywatnego gabinetu psychologa
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, autor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego, prawa pracy, finansów publicznych i funkcjonowania samorządu terytorialnego, uznany prelegent i szkoleniowiec, wykładowca toruńskiej i bydgoskiej Wyższej Szkoły Bankowej, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, przez lata tworzył trzon Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego
Czy opinia wydana przez gabinet prywatny, a nie poradnię psychologiczno-pedagogiczną, powinna być uznawana jako podstawa działania ze strony przedszkola? Gabinet ten nie jest wpisany do rejestru ewidencji placówek niepublicznych. Czy wobec opinii wydawanych z tego gabinetu przedszkole musi stosować się do Rozporządzenia w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicz-nych przedszkolach, szkołach i placówkach?
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie za-sad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1280 ze zm.).
Zgodnie z § 5 Rozporządzenia w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psycholo-giczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach pomoc psycholo-giczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce jest udzielana z inicjatywy:
• ucznia,
• rodziców ucznia,
• dyrektora,
• nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem,
• pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej,
• poradni,
• asystenta edukacji romskiej,
• pomocy nauczyciela,
• pracownika socjalnego,
• asystenta rodziny,
• kuratora sądowego,
• organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Przepis ten wymienia poradnię jako podmiot, który może inicjować udzielanie pomocy psy-chologiczno-pedagogicznej. Prywatne gabinety nie zostały jednak w przywołanej regulacji wymienione, a ich opinie nie mogą być w tym zakresie respektowane przez przedszkola.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM