Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 26 MARCA 2024

Wysokość nagród dla nauczycieli oraz zasady ich przyznawania określają bardzo często regulaminy wynagradzania nauczycieli obowiązujące w gminach i powiatach. Zasady te nie są jednak faktyczną częścią regulaminu, lecz znajdują się w uchwałach podejmowanych w sprawie regulaminu. Sam regulamin przyjmuje się na podstawie art. 30 ust. 6 Karty nauczyciela, zgodnie z którym organ prowadzący przedszkole będący jednostką samorządu terytorialnego, uwzględniając przewidywaną strukturę zatrudnienia, określa dla nauczycieli w drodze regulaminu:

  • wysokość stawek dodatków: motywacyjnego, funkcyjnych, za wysługę lat oraz za warunki pracy, a także szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków,
  • szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw,
  • wysokość i warunki wypłacania składników wynagrodzenia, o których mowa w ust. 1 pkt 4, nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, o ile nie zostały one określone w ustawie lub w odrębnych przepisach.

Regulamin wynagradzania może więc dotyczyć także nagród, jeśli zasad ich przyznawania nie określa inna uchwała rady gminy czy powiatu. Możliwość przyjęcia takiej uchwały daje co prawda art. 49 KN, najczęściej jednak nie podejmuje się dwóch odrębnych uchwał, lecz dla zachowania przejrzystości istniejących zasad legislacyjnych przyznawanie nagród dla nauczycieli określa się w uchwale w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli.

W tym kontekście warto odwołać się do Wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 marca 2008 r. (I OSK 19/08). Dotyczył on stanu prawnego, w którym regulamin wynagradzania nauczycieli był aktem prawnym podejmowanym corocznie i zgodnie z art. 30 ust. 6a KN był to jednocześnie akt, który podlegał nie opinii związków zawodowych, lecz uzgodnieniu z nimi. To zasadnicza różnica, ponieważ czynność uzgodnienia idzie dalej niż sama opinia, która dla samorządu pozostaje jedynie stanowiskiem w sprawie, nie ma charakteru wiążącego. Z uwagi na różne wymogi prawne nakładane na regulamin wynagradzania oraz na uchwałę w sprawie nagród Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że nie powinno się łączyć tych materii.