Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Ptaki zimą
Scenariusz zajęć rozwijających motorykę dużą i małą oraz percepcję wzrokową, przeznaczony dla grupy dzieci w wieku od trzech do pięciu lat
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”
Cele główne:
• rozwijanie motoryki dużej i małej,
• przygotowanie ręki do pisania,
• wzmacnianie obręczy barkowej,
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• rozwijanie percepcji wzrokowej w zakresie analizy i syntezy.
Cele operacyjne – dziecko:
• rozpoznaje ptaki: gil, wróbel, dzięcioł, jemiołuszka, rudzik, sikorka,
• potrafi uważnie słuchać,
• naśladuje gesty nauczyciela,
• odtwarza wzory,
• wykonuje pracę plastyczną z wykorzystaniem plasteliny,
• formułuje krótką wypowiedź na temat swojego zaangażowania podczas zajęć.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie na dywanie Nauczyciel pyta dzieci, jakie ptaki zostają na zimę w Polsce, co lubią jeść w tym okresie, jak prawidłowo dokarmiać ptaki. Pokazuje dzieciom rysunki sześciu ptaków, które będą bohaterami zajęć. Dzieci opisują ptaki, nazywają kolory, wielkość dziobów itp. • zainteresowanie dzieci tematem,
• nawiązanie do posiadanej wiedzy,
• uważne słuchanie,
• umiejętność wypowiadania się na forum grupy • załącznik nr 1 – zdjęcia ptaków: gil, sikorka, jemiołuszka, wróbel, dzięcioł, rudzik
2. Zabawa ruchowa z kostką Dzieci rzucają po kolei kostką i wykonują zadania • rozwijanie motoryki dużej: wzmacnianie obręczy barkowej,
• doskonalenie umiejętności naśladowania • załącznik nr 2 – kostka do samodzielnego wycięcia
3. Puzzle Dzieci siadają przy stolikach. Każde z nich otrzymuje pocięty obrazek, który musi ułożyć i przykleić na kartkę • analiza i synteza wzrokowa,
• koncentracja • załącznik nr 3 – puzzle,
• klej,
• kartki A4
4. Pisanie w ziarnach Każde dziecko otrzymuje zestaw wzorów, tacę, ziarenka w woreczku oraz łyżkę. Najpierw dzieci próbują nazwać ziarenka w mieszance. Następnie łyżką przesypują na tacę odpowiednią ilość ziaren i po kolei próbują narysować otrzymane od nauczyciela wzory • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• doskonalenie umiejętności odtwarzania wzoru,
• rozwijanie małej motoryki,
• przygotowanie ręki do pisania • załącznik nr 4 – wzory,
• mieszanka ziaren do karmienia ptaków,
• tacki,
• łyżki
5. Wylepianie ptaka z plasteliny Każde dziecko otrzymuje kontur ptaka i plastelinę. Rozcierając palcami lub przyklejając małe kuleczki, wypełnia rysunek • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• rozwijanie motoryki małej,
• przygotowanie ręki do pisania,
• doskonalenie koncentracji • załącznik nr 5 – kontury ptaka,
• plastelina
6. Podsumowanie na dywanie Dzieci, siedząc w kręgu, opowiadają o tym, co im się najbardziej podobało podczas zajęć i czego się nauczyły. Przypominają, jakie gatunki ptaków dzisiaj poznały • kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się,
• kształtowanie umiejętności autorefleksji