Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Ptaki zimą Scenariusz zajęć rozwijających motorykę dużą i małą oraz percepcję wzrokową, przeznaczony dla grupy dzieci w wieku od trzech do pięciu lat Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie” Cele główne: • rozwijanie motoryki dużej i małej, • przygotowanie ręki do pisania, • wzmacnianie obręczy barkowej, • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • rozwijanie percepcji wzrokowej w zakresie analizy i syntezy. Cele operacyjne – dziecko: • rozpoznaje ptaki: gil, wróbel, dzięcioł, jemiołuszka, rudzik, sikorka, • potrafi uważnie słuchać, • naśladuje gesty nauczyciela, • odtwarza wzory, • wykonuje pracę plastyczną z wykorzystaniem plasteliny, • formułuje krótką wypowiedź na temat swojego zaangażowania podczas zajęć. Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały 1. Wprowadzenie na dywanie Nauczyciel pyta dzieci, jakie ptaki zostają na zimę w Polsce, co lubią jeść w tym okresie, jak prawidłowo dokarmiać ptaki. Pokazuje dzieciom rysunki sześciu ptaków, które będą bohaterami zajęć. Dzieci opisują ptaki, nazywają kolory, wielkość dziobów itp. • zainteresowanie dzieci tematem, • nawiązanie do posiadanej wiedzy, • uważne słuchanie, • umiejętność wypowiadania się na forum grupy • załącznik nr 1 – zdjęcia ptaków: gil, sikorka, jemiołuszka, wróbel, dzięcioł, rudzik 2. Zabawa ruchowa z kostką Dzieci rzucają po kolei kostką i wykonują zadania • rozwijanie motoryki dużej: wzmacnianie obręczy barkowej, • doskonalenie umiejętności naśladowania • załącznik nr 2 – kostka do samodzielnego wycięcia 3. Puzzle Dzieci siadają przy stolikach. Każde z nich otrzymuje pocięty obrazek, który musi ułożyć i przykleić na kartkę • analiza i synteza wzrokowa, • koncentracja • załącznik nr 3 – puzzle, • klej, • kartki A4 4. Pisanie w ziarnach Każde dziecko otrzymuje zestaw wzorów, tacę, ziarenka w woreczku oraz łyżkę. Najpierw dzieci próbują nazwać ziarenka w mieszance. Następnie łyżką przesypują na tacę odpowiednią ilość ziaren i po kolei próbują narysować otrzymane od nauczyciela wzory • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • doskonalenie umiejętności odtwarzania wzoru, • rozwijanie małej motoryki, • przygotowanie ręki do pisania • załącznik nr 4 – wzory, • mieszanka ziaren do karmienia ptaków, • tacki, • łyżki 5. Wylepianie ptaka z plasteliny Każde dziecko otrzymuje kontur ptaka i plastelinę. Rozcierając palcami lub przyklejając małe kuleczki, wypełnia rysunek • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • rozwijanie motoryki małej, • przygotowanie ręki do pisania, • doskonalenie koncentracji • załącznik nr 5 – kontury ptaka, • plastelina 6. Podsumowanie na dywanie Dzieci, siedząc w kręgu, opowiadają o tym, co im się najbardziej podobało podczas zajęć i czego się nauczyły. Przypominają, jakie gatunki ptaków dzisiaj poznały • kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się, • kształtowanie umiejętności autorefleksji