Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Przepisy nie regulują sposobu interpretacji realizacji poszczególnych kryteriów związanych z pracą nauczyciela przez dyrektora. Prezentujemy Państwu przykładowe wskazówki i sygnalizujemy, na jakie elementy warto zwrócić uwagę.
Imię (imiona) i nazwisko nauczyciela:
Data urodzenia:
Miejsce zatrudnienia i zajmowane stanowisko:
Staż pracy pedagogicznej:
Stopień awansu zawodowego:
Wykształcenie:
Data dokonania ostatniej oceny pracy:
Karta samooceny nauczyciela szkoły
(przykładowe wskazówki)
Lp. Obowiązkowe kryteria oceny pracy nauczyciela Opis realizacji kryterium
1. Poprawność merytoryczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Kryterium obejmuje zwłaszcza:
• wybór metod, form, pomocy i środków dydaktycznych odpowiednich do zaplanowanych celów i treści,
• planowanie i organizowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz opiekuńczego,
• uzyskiwanie należytych efektów pracy z uczniem
2. Dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki Kryterium obejmuje zwłaszcza:
• zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki na prowadzonych zajęciach,
• stosowanie obowiązujących w jednostce procedur dotyczących bezpieczeństwa
3. Znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r., ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej Kryterium obejmuje zwłaszcza:
• kierowanie się w podejmowanych działaniach dobrem ucznia i troską o jego zdrowie,
• respektowanie praw dziecka i ucznia,
• reagowanie na przypadki nieprzestrzegania praw dziecka i ucznia
4. Wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia z niepełnosprawnością, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego Kryterium obejmuje zwłaszcza:
• podejmowanie działań odpowiadających na potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości i zainteresowania uczniów,
• budowanie u uczniów poczucia własnej wartości poprzez motywowanie do dalszego rozwoju,
• stosowanie motywującego sposobu oceniania (w tym udzielanie uczniom i rodzicom informacji zwrotnej o wynikach nauczania),
• zachęcanie uczniów do rozwijania zainteresowań i talentów,
• podejmowanie działań włączających uczniów z niepełnosprawnościami lub trudnościami edukacyjnymi
5. Kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela Kryterium obejmuje zwłaszcza:
• podejmowanie działań mających na celu kształtowanie u uczniów świadomości posiadanych praw,
• zachęcanie do podejmowania działań społeczno-obywatelskich,
• inicjowanie działań służących kształtowaniu u uczniów szacunku do drugiego człowieka,
• podejmowanie działań zmierzających do kształtowania postawy patriotycznej u uczniów,
• dawanie przykładu własną osobą przez prezentowanie wysokiej kultury osobistej
6. Współpraca z innymi nauczycielami w zakresie wynikającym z realizowanych przez placówkę zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych Kryterium obejmuje zwłaszcza:
• uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez innych nauczycieli,
• uczestniczenie w organizowaniu projektów, imprez, uroczystości oraz innych przedsięwzięć odbywających się w jednostce
7. Przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania placówki oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w którym nauczyciel jest zatrudniony Kryterium obejmuje zwłaszcza:
• przestrzeganie regulacji statutu jednostki oraz obowiązujących w niej regulaminów wewnętrznych,
• stosowanie procedur wewnętrznych przyjętych w danej jednostce,
• przestrzeganie porządku pracy, w tym zwłaszcza wynikającego z regulaminu pracy,
• poprawne i terminowe prowadzenie dokumentacji
8. Poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego Kryterium obejmuje zwłaszcza:
• podejmowanie zadań mających na celu doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela oraz posiadanych kompetencji zawodowych w zakresie prowadzonych zajęć,
• uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym organizowanym w jednostce (zgodnie z jej potrzebami)
9. Współpraca z rodzicami Kryterium obejmuje zwłaszcza:
• rozpoznanie środowiska uczniów,
• udzielanie rodzicom bieżących informacji dotyczących rozwoju ich dziecka
Proszę wskazać i opisać jedno dodatkowe kryterium oceny pracy przed dokonaniem oceny pracy spośród kryteriów wskazanych poniżej
1. Planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki jednostki i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć Kryterium obejmuje zwłaszcza:
• wykorzystywanie w procesie dydaktycznym, wychowawczym i opiekuńczym metod aktywizujących, dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów,
• wykorzystywanie w pracy narzędzi multimedialnych i informatycznych z uwzględnieniem specyfiki prowadzonych zajęć
2. Diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem Kryterium obejmuje zwłaszcza:
• planowanie pracy odpowiednio do rozpoznanych u uczniów potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także ich możliwości i zainteresowań,
• indywidualizowanie procesów edukacyjnych, angażowanie ucznia w celu osiągnięcia przez niego postępów
3. Analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy Kryterium obejmuje zwłaszcza:
• dokonywanie oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej,
• uwzględnianie wniosków z dokonywanej oceny w codziennej pracy z uczniami,
• uzyskiwanie w rezultacie wdrażanych zmian pozytywnych efektów w zakresie wykonywanej pracy
4. Wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego Kryterium obejmuje zwłaszcza:
• uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym odpowiadającym potrzebom jednostki,
• umiejętne wykorzystywanie w codziennej pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie różnych form doskonalenia zawodowego
5. Realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela, zwanej dalej „Ustawą Karta nauczyciela”, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 Ustawy Karta nauczyciela, i prowadzenie konsultacji, o których mowa w art. 42 ust. 2f Ustawy Karta nauczyciela Kryterium obejmuje zwłaszcza:
• poprawne realizowanie innych zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych jednostki, w tym zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów,
• udział nauczyciela w przeprowadzaniu egzaminów, odpowiednio: ósmoklasisty, zawodowego, potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie i maturalnego – z wyjątkiem części ustnej,
• prowadzenie konsultacji dla uczniów, wychowanków i rodziców w wymiarze 1 godziny tygodniowo, a w przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż ½ obowiązkowego wymiaru zajęć – w wymiarze 1 godziny w ciągu 2 tygodni
6. Podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Kryterium obejmuje zwłaszcza:
• podejmowanie innowacyjnych rozwiązań w zakresie dydaktyki,
• podejmowanie nowatorskich działań wychowawczych i opiekuńczych,
• wprowadzanie nowatorskich rozwiązań usprawniających organizację prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
7. Pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy Kryterium obejmuje zwłaszcza:
• inspirowanie uczniów do udziału w konkursach, turniejach, olimpiadach, uroczystościach, akcjach charytatywnych lub innych imprezach,
• wspieranie uczniów w realizowaniu działań w danej jednostce oraz w środowisku lokalnym, a także sprawowanie opieki nad uczniami w trakcie tych działań
8. Prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców Kryterium obejmuje zwłaszcza:
• planowanie i prowadzenie zajęć otwartych dla innych nauczycieli i dla rodziców,
• omawianie przeprowadzonych zajęć oraz przedstawienie wniosków do dalszej pracy
9. Realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora Kryterium obejmuje zwłaszcza:
• poprawne i zgodne z przepisami realizowanie funkcji odpowiednio: wychowawcy klasy, doradcy metodycznego lub nauczyciela-konsultanta, mentora, nauczyciela opiekującego się oddziałem przedszkolnym,
• wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora, pod warunkiem, że nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub treścią stosunku pracy
10. Umiejętność rozwiązywania konfliktów wśród uczniów Kryterium obejmuje zwłaszcza:
• podejmowanie przez nauczyciela powszechnie przyjętych i akceptowalnych sposobów przeciwdziałania pojawiającym się w środowisku uczniowskim konfliktom,
• regularne podnoszenie umiejętności związanych z prawidłowym i skutecznym rozwiązywaniem sporów
11. Umiejętność rozpoznawania i stosowania komunikacji niewerbalnej oraz doskonalenie umiejętności komunikacyjnych Kryterium obejmuje zwłaszcza:
• nabywanie oraz rozwijanie umiejętności pozwalających stosować komunikację niewerbalną (pozwalającą na komunikowanie postaw oraz emocji, wspomagającą komunikację językową oraz zastępowanie mowy, gdy kontakt werbalny jest utrudniony),
• rozwijanie umiejętności komunikacyjnych pozwalających na skuteczne porozumiewanie się z uczniami, a także dostosowanie języka werbalnego oraz niewerbalnego do odbiorcy
12. Opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki placówki lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów Kryterium obejmuje zwłaszcza:
• opracowanie i wdrożenie programu innowacyjnego na podstawie zdiagnozowanych u uczniów potrzeb,
• dokonywanie oceny realizowanego programu oraz w miarę zdiagnozowanych potrzeb – wprowadzanie niezbędnych poprawek
13. Przeprowadzanie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza placówką oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy placówki Kryterium obejmuje zwłaszcza:
• dokonywanie samooceny działań prowadzonych w ramach sprawowanej funkcji lub zadań wykonywanych poza jednostką oświatową,
• wprowadzanie ulepszeń mających na celu zwiększenie efektywności wykonywanej w jednostce pracy
14. Współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, placówkami doskonalenia nauczycieli lub uczelniami w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne Kryterium obejmuje zwłaszcza:
• pełnienie obowiązków egzaminatora OKE, przygotowanie zadań albo sprawowanie funkcji recenzenta CKE lub OKE,
• współpracowanie z placówkami doskonalenia nauczycieli,
• wykonywanie zadań opiekuna praktyk studenckich
15. Inne szczególne osiągnięcia nauczyciela wynikające z jego pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Kryterium obejmuje zwłaszcza uzyskanie innych osiągnięć w zakresie pracy dydaktycznej, wychowawczej oraz opiekuńczej, niewymienionych w innych kryteriach, które mają istotny wpływ, np. ze względu na wspieranie potencjału rozwojowego ucznia
(podpis nauczyciela)