STAN PRAWNY NA 23 WRZEŚNIA 2025
Praca poradni psychologiczno-pedagogicznej podlega reżimowi Kodeksu postępowania administracyjnego, co z jednej strony wynika z charakteru prawnego orzeczenia (w drodze decyzji administracyjnej), a z drugiej skutkuje możliwością wniesienia odwołań od rozstrzygnięć poradni.
Specyfika orzeczeń
O tym, że orzeczenie jest aktem administracyjnym mającym walor decyzji, decydują cechy orzeczenia. Zgodnie z § 13 Rozporządzenia w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się dla dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, o których mowa w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego określa się m.in.:
- diagnozę funkcjonowania dziecka lub ucznia, z uwzględnieniem potencjału rozwojowego oraz mocnych stron i uzdolnień dziecka lub ucznia oraz występujących w środowisku nauczania i wychowania barier i ograniczeń utrudniających jego funkcjonowanie,
- okres, w jakim zachodzi potrzeba kształcenia specjalnego,
- zalecane warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka lub ucznia, w tym warunki rozwijania jego potencjalnych możliwości i mocnych stron, wzmacniania aktywności i uczestnictwa dziecka lub ucznia w życiu przedszkola, szkoły, ośrodka lub placówki, oraz jeżeli zachodzi potrzeba indywidualnego wsparcia dziecka lub ucznia ze strony dodatkowo zatrudnionej kadry, o której mowa w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym – zakres tego wsparcia,
- zalecane cele rozwojowe i terapeutyczne do realizacji podczas zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych, zajęć rewalidacyjnych, socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych oraz w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dziecku lub uczniowi i, w zależności od potrzeb, jego rodzicom, przez przedszkole, szkołę, ośrodek lub placówkę oraz poradnię, wraz ze wskazaniem zalecanych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a w przypadku dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami – również zalecanych rodzajów zajęć rewalidacyjnych,
- wszystkie możliwe formy kształcenia specjalnego, poczynając od najkorzystniejszej dla dziecka lub ucznia.
Realizacja treści orzeczenia
Z kolei obowiązkiem jednostki oświatowej, do której uczęszcza uczeń objęty orzeczeniem, jest pełna realizacja treści orzeczenia, na co wskazuje treść art. 127 ust. 13 Prawa oświatowego


