Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Sprawozdanie z pracy pedagoga w roku szkolnym 2022/2023
Imię i nazwisko pedagoga: ……………………………………………….................................................................................................
Wymiar godzin pracy: ………………………………………………..........................................................................................................
Liczba uczniów w szkole, w tym: Wyszczególnienie Liczba Uwagi
objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną ogółem
posiadających opinię psychologiczno-pedagogiczną: ogółem
o specyficznych trudnościach w uczeniu się
w sprawie odroczenia rozpoczęcia przez dziecko obowiązku szkolnego
w sprawie wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej
w sprawie udzielenia zezwolenia na indywidualny program (IPN) lub tok nauki (ITN)
w sprawie spełniania przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem lub w sprawie spełniania przez ucznia obowiązku szkolnego poza szkołą
w sprawie zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego
w sprawie objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej
w sprawie objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia
w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia
posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na: ogółem
niedosłyszenie i niesłyszenie
niedowidzenie i niewidzenie
problemy w poruszaniu się, w tym z dyspraksją
z niepełnosprawnością umysłową:
• w stopniu lekkim
• w stopniu umiarkowanym
• w stopniu znacznym
• z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
• z niepełnosprawnością sprzężoną
• zagrożonych niedostosowaniem społecznym
• niedostosowanych społecznie
I. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych
Działanie Liczba podejmowanych działań Wnioski
Na podstawie ankiety kierowanej do wychowawców zespołów klasowych, analizy dokumentacji uczniów oraz szkolnej sporządzenie imiennego wykazu uczniów wymagających wsparcia ze względu na szczególne potrzeby edukacyjne
Prowadzenie i koordynowanie działań związanych z obserwacją uczestniczącą mającą na celu ocenę zachowania uczniów podczas przerw międzylekcyjnych, relacji międzyrówieśniczych oraz identyfikację zachowań dysfunkcyjnych
Prowadzenie obserwacji i pomiarów pedagogicznych w celu rozpoznania u uczniów ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się
II. Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki
Zadania Liczba podejmowanych działań Wnioski
Rozpoznanie potrzeb środowiska prowadzone na podstawie wywiadów swobodnych z:
• nauczycielami, personelem administracyjnym, rodzicami oraz uczniami,
• przedstawicielami lokalnego zaplecza pomocowego:
o ośrodka pomocy społecznej,
o asystentami rodziny,
o poradni psychologiczno-pedagogicznej;
• sądu rodzinnego i dla nieletnich
Prowadzenie badań sondażowych w formie ankiet wśród uczniów, rodziców, nauczycieli oraz pracowników administracyjnych szkoły, pozwalających na zdiagnozowanie poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole
Analiza informacji pochodzących z poczty elektronicznej oraz „skrzynki skrytych informacji”
Wsparcie zespołów powołanych dla uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego w prowadzeniu Wielospecjalistycznej Ocenie Poziomu Funkcjonowania Ucznia
III. Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb
Zadania Liczba podejmowanych działań Wnioski
Dobór podejmowanych działań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w odniesieniu do wniosków poddanych analizie opinii wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Współorganizowanie z wychowawcami oraz nauczycielami przedmiotowymi wsparcia zgodnie z zaleceniami poradni
Prowadzenie działań, których celem jest wsparcie nauczycieli w doborze metod i form pracy, a także wymagań do szczególnych potrzeb uczniów
Współpraca z nauczycielami specjalistami w celu koordynacji działań podejmowanych wobec uczniów, u których rozpoznano specyficzne potrzeby edukacyjne
Praca w zespołach opracowujących i realizujących Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne
Udzielanie rekomendacji do różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom szczególnie uzdolnionym oraz mającym trudności w realizacji procesu dydaktycznego, sprawiającym problemy wychowawcze
Kierowanie uczniów z trudnościami edukacyjnymi oraz szczególnie uzdolnionych na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej
IV. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży
Zadania Liczba podejmowanych działań Wnioski
Planowanie, koordynowanie i realizacja zadań z zakresu Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
Upowszechnianie informacji teleadresowych instytucji wspierających uczniów oraz ich rodziców w sytuacjach trudnych i kryzysowych
Koordynowanie działań, których celem jest upowszechnianie umiejętności interpersonalnych i wychowawczych wśród uczniów i ich rodziców w postaci prowadzonych przez siebie i zaproszonych specjalistów warsztatów edukacyjnych
Koordynowanie działań, których celem jest organizacja rekomendowanych programów profilaktycznych obejmujących uczniów, nauczycieli i rodziców
Koordynowanie spotkań ze specjalistami podczas zebrań z rodzicami, których celem jest wsparcie rodziców w identyfikacji zachowań ryzykownych u ich dzieci oraz wskazanie rozwiązań i dostępnych form wsparcia w sytuacji rozpoznania niepokojących sygnałów
Inicjowanie i koordynowanie działań z zakresu zdrowego stylu życia oraz profilaktyki uniwersalnej w postaci festynów rodzinnych i konkursów
Współpraca w zakresie wychowania i profilaktyki oraz rozwiązywania sytuacji kryzysowych z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, ośrodkiem pomocy społecznej, komisją ds. rozwiązywania problemów alkoholowych, interdyscyplinarnym zespołem ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie, sądem rodzinnym i dla nieletnich, policją
Organizowanie zajęć dla uczniów z zakresu komunikacji interpersonalnej, radzenia sobie z emocjami, kształtowania umiejętności w obszarze zachowań asertywnych
V. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów
Zadania Liczba podejmowanych działań Wnioski
Koordynowanie działań interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych
Działania w zakresie wspierania uczniów w rozwiązywaniu trudności związanych z wiekiem adolescencji, trudnościami rozwojowymi, zaburzeniami zachowania, powstałych na tle niepowodzeń edukacyjnych, konfliktów rówieśniczych lub problemów rodzinnych. Kierowanie do różnorodnych form wsparcia na podstawie przeprowadzonego rozpoznania
Udział w pracach komisji ds. rozwiązywania problemów alkoholowych, posiedzeń zespołów interdyscyplinarnych ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie
Współpraca z asystentami rodziny w ramach wspierania rodzin uczniów wymagających pomocy w sytuacjach trudnych
Bieżące sporządzanie opinii dotyczących uczniów, ich zachowania, problemów wychowawczo-edukacyjnych na wniosek uprawnionych podmiotów
Organizowanie wsparcia materialnego dla uczniów pochodzących z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej:
• stypendia szkolne,
• zasiłki,
• dożywianie,
• pomoc rzeczowa,
• bezpłatny wypoczynek letni i zimowy
Udzielanie informacji oraz ich upowszechnianie poprzez ulotki oraz materiały zamieszczone na stronie internetowej szkoły, związanych z uprawnieniami umożliwiającymi staranie się o różne formy wsparcia materialnego i pozamaterialnego udzielanego przez ośrodek pomocy społecznej oraz powiatowe centrum pomocy rodzinie
Prowadzenie rozmów o charakterze wychowawczo-dyscyplinującym z uczniami przejawiającymi zachowania dysfunkcyjne i trudne
VI. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych
Zadania Liczba podejmowanych działań Wnioski
Realizacja działań podejmowanych w ramach wewnątrzszkolnej strategii zarządzania sytuacjami kryzysowymi:
• aktualizacja zakresu działań podejmowanych w ramach procedur kryzysowych,
• aktualizacja personalna procedur kryzysowych,
• upowszechnianie procedur wśród członków społeczności szkolnej,
• działania próbne mające na celu wyćwiczenie działań podejmowanych w sytuacjach kryzysowych
Identyfikacja przejawów przemocy rówieśniczej w zakresie przemocy psychicznej, fizycznej, seksualnej.
Identyfikacja przejawów wskazujących na palenie papierosów, picie alkoholu, przyjmowanie środków psychoaktywnych, alternatywnych i zastępczych środków.
Identyfikacja przejawów wskazujących na uzależnienie behawioralne (od multimediów, gier komputerowych, internetu itp.).
Uruchamianie działań interwencyjnych i naprawczych w przypadku wykrycia znamion przemocy rówieśniczej oraz przejawów wskazujących na palenie papierosów, picie alkoholu, przyjmowanie środków psychoaktywnych, alternatywnych i zastępczych środków, uzależnień behawioralnych
Prowadzenie działań mających na celu wykrycie nieuzasadnionej absencji u uczniów oraz wdrożenie działań mających przeciwdziałać niepożądanemu zjawisku
Inicjowanie oraz prowadzenie działań mediacyjnych w sytuacjach spornych pomiędzy członkami społeczności szkolnej: uczniami, nauczycielami, rodzicami, pracownikami administracyjnymi
Praca indywidualna z uczniem wymagającym wsparcia w sytuacjach trudnych i kryzysowych związanych z problemami adolescencji, konfliktami rówieśniczymi, zaburzeniami zdrowia psychicznego
Uczestnictwo w działaniach grup roboczych powołanych w ramach procedury „Niebieska Karta na rzecz uczniów będących ofiarami przemocy w rodzinie”
VII. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów
Zadania Liczba podejmowanych działań Wnioski
Prowadzenie stałych konsultacji dla rodziców w celu wsparcia ich w rozpoznawania uzdolnień swoich dzieci
Prowadzenie konsultacji dla nauczycieli w celu dostosowania metod, form pracy i określenia wymagań oraz identyfikacji alternatywnych i szczególnych uzdolnień
Organizacja spotkań i warsztatów dla uczniów z trenerami, zajęć pozalekcyjnych, ogniska pracy pozaszkolnej, świetlicy środowiskowej, której celem jest rozwijanie zainteresowań oraz zachęcenie uczniów do udziału w zajęciach
Organizacja i prowadzenie zajęć warsztatowych dla uczniów w celu rozpoznania własnych zasobów, podniesienia samooceny oraz wzmocnienia motywacji wewnętrznej
Organizacja i prowadzenie zajęć warsztatowych dla rodziców w celu podniesienia u nich umiejętności wychowawczych pomocnych w podnoszeniu samooceny dzieci oraz motywowaniu ich do działań opartych o aktywność pozaszkolną
VIII. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
• rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
• udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania Liczba podejmowanych działań Wnioski
Prowadzenie warsztatów oraz upowszechnianie wśród wychowawców scenariuszy lekcji wychowawczych, których celem jest integracja zespołów klasowych oraz przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu uczniów
Udzielanie wsparcia podczas bieżącej pracy z uczniem wychowawcom i nauczycielom w zakresie identyfikacji przyczyn problemów dydaktyczno-wychowawczych oraz ich rozwiązywania
Koordynacja działań pomiędzy wychowawcami, nauczycielami i specjalistami prowadzącymi zajęcia specjalistyczne z uczniami, u których podczas bieżącej pracy wykryto specyficzne trudności w nauczaniu
Prowadzenie działań mających na celu podnoszenie kwalifikacji metodycznych w zakresie wychowania i profilaktyki poprzez udostępnianie wychowawcom, nauczycielom i rodzicom fachowej literatury oraz scenariuszy lekcji
Prowadzenie zindywidualizowanych konsultacji dla nauczycieli wychowawców oraz rodziców w szczególnie trudnych wychowawczo-edukacyjnych sytuacjach
Organizacja i w szczególnych sytuacjach koordynacja działań podejmowanych przez zespoły utworzone dla uczniów z orzeczeniami o potrzebie nauczania specjalnego:
• pomoc w identyfikacji mocnych stron ucznia oraz obszarów wymagających wsparcia na podstawie Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia,
• wsparcie udzielane nauczycielom w opracowaniu i realizacji Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego
Koordynacja działań podejmowanych wspólnie przez wychowawców, nauczycieli i specjalistów, których celem jest opracowywanie i realizacja planów naprawczych, kierowanych do uczniów, u których zidentyfikowano zachowania dysfunkcyjne, ryzykowne, wskazujące na zagrożenie wykluczeniem społecznym
Prowadzenie działań, których celem jest wsparcie ucznia mającego problemy emocjonalne poprzez:
• rozmowę terapeutyczną z uczniem,
• organizację środowiska rówieśniczego,
• wsparcie środowiska rodzinnego,
• ułatwienie wsparcia specjalistycznego poprzez poparcie wniosków kierowanych do Ośrodka Pomocy Społecznej o zapomogę celową na potrzeby leczenia psychiatrycznego
IX. Doradztwo zawodowe
Zadania Liczba podejmowanych działań Wnioski
Organizacja zajęć, których celem jest upowszechnienie możliwości wyboru ścieżki kształcenia poprzez:
• udostępnianie odpowiedniej literatury,
• organizację wycieczek do lokalnych zakładów pracy,
• organizację lekcji wychowawczych z udziałem przedstawicieli różnych profesji
Organizacja i prowadzenie warsztatów kierowanych do uczniów, których celem jest identyfikacja mocnych stron i uzdolnień kierunkowych
Prowadzenie i organizacja spotkań z rodzicami, których celem jest zapoznanie ich z ofertą edukacyjną umożliwiającą zaplanowanie dalszej ścieżki rozwoju
Konsultacje indywidualne z uczniami mające na celu identyfikację uzdolnień i indywidualnych zainteresowań u uczniów, pozwalające na zaplanowanie dalszej ścieżki edukacyjnej
Konsultacje indywidualne z rodzicami uczniów w celu przekazania wiedzy o dziecku, jego umiejętnościach, zdolnościach, zainteresowaniach oraz predyspozycjach zawodowych