Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Statut Liceum Ogólnokształcącego
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Statut został opracowany na podstawie Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.) oraz przepisów odrębnych.
2. Ilekroć w dalszej części statutu jest mowa o:
1) szkole, liceum – należy przez to rozumieć: .............................................. Liceum Ogólnokształcące im. .............................................. z siedzibą w .............................................. przy ulicy ..............................................,
2) ustawie – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe,
3) statucie – należy przez to rozumieć Statut .............................................. Liceum Ogólnokształcącego im. .............................................. z siedzibą w ..............................................,
4) organie prowadzącym szkołę – należy przez to rozumieć..............................................,
5) rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem,
6) MEiN-ie – należy przez to rozumieć Ministerstwo Edukacji i Nauki.
§ 2
1. Nazwa szkoły brzmi: .............................................. Liceum Ogólnokształcące im. .............................................. w ..............................................
2. Siedziba szkoły mieści się w budynku przy ulicy .............................................
3. Organem prowadzącym szkołę jest ..............................................
4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest ..............................................
5. Czas trwania cyklu kształcenia w szkole wynosi cztery lata.
6. Szkoła prowadzi oddziały ogólnodostępne i integracyjne.
7. Szkoła używa pieczęci zgodnie z odrębnymi przepisami.
8. Szkoła prowadzi dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania szkoły oraz sposoby ich realizacji
§ 3
1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
1) umożliwia zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia liceum,
2) umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu poprzez współpracę z wyższymi uczelniami, prowadzenie orientacji zawodowej w ramach zajęć wychowawczych, systematyczny kontakt z rodzicami,
3) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły,
z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia,
w tym szczególnie organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi,
4) integruje pracę wychowawczą w środowisku, stosownie do warunków i wieku uczniów,
5) umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
6) udziela uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
7) umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez ich uczestnictwo w zajęciach dodatkowych,
8) kształtuje u uczniów postawy warunkujące sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie,
9) dba o bezpieczeństwo i zdrowie uczniów, ochronę danych osobowych oraz poszanowanie ich dóbr osobistych.
2. Realizacji celów szkoły służą różnorodne zadania, a w szczególności:
1) rozwijanie kompetencji językowej i kompetencji komunikacyjnej, stanowiących kluczowe narzędzia poznawcze we wszystkich dyscyplinach wiedzy,
2) przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym,
3) przygotowanie uczniów do samokształcenia i świadomego wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji,
4) skuteczne nauczanie języków obcych,
5) rozwijanie u uczniów postawy dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego promocji i ochronie zdrowia,
6) kształtowanie u uczniów postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze i podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej,
7) rozwijanie postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych uczniów,
8) wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i regionalnej, przywiązania do historii i tradycji narodowych,
9) przygotowanie i zachęcanie uczniów do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat,
10) budowanie i rozwijanie kompetencji społecznych uczniów, takich jak komunikacja
i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, zachęcanie do udziału
w projektach zespołowych lub indywidualnych oraz nauka organizacji i zarządzania projektami,
11) stwarzanie uczniom warunków do nabywania wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metod i technik wywodzących się z informatyki,
12) przygotowywanie uczniów do dokonywania świadomych i odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z zasobów dostępnych w sieciach cyfrowych, krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej,
13) zapewnienie uczniom z niepełnosprawnościami warunków pracy dostosowanych do ich potrzeb,
14) podejmowanie działań w celu zapobiegania wszelkim formom dyskryminacji.
§ 4
1. Liceum posiada program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący:
1) treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów,
2) treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli
i rodziców.
2. Program uwzględnia możliwe do zapewnienia i optymalne warunki rozwoju ucznia, zasady bezpieczeństwa oraz zasady promocji i ochrony zdrowia.
3. W szkole funkcjonuje wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego dotyczący wyboru kierunków kształcenia oraz planowania kariery zawodowej uczniów.
Liceum pomaga uczniom w wyborze dalszego kierunku kształcenia poprzez organizację dodatkowych warsztatów lub zajęć z zakresu doradztwa zawodowego.
4. Za organizację zajęć z zakresu doradztwa zawodowego odpowiada dyrektor szkoły, który powierza planowanie i koordynację zadań z zakresu poradnictwa zawodowego doradcy zawodowemu lub innej osobie, jeśli doradca zawodowy nie jest zatrudniony w szkole. Dyrektor szkoły może także powierzyć zadania z zakresu doradztwa zawodowego zewnętrznej instytucji lub organizacji, z którą nawiązuje współpracę w tym zakresie.
5. Do zadań w zakresie doradztwa zawodowego należą m.in. gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia, prowadzenie zajęć przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej, współpraca z instytucjami zewnętrznymi.
§ 5
1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole i placówce, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym.
2. Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną wynika w szczególności:
1) z niepełnosprawności,
2) z niedostosowania społecznego,
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
4) z zaburzeń zachowania lub emocji,
5) ze szczególnych uzdolnień,
6) ze specyficznych trudności w uczeniu się,
7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
8) z choroby przewlekłej,
9) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
10) z niepowodzeń edukacyjnych,
11) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,
12) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w liceum rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom.
4. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w liceum jest dobrowolne i nieodpłatne.
5. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności pedagodzy, surdopedagodzy, tyflopedagodzy, fizjoterapeuci, socjoterapeuci, doradcy zawodowi.
6. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1) rodzicami uczniów,
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,
3) placówkami doskonalenia nauczycieli,
4) innymi szkołami i placówkami,
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
7. Dyrektor szkoły uzgadnia z podmiotami wskazanymi w ust. 7 warunki współpracy
w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
8. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w liceum może być udzielana z inicjatywy:
1) ucznia,
2) rodziców ucznia,
3) dyrektora szkoły,
4) nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty (pedagoga), nauczycieli prowadzących zajęcia z uczniem,
5) pielęgniarki szkolnej,
6) poradni,
7) pomocy nauczyciela,
8) pracownika socjalnego,
9) asystenta rodziny,
10) kuratora sądowego,
11) organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotów działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
9. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w liceum może być udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także
w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia,
2) zajęć rozwijających umiejętności uczenia się,
3) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
4) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
5) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej,
6) zindywidualizowanej ścieżki kształcenia,
7) porad i konsultacji,
8) warsztatów.
10. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w liceum jest udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
11. Do zadań nauczycieli, wychowawców i pedagogów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej należą:
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,
2) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów,
3) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności
w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły,
4) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania,
5) współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia i planowania dalszych działań.
12. Diagnozę potrzeb uczniów przeprowadzają wychowawcy klas we współpracy
z pedagogiem szkolnym we wrześniu każdego roku.
§ 6
1. Młodzież niepełnosprawna, niedostosowana społecznie i zagrożona niedostosowaniem społecznym wymaga stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
2. Indywidualnym nauczaniem obejmuje się młodzież, której stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
3. Dyrektor szkoły, której uczeń posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, organizuje takie nauczanie w porozumieniu z organem prowadzącym.
4. Uczniowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się odpowiednio program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz jego możliwości psychofizycznych. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
5. Szkoła współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym z poradniami specjalistycznymi oraz z niepublicznymi poradniami psychologiczno-pedagogicznymi zatrudniającymi pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
§ 7
1. Współdziałanie szkoły z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi opiera się w szczególności na:
1) współpracy wychowawcy oddziału danej klasy i specjalistów zatrudnionych w szkole przy udzielaniu uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bieżącej pracy z uczniem i integrowaniu działań nauczycieli i specjalistów w tym zakresie,
2) planowaniu przez wychowawcę form pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi,
3) uczestniczeniu przedstawiciela poradni w spotkaniach szkolnego zespołu, który opracowuje indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) – na wniosek Dyrektora szkoły,
4) współpracy przy dokonywaniu okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, zawartej w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym (IPET) i przy modyfikacji tego programu.
§ 8
1. Szkoła organizuje różne formy pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie:
1) materialną z funduszy rady rodziców,
2) rzeczową w ramach podejmowanych akcji charytatywnych,
3) stypendium (w tym „wyprawka szkolna” w ramach rządowego programu pomocy uczniom),
4) zasiłek szkolny.
2. Szkoła może pozyskiwać sponsorów w celu zorganizowania pomocy rzeczowej
i materialnej dla uczniów potrzebujących takiego wsparcia.
ROZDZIAŁ III
Organy szkoły
§ 9
1. Organami szkoły są:
1) dyrektor szkoły,
2) rada pedagogiczna,
3) rada rodziców,
4) samorząd uczniowski.
§ 10
1. Dyrektor szkoły:
1) kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny,
3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
4) realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,
6) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
7) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,
8) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji zadań podejmowanych przez szkołę,
9) stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym są działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
10) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia,
11) w drodze decyzji administracyjnej może skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w niniejszym statucie; skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego,
12) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami; decyduje w sprawach:
a) zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom
i innym pracownikom szkoły,
c) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej,
w sprawach odznaczeń;
13) w wykonaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami
i samorządem uczniowskim,
14) przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły,
15) wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa,
16) dopuszcza, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, do użytku w szkole przedstawione przez nauczyciela lub zespół nauczycieli programy nauczania,
17) podejmuje decyzję o utworzeniu oddziału integracyjnego.
§ 11
1. W liceum działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor szkoły i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole. W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział, z głosem doradczym, osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym są działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły, który prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z Regulaminem Rady Pedagogicznej.
4. Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego,
w każdym okresie w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora szkoły, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
5. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
6. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, stanowiący odrębny dokument wewnątrzszkolny – Regulamin Rady Pedagogicznej. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
7. Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
8. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należą w szczególności:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły,
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców,
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
5) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów,
6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły.
9. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych,
2) projekt planu finansowego szkoły,
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac
i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
10. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian.
11. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole.
§ 12
1. W liceum działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców wszystkich uczniów.
2. W skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranym w tajnych wyborach przez zebranie rodziców danego oddziału. W wyborach tych jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic i przeprowadza się je podczas pierwszego zebrania rodziców w każdym roku szkolnym.
3. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły i stanowi odrębny dokument wewnątrzszkolny – Regulamin Rady Rodziców. Regulamin ten określa w szczególności:
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy,
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad.
4. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z wnioskami
i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
5. Do kompetencji rady rodziców należą:
1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania w szkole,
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
6. Jeżeli rada rodziców w terminie do 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
7. W celu wspierania działalności statutowej szkoły, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa Regulamin Rady Rodziców.
8. W ramach zadań rady rodziców jej przedstawiciele, reprezentujący rodziców uczniów klas maturalnych, mogą być organizatorami imprezy studniówkowej odbywającej się poza siedzibą szkoły i podczas tej imprezy sprawują opiekę nad jej uczestnikami.
§ 13
1. W szkole działa samorząd uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
2. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły i stanowi odrębny dokument wewnątrzszkolny – Regulamin Samorządu Uczniowskiego. Regulamin jest uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu uczniowskiego są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
3. Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej i dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, jego treścią, celem
i stawianymi wymaganiami,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi
w porozumieniu z dyrektorem,
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu.
4. Samorząd uczniowski opiniuje:
1) wnioski o skreślenie z listy uczniów,
2) w sprawie wyznaczenia na początku etapu edukacyjnego dla danego oddziału od dwóch do czterech przedmiotów, ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym,
3) na prośbę dyrektora szkoły – pracę nauczyciela,
4) ustalenia dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
5. Samorząd w porozumieniu z dyrektorem może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
6. Samorząd może ze swojego składu wyłonić radę wolontariatu.
7. Samorząd przedstawia radzie pedagogicznej wnioski o przyznanie uczniom stypendium Prezesa Rady Ministrów.
§ 14
1. W liceum może działać Szkolne Koło Wolontariatu. Powołuje się je z inicjatywy przedstawicieli jednego z organów szkoły, w szczególności – samorządu uczniowskiego.
2. Celami koła wolontariatu szkolnego są w szczególności:
1) zwiększenie wrażliwości młodzieży na potrzeby innych,
2) tworzenie więzi między uczniami, nauczycielami a środowiskiem lokalnym,
3) kształtowanie postaw prospołecznych i obywatelskich,
4) inspirowanie młodzieży do aktywnego spędzania czasu wolnego,
5) umożliwienie nabycia doświadczeń i umiejętności społecznych przez uczniów,
6) kształtowanie umiejętności działania zespołowego,
7) współdziałanie uczniów i wzajemne wspieranie się,
8) kultywowanie i wzbogacanie tradycji szkoły zgodnie z założeniami programu wychowawczo-profilaktycznego placówki,
9) organizowanie w szkole pomocy uczniom napotykającym trudności w nauce,
w życiu rówieśniczym i rodzinnym.
3. Do zadań wolontariuszy należą w szczególności:
1) przeprowadzanie zbiórek charytatywnych,
2) współpraca z organizacjami mającymi na celu promowanie wolontariatu,
3) pomoc w organizacji imprez i akcji, tak szkolnych, jak i o zasięgu lokalnym.
4. Szczegółowe zasady działalności wolontariuszy określa Regulamin Szkolnego Koła Wolontariatu.
§ 15
W razie zaistnienia sporów pomiędzy organami szkoły stosuje się następujące zasady:
1) rozwiązywanie sytuacji konfliktowych następuje wewnątrz szkoły i leży
w kompetencjach dyrektora lub, w zależności od zainteresowanych stron, następuje przez powołaną przez niego komisję,
2) od decyzji dyrektora szkoły przysługuje prawo odwołania się do organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
ROZDZIAŁ IV
Organizacja szkoły
§ 16
1. Podstawową jednostką organizacyjną liceum jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym okresie nauki uczą się wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, zawartych w ramowym planie nauczania określonym przez ministra właściwego ds. oświaty i wychowania dla szkoły danego typu.
2. Szkoła zapewnia możliwość uczestniczenia w zajęciach religii i etyki zgodnie z wyrażoną pisemnie wolą uczestnictwa w tych zajęciach złożoną przez rodzica / pełnoletniego ucznia w momencie przyjmowania ucznia do szkoły. Oświadczenie może być w dowolnym momencie cofnięte/zmienione.
3. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora, zatwierdzony przez organ prowadzący, zaopiniowany przez związki zawodowe oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny zgodnie z obowiązującymi przepisami.
4. Organizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych, dodatkowych zajęć edukacyjnych, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych, nadobowiązkowych zajęć pozalekcyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły.
§ 17
1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut, godzina zajęć rewalidacyjnych trwa 60 minut.
2. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć specjalistycznych w czasie innym niż 60 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego, tygodniowego czasu tych zajęć.
3. Dyrektor szkoły dokonuje podziału oddziałów na grupy na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa. Zasady podziału określają przepisy odrębne.
4. Nauczanie języków obcych może być organizowane w zespołach międzyoddziałowych,
z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych uczniów. Szkoła zapewnia uczniom kontynuację nauki języka obcego prowadzonej w szkole niższego etapu edukacyjnego.
5. Szkoła, w miarę możliwości organizacyjnych, zapewnia uczniom z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego realizację zaleceń zawartych w orzeczeniach:
1) zajęcia specjalistyczne, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne
i socjoterapeutyczne,
2) inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe
i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów,
3) integrację uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym uczniami pełnosprawnymi,
4) przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.
6. O przyjęciu do oddziału integracyjnego decyduje zespół specjalistów w oparciu o analizę przedstawionych dokumentów, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów
i możliwości szkoły.
7. Dyrektor szkoły, zgodnie z odrębnymi przepisami, może zezwolić na indywidualny tok lub program nauki na wniosek lub za zgodą rodziców, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i poradni psychologiczno-pedagogicznej.
§ 18
Do realizacji zadań statutowych szkoła zapewnia uczniom możliwość korzystania z:
1) pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem,
2) biblioteki z czytelnią,
3) gabinetu profilaktyki zdrowotnej,
4) gabinetu rehabilitacyjnego-rewalidacyjnego,
5) gabinetu pedagoga,
6) zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych,
7) pomieszczeń sanitarno-higienicznych,
8) szatni.
§ 19
1. W szkole działa biblioteka, która jest międzyprzedmiotową pracownią i szkolnym ośrodkiem informacji służącym uczniom, pracownikom szkoły i rodzicom.
2. Pomieszczenia biblioteki umożliwiają:
1) gromadzenie, opracowanie i udostępnianie zbiorów,
2) korzystanie z księgozbioru podręcznego w czytelni,
3) korzystanie i przetwarzanie informacji z różnych źródeł w MCI (komputer, drukarka, skaner, TV).
3. Do podstawowych zadań biblioteki należą:
1) gromadzenie, opracowanie, przechowywanie i ochrona zbiorów bibliotecznych,
2) obsługa użytkowników (głównie udostępnianie zbiorów, prowadzenie działalności informacyjnej, zwłaszcza informowanie o zbiorach własnych i innych bibliotek),
3) prowadzenie edukacji czytelniczej, realizowanie projektów czytelniczych zaplanowanych na dany rok zgodnie z potrzebami i możliwościami szkoły,
4) współpraca z nauczycielami i wychowawcami oraz innymi bibliotekami i instytucjami kultury,
5) współpraca z rodzicami w zakresie przekazywania informacji o czytelnictwie
i literaturze pedagogicznej.
4. Obowiązki nauczyciela bibliotekarza:
1) gromadzenie i udostępnianie zbiorów,
2) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
3) współpraca z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów, rodzicami uczniów, bibliotekami i innymi instytucjami pozaszkolnymi,
4) ewidencja zbiorów – zgodnie z obowiązującymi przepisami,
5) organizacja warsztatu informacyjnego – wydzielenie księgozbioru podręcznego, prowadzenie katalogów, kartotek, teczek tematycznych,
6) prowadzenie statystyki wypożyczeń.
§ 20
1. Zasady współpracy biblioteki z uczniami:
1) z biblioteki mogą korzystać wszyscy uczniowie,
2) czytelnicy mają prawo do bezpłatnego korzystania ze zbiorów bibliotecznych,
3) biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie zajęć dydaktycznych zgodnie
z organizacją roku szkolnego,
4) biblioteka czynna jest w godzinach pracy szkoły.
2. Zasady współpracy z nauczycielami:
1) wspieranie nauczyciela w procesie dydaktycznym i wychowawczym,
2) współpraca nauczycieli wszystkich przedmiotów z biblioteką, odwoływanie się do jej zasobów i warsztatu informacyjno-bibliograficznego,
3) informowanie nauczycieli i wychowawców o stanie czytelnictwa uczniów.
3. Zasady współpracy z rodzicami:
1) informowanie rodziców o stanie czytelnictwa uczniów oraz o imprezach organizowanych przez bibliotekę drogą elektroniczną i podczas zebrań z rodzicami,
2) w zależności od potrzeb wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych poprzez polecanie im odpowiedniej literatury pedagogicznej.
4. Zasady współpracy z innymi bibliotekami:
1) wymiana wiedzy i doświadczeń,
2) wymiana zbiorów.
§ 21
1. Szkoła może z własnej inicjatywy prowadzić innowacje pedagogiczne.
2. Innowacja to nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły.
3. Innowacja nie może prowadzić do zmiany typu szkoły.
4. Dyrektor szkoły zapewnia warunki kadrowe i organizacyjne, niezbędne do realizacji planowanych działań innowacyjnych.
5. W przypadku gdy innowacja wymaga nakładów finansowych, Dyrektor szkoły zwraca się o odpowiednie środki finansowe do organu prowadzącego szkołę.
6. Udział nauczycieli w innowacji jest dobrowolny.
7. Zespół autorski lub autor opracowują zasady innowacji.
8. Autorzy lub autor zapoznają Radę Pedagogiczną z proponowaną innowacją.
9. Rada Pedagogiczna podejmuje uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole po uzyskaniu:
1) zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji,
2) opinii Rady Pedagogicznej,
3) pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie w szkole, w przypadku, gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane.
ROZDZIAŁ V
Pracownicy szkoły
§ 22
1. Pracownikami liceum są:
1) nauczyciele,
2) pracownicy administracji,
3) pracownicy obsługi.
2. Zasady zatrudniania pracowników określają odrębne przepisy.
3. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną
i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej ucznia.
4. Nauczyciel jest zobowiązany w szczególności do:
1) umożliwienia uczniom zdobywania niezbędnej wiedzy,
2) dbałości o ich zdrowie i higienę psychiczną,
3) poszanowania godności osobistej uczniów,
4) wspierania rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań,
5) kierowania się zasadą bezstronności i obiektywizmu w ocenie uczniów,
6) udzielania uczniom pomocy,
7) rzetelnego przygotowania się do przeprowadzenia każdej formy zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
8) stosowania różnorodnych form sprawdzania wiadomości uczniów,
9) udzielania uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
10) aktywnego uczestniczenia w szkoleniach i posiedzeniach rad pedagogicznych.
5. Nauczyciel wychowawca jest zobowiązany w szczególności do:
1) otoczenia indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich wychowanków,
2) planowania i organizowania wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnych form życia zespołowego oraz treści i form zajęć tematycznych,
3) współdziałania z nauczycielami uczącymi w jego oddziale – uzgadnia z nimi
i koordynuje ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka,
4) utrzymywania kontaktu z rodzicami uczniów,
5) systematycznego sprawdzania i wyjaśniania przyczyn nieobecności uczniów na obowiązkowych zajęciach szkolnych,
6) podejmowania działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
§ 23
Do zadań pedagoga szkolnego należą w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów,
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów,
3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów,
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,
8) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 24
1. Nauczyciel bibliotekarz jest zobowiązany do następujących działań:
1) udostępnianie książek i innych źródeł informacji,
2) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z innych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
3) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
4) organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną,
5) podejmowanie współpracy z uczniami, nauczycielami, rodzicami, innymi bibliotekami oraz instytucjami wspierającymi czytelnictwo,
6) informowanie nauczycieli, uczniów i ich rodziców o nowościach bibliotecznych,
7) współpraca z nauczycielami w zakresie propagowania czytelnictwa.
§ 25
1. Do zadań doradcy zawodowego należą w szczególności:
1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne oraz zawodowe, pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych oraz zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia,
3) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
4) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę,
5) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnianiu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego,
6) współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa: kuratorium oświaty, centrum informacji i planowania kariery zawodowej, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, powiatowym urzędem pracy i innymi,
7) prowadzenie dokumentacji doradcy zawodowego.
ROZDZIAŁ VI
Uczniowie
§ 26
1. Uczeń ma prawo do:
1) wiedzy o przysługujących prawach oraz środkach, które przysługują uczniom w przypadku naruszania ich praw,
2) swobodnego dostępu do zajęć lekcyjnych,
3) korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej,
4) uzyskania pomocy w nauce,
5) pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
6) rozwijania swoich zdolności i zainteresowań,
7) wolności myśli, sumienia i wyznania, przy czym rodzicom przysługuje prawo do ukierunkowania dziecka i pieczy nad korzystaniem przez nie z przysługującej wolności,
8) swobody wyrażania myśli i przekonań, także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
9) wygłaszania opinii, przedstawienia stanowiska (obrony) we własnej sprawie,
10) przedstawienia własnego stanowiska, gdy zapadają decyzje dotyczące uczniów (lub indywidualnego ucznia),
11) przedstawiania w ramach samorządu uczniowskiego radzie szkoły, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wniosków i opinii we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów,
12) jawnej i umotywowanej oceny, do informacji o zasadach oceniania, klasyfikowania i promowania oraz o zasadach i kryteriach oceniania zachowania, a także o możliwościach odwołania od ustalonej oceny, warunkach przystąpienia i trybie przeprowadzania egzaminu poprawkowego i klasyfikacyjnego,
13) poszanowania jego godności,
14) otrzymywania pomocy materialnej.
2. Uczeń ma obowiązek:
1) dbania o honor szkoły i godnego jej reprezentowania oraz kultywowania i wzbogacania tradycji szkolnych, szacunku dla sztandaru szkoły,
2) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły,
3) dostarczania zwolnień lekarskich lub innych zaświadczeń usprawiedliwiających nieobecność niezwłocznie po powrocie do szkoły, nie później niż w ciągu tygodnia od wznowienia nauki,
4) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli
i innych pracowników szkoły, dbania o piękno i poprawność posługiwania się językiem polskim,
5) wykonywania poleceń wydawanych przez nauczycieli i innych pracowników szkoły,
6) dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów,
7) szanowania poglądów i przekonań innych ludzi,
8) przestrzegania zasad BHP i zgłaszania nauczycielom lub wychowawcy oddziału wszelkich zagrożeń,
9) przestrzegania zakazu korzystania z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych w czasie trwania lekcji – chyba że nauczyciel zezwoli na ich użytkowanie w związku z ćwiczeniami wykonywanymi podczas zajęć,
10) przestrzegania zakazu filmowania oraz fotografowania zajęć lekcyjnych, przerw międzylekcyjnych i zajęć organizowanych przez szkołę bez zgody nauczyciela,
11) przestrzegania zakazu samowolnego opuszczania zajęć lekcyjnych i wychodzenia poza teren szkoły w czasie przerw międzylekcyjnych.
3. Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia:
1) skargę i wniosek mają prawo wnieść uczeń, rodzic, wychowawca lub pedagog, w ciągu siedmiu dni od daty zajścia; po tym terminie skargi i wnioski nie będą przyjmowane,
2) skargi i wnioski winny być składane w formie pisemnej na ręce wychowawcy lub
w sekretariacie, adresowane do dyrektora szkoły i powinny zawierać imię, nazwisko i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis zaistniałej sytuacji,
3) skargi i wnioski anonimowe nie będą przyjmowane,
4) rozpatrzenie skargi następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca, gdy skarga lub wniosek są szczególnie skomplikowane,
5) dyrektor może powierzyć rozpatrywanie skarg i wniosków innemu wyznaczonemu pracownikowi szkoły,
6) w przypadku niemożności ustalenia przedmiotu sprawy zobowiązuje się wnoszącego skargę do złożenia dodatkowych wyjaśnień w nieprzekraczalnym terminie siedmiu dni od daty złożenia skargi, z jednoczesnym pouczeniem, że nieusunięcie tych braków pozostawia skargę bez rozpatrzenia,
7) jeżeli skarga dotyczy kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne osoby lub instytucje – dyrektor rozpatruje sprawę należącą do jego kompetencji; pozostałe przekazuje w ciągu siedmiu dni właściwym organom lub instytucjom, dołączając odpis skargi z powiadomieniem osoby wnoszącej skargę,
8) podczas rozpatrywania skarg i wniosków gromadzone są niezbędne materiały,
9) dyrektor szkoły powinien być na bieżąco informowany o toku postępowania
w danej sprawie,
10) skargi dotyczące naruszenia praw ucznia rozpatruje dyrektor szkoły wraz
z powołanym zespołem, w skład którego wchodzą: dyrektor szkoły lub osoba przez niego wyznaczona, pedagog szkolny, opiekun samorządu uczniowskiego,
11) w przypadku stwierdzenia naruszenia praw ucznia stosowną decyzję, dotyczącą wyciągnięcia konsekwencji, podejmuje dyrektor,
12) dyrektor szkoły udziela osobie zainteresowanej odpowiedzi pisemnej.
§ 27
1. Uczeń liceum jest nagradzany za osiągnięcia, w tym bardzo dobre wyniki w nauce:
1) pochwałą wychowawcy klasy,
2) pochwałą dyrektora szkoły,
3) pochwałą udzieloną publicznie przez dyrektora,
4) dyplomem lub nagrodą rzeczową na koniec roku szkolnego za udział w olimpiadzie przedmiotowej, za bardzo dobre wyniki w nauce i wzorowe zachowanie, za pracę społeczną, za udział w konkursach i zawodach,
5) dyplomem uznania lub nagrodą po ukończeniu szkoły za całokształt pracy i nauki
w trakcie uczęszczania do szkoły.
2. Tryb wnoszenia zastrzeżeń do przyznanej nagrody:
1) zastrzeżenia do przyznanej nagrody mogą być wniesione do dyrektora szkoły
w formie pisemnej w terminie do trzech dni roboczych od daty ogłoszenia decyzji
o przyznaniu nagrody,
2) zastrzeżenie mogą wnieść:
a) nagrodzony uczeń za pośrednictwem wychowawcy klasy,
b) samorząd uczniowski za pośrednictwem opiekuna samorządu,
c) rodzice uczniów za pośrednictwem członków prezydium rady rodziców,
d) członkowie rady pedagogicznej,
e) pracownicy niepedagogiczni szkoły.
§ 28
1. Ustala się następujące kary dla uczniów nieprzestrzegających statutu szkoły:
1) nagana ustna udzielona przez wychowawcę lub dyrektora szkoły,
2) rozmowa ostrzegawcza przeprowadzona przez dyrektora z udziałem rodziców ucznia,
3) nagana na piśmie z powiadomieniem rodziców ucznia,
4) skreślenie z listy uczniów,
5) zakaz udziału w imprezach i wycieczkach wydany przez Dyrektora szkoły na wniosek wychowawcy.
2. Kary stosuje się, uwzględniając następujące zasady:
1) skreślenie z listy uczniów może nastąpić tylko dla ucznia pełnoletniego (obowiązek nauki trwa do ukończenia 18. roku życia),
2) rada pedagogiczna podejmuje uchwałę dotyczącą skreślenia z listy uczniów,
3) przeniesienie ucznia do równoległej klasy może nastąpić po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej,
4) przeniesienie ucznia do innej szkoły przez Kuratora Oświaty może nastąpić na wniosek Dyrektora szkoły.
3. Przypadki, w których rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora szkoły do skreślenia ucznia pełnoletniego z listy uczniów:
1) spożywanie alkoholu lub przebywanie pod jego wpływem na terenie szkoły,
w miejscu odbywania zajęć praktycznych, na wycieczkach szkolnych oraz podczas innych wyjść organizowanych przez szkołę,
2) zachowanie stanowiące zagrożenie dla pozostałych uczniów lub nauczycieli,
3) posiadanie, zażywanie, rozprowadzanie narkotyków lub przebywanie pod ich wpływem na terenie szkoły, w miejscu realizacji projektów międzynarodowych, na wycieczkach szkolnych oraz podczas innych wyjść organizowanych przez szkołę,
4) rażące naruszanie zasad współżycia społecznego, przejawiające się agresją słowną lub fizyczną wobec kolegów, nauczycieli lub innych pracowników szkoły,
5) umyślna dewastacja mienia i pomieszczeń szkolnych lub miejsca, gdzie uczeń przebywa na wycieczce szkolnej – doprowadzająca do poważnych strat materialnych,
6) porzucenie nauki przez ucznia pełnoletniego,
7) fałszowanie, kradzież lub umyślne niszczenie dokumentacji szkoły.
4. Decyzję o skreśleniu wydaje dyrektor szkoły na podstawie uchwały rady pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego, gdy wcześniej podjęte środki wychowawcze, mające na celu zmianę w sposobie zachowania, nie dały rezultatu. Kara skreślenia z listy jest karą najwyższą – z wyjątkiem skrajnych przypadków – stosuje się ją po zastosowaniu innych kar niższych.
5. Uczeń ma prawo odwołać się od zastosowanej kary do Kuratora oświaty.
ROZDZIAŁ VII
Ocenianie wewnątrzszkolne
§ 29
1. Ocenianie wewnątrzszkolne określa szczegółowe warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w III Liceum Ogólnokształcącym.
2. Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne uczniów,
2) zachowanie uczniów.
3. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności
w stosunku do wymagań edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
4. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
5. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.
6. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
2) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji
o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć,
3) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu jego rozwoju,
4) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
5) dostarczenie rodzicom / prawnym opiekunom i nauczycielom informacji
o postępach i trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
6) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
7. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania,
3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania, według skali i w formach przyjętych w szkole,
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania,
6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania,
7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach
i trudnościach ucznia w nauce.
§ 30
1. Nauczyciele oraz wychowawcy na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (opiekunów) o:
1) wymaganiach edukacyjnych, określonych w przedmiotowych zasadach oceniania, niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych,
3) zasadach klasyfikacji i oceniania wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
4) warunkach, sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, a także o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania,
5) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
2. Szczegółowe zasady oceniania z uwzględnieniem specyfiki przedmiotu są zapisane w przedmiotowych zasadach oceniania udostępnionych w wersji elektronicznej w bibliotece szkolnej.
3. Obowiązkiem wychowawcy jest poinformowanie uczniów oraz rodziców (opiekunów) na początku każdego roku szkolnego o obowiązującej skali ocen:
1) z zachowania – z podaniem kryteriów, według których ocenę tę wychowawca ustala,
2) z poszczególnych przedmiotów z podaniem zakresu wiedzy i umiejętności niezbędnych do osiągnięcia danej oceny.
4. W ramach systemu wewnątrzszkolnego każdy nauczyciel jest obowiązany określić wymagania na oceny klasyfikacyjne w oparciu o realizowany program nauczania. Wymagania na oceny muszą być opracowane w oparciu o przyjęty w szkole system oceniania.
5. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej i niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej i niepublicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
6. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
7. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii.
8. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii.
9. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego lub informatyki w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
10. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego.
11. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
§ 31
1. Wychowawca na początku roku szkolnego przekazuje uczniom i rodzicom (opiekunom) ogólne informacje o sposobach sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia.
2. Nauczyciel realizujący zajęcia dydaktyczne przeprowadza kontrolę stopnia opanowania materiału przez uczniów, stosując różnorodne jej formy (sprawdziany pisemne, kartkówki, odpowiedzi ustne, prace domowe, aktywność na zajęciach, wykonywanie przez ucznia ćwiczeń, testy, umiejętność pracy w zespole, prowadzenie zeszytu przedmiotowego, sporządzanie samodzielnej notatki, samodzielna praca z tekstem itd.).
3. Sprawdziany pisemne obejmujące znaczną partię materiału dydaktycznego winny być poprzedzone informacją dla ucznia odnośnie ich terminu oraz zakresu obowiązującego materiału. Informacje te należy podać z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
4. Prace pisemne (sprawdziany, kartkówki, prace klasowe, matury próbne, testy diagnozujące) są punktowane, a uzyskany wynik przeliczany jest na ocenę według szkolnej skali procentowej następująco:
1) 100 proc.–96 proc. – ocena celująca,
2) 95 proc.–86 proc. – ocena bardzo dobra,
3) 85 proc.–70 proc. – ocena dobra,
4) 69 proc.–50 proc. – ocena dostateczna,
5) 49 proc.–35 proc. – ocena dopuszczająca,
6) 34 proc.–0 proc. – ocena niedostateczna.
5. Sprawdzone, ocenione i omówione prace kontrolne uczeń i jego rodzice (opiekunowie) otrzymują w terminie do dwóch tygodni od dnia ich przeprowadzenia.
6. Uczeń ma możliwość poprawienia oceny ze sprawdzianu w ciągu tygodnia od ogłoszenia wyników.
7. Następny sprawdzian z tego samego przedmiotu może się odbyć po podaniu wyników sprawdzianu poprzedniego.
8. W tym samym dniu może odbyć się jeden sprawdzian pisemny, natomiast w ciągu tygodnia co najwyżej trzy sprawdziany (chyba że termin sprawdzianu został przeniesiony na życzenie uczniów).
9. Kartkówka z bieżących lekcji może być przeprowadzona bez uprzedzenia pod warunkiem, że obejmuje zakres najwyżej trzech ostatnich tematów.
10. Nieobecność ucznia w dniu przeprowadzania zapowiedzianej pracy pisemnej (sprawdzianu, kartkówki itp.) nauczyciel odnotowuje w dzienniku.
11. Nauczyciel może przyznać uczniom prawo zgłoszenia nieprzygotowania do zajęć w liczbie uzależnionej od wymiaru godzin danego przedmiotu w ciągu tygodnia. Zgłoszenie przez ucznia nieprzygotowania do zajęć nauczyciel odnotowuje, używając skrótu „np.”, z podaniem daty zaistnienia faktu.
§ 32
1. Decyzję o usprawiedliwieniu nieobecności ucznia na zajęciach dydaktyczno-wychowawczych podejmuje wychowawca klasy na zasadach ustalonych wcześniej w porozumieniu z uczniami i ich rodzicami (opiekunami).
2. Nieobecności można usprawiedliwiać w terminie do pięciu dni od powrotu do szkoły. Termin ten jest wiążący i jego niedotrzymanie powoduje nieusprawiedliwienie nieobecności.
§ 33
1. Ustalanie ocen z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, odbywa się poprzez klasyfikowanie śródroczne i roczne.
2. Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza.
3. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się na koniec I półrocza, a roczne na koniec roku szkolnego.
4. Klasyfikacyjne posiedzenie rady pedagogicznej powinno się odbyć najwcześniej na tydzień przed zakończeniem pierwszego półrocza lub roku szkolnego.
5. Wychowawca klasy informuje ucznia i jego rodziców (opiekunów) o przewidywanej dla niego półrocznej i rocznej ocenie z zachowania za pomocą dziennika elektronicznego na miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym.
6. Dodatkowo informację o ocenie nieodpowiedniej lub nagannej z zachowania wychowawca przekazuje rodzicom (opiekunom) na miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym. Rodzice (opiekunowie) potwierdzają jej przyjęcie czytelnym podpisem na zwrotnym pisemnym powiadomieniu.
7. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów informują ucznia i jego rodziców (opiekunów) o przewidywanej dla niego śródrocznej i rocznej ocenie z każdego przedmiotu edukacyjnego za pomocą dziennika elektronicznego na miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym.
8. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
9. Oceny klasyfikacyjne należy ustalać według skali określonej w przepisach odrębnych:
1) stopień celujący – 6 (cel),
2) stopień bardzo dobry – 5 (bdb),
3) stopień dobry – 4 (db),
4) stopień dostateczny – 3 (dst),
5) stopień dopuszczający – 2 (dop),
6) stopień niedostateczny – l (ndst).
§ 34
1. Śródroczna i roczna ocena osiągnięć edukacyjnych i z zachowania ucznia winny odbyć się najpóźniej na tydzień przed konferencją klasyfikacyjną.
2. Datę końca pierwszego okresu w klasach programowo najwyższych ustala się każdorazowo na początku roku szkolnego i podaje do publicznej wiadomości, umieszczając w terminarzu szkolnym.
3. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych, przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
4. O ewentualnym nieklasyfikowaniu ucznia należy zawiadomić rodziców (opiekunów) na miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.
5. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
6. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
7. W przypadku braku zgody uczeń nie jest promowany do klasy programowo wyższej lub nie kończy szkoły.
8. Egzamin klasyfikacyjny zdają również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny program lub tok nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
9. Egzamin klasyfikacyjny z informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
10. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
11. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż na dzień przed posiedzeniem rady pedagogicznej zatwierdzającym klasyfikację roczną.
12. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami). Informację o terminie egzaminu wychowawca przekazuje w formie pisemnej uczniowi lub rodzicom. Dopuszczalne jest przekazanie wiadomości za pomocą dziennika elektronicznego.
13. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną z jednego lub dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć na zasadach określonych w przepisach.
14. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.
15. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej, zgodnie ze szkolnym planem nauczania.
16. W skład komisji egzaminu klasyfikacyjnego wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel lub nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których jest przeprowadzany egzamin.
17. Zakres zagadnień edukacyjnych do egzaminu klasyfikacyjnego ustala nauczyciel przedmiotu, z którego uczeń nie został klasyfikowany. Ustalony zakres materiału przekazuje uczniowi i jego rodzicom (prawnym opiekunom) w formie pisemnej.
18. Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin,
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji, o której mowa w ust. 17,
3) termin egzaminu klasyfikacyjnego,
4) imię i nazwisko ucznia,
5) zadania egzaminacyjne,
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
19. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
20. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”.
21. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna.
22. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
23. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danego przedmiotu celującą ocenę klasyfikacyjną roczną.
24. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
25. Egzamin poprawkowy z informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
26. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
27. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
28. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
29. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 28 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
30. Z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin,
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
3) termin egzaminu poprawkowego,
4) imię i nazwisko ucznia,
5) zadania egzaminacyjne,
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
31. Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
32. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.
33. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 32, zgła