Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 19 SIERPNIA 2024

Co wiemy o zasadach dokonywania oceny pracy dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych? Jaka jest częstotliwość dokonywania oceny pracy dyrektorów zgodnie z nowymi przepisami? Jak ustalany jest poziom spełniania kryteriów oceny? Czyjej opinii powinien zasięgnąć organ sprawujący nadzór pedagogiczny przygotowujący projekt oceny dyrektora? 

Wejście w życie Rozporządzenia MEiN z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli podyktowane było chęcią powiązania procedury awansu zawodowego w zmienionym kształcie z oceną pracy. Odpowiadamy na 12 najważniejszych pytań dotyczących oceny pracy dyrektora poradni.

W jakim terminie będzie dokonywana ocena?

Termin i częstotliwość dokonywania oceny pracy dyrektora zależą aktualnie od tego, czy planuje on zdobyć stopień awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego. W przypadku nauczycieli mianowanych, którzy planują wszcząć postępowanie kwalifikacyjne na stopień nauczyciela dyplomowanego, konieczne jest obecnie legitymowanie się co najmniej bardzo dobrą oceną pracy uzyskaną w ostatnim roku pracy przed złożeniem wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego. 

Natomiast w pozostałych przypadkach ocena pracy dyrektora może być dokonana w każdym czasie, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dokonania oceny poprzedniej (wyjątkowo ocena pracy na potrzeby dyrektora planującego awans zawodowy może zostać dokonana wcześniej niż po upływie roku od dokonania oceny poprzedniej). 

Ważne!
Podobnie jak dotychczas, pomijając obowiązek przeprowadzenia oceny pracy dyrektorów będących w trakcie awansu zawodowego, przepisy nie określają konieczności dokonywania oceny pracy w konkretnych terminach (np. co rok czy co dwa lata). Decyzja w tym zakresie leży w gestii organu odpowiedzialnego za przeprowadzenie oceny pracy dyrektora.

Na marginesie warto jednak dodać, że konieczność uprzedniego dokonania oceny pracy dyrektora przewiduje § 1 pkt 4 lit. a i b Rozporządzenia MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce, który określa, że warunkiem ubiegania się o pełnienie funkcji dyrektora publicznej jednostki oświaty jest posiadanie:

  • co najmniej bardzo dobrej oceny pracy w okresie ostatnich pięciu lat pracy lub
  • pozytywnej oceny dorobku zawodowego w okresie ostatniego roku.

Z tego względu np. w przypadku nauczycieli już sprawujących funkcję dyrektora, którzy planują udział w konkursie na kolejną kadencję, konieczne będzie wcześniejsze przeprowadzenie oceny pracy.

Kto zarządza dokonanie oceny pracy dyrektora?

Podobnie jak w stanie prawnym przed 1 września 2022 r., oceny pracy dyrektora publicznej jednostki oświatowej oraz osób zarządzających tą jednostką, wskazanych w art. 6a ust. 6 Karty nauczyciela, dokonuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym poradnię. Konieczność osiągnięcia porozumienia w powyższym zakresie wynika z faktu, że organy te dokonują w sposób odrębny cząstkowych ocen w zakresie wskazanym w § 11 Rozporządzenia MEiN z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w Wyroku z dnia 31 stycznia 2013 r. (IV SA/Po 1041/12) wskazał, że współdziałanie to oznacza konieczność odrębnego ustalenia oddzielnych ocen cząstkowych w ramach przysługujących tym organom kompetencji, a następnie wspólne uzgodnienie oceny końcowej. Tym samym brak zgody pomiędzy tymi organami co do wysokości oceny końcowej uniemożliwi zakończenie procedury oceny pracy dyrektora.

Ogólna zasada wskazuje, że ocena pracy dyrektora jest dokonywana z inicjatywy organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Z wnioskiem o jej przeprowadzenie mogą jednak wystąpić:

  • dyrektor, którego dotyczyłaby ocena (np. przed planowanym konkursem na stanowisko dyrektorskie),
  • organ prowadzący poradnię,
  • rada placówki oświatowej.

Ważne!
Zmienione przepisy wymagają ponadto, by ocena pracy dyrektora, który zamierza ubiegać się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego, została dokonana na jego wniosek (przy czym powinna dotyczyć ostatnich trzech lat pracy przed dokonaniem oceny, z tym że do okresu tego nie wlicza się okresów usprawiedliwionej nieobecności w pracy, trwających dłużej niż 3 miesiące). Stąd dyrektor planujący awans na stopień nauczyciela dyplomowanego nie powinien czekać na ruch ze strony organu sprawującego nadzór pedagogiczny, lecz powinien samemu złożyć stosowny wniosek o dokonanie oceny jego pracy.

Jaki jest obecnie zakres oceny?

Przepisy ustawowe podobnie jak dotychczas przewidują, że ocena pracy dyrektora dotyczy stopnia realizacji obowiązków określonych w art. 6 i art. 7 KN oraz w art. 68 ust. 1, 5 i 6 Prawa oświatowego, a w przypadku realizowania przez dyrektora poradni zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych – także obowiązków określonych w art. 42 ust. 2 KN oraz w art. 5 Prawa oświatowego

Obecnie szczegółowe kryteria oceny pracy dyrektora zostały określone w Rozporządzeniu MEiN z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli. Kryteria te dzielą się na obowiązkowe i dodatkowe. 

Kryteria obowiązkowe obejmują:

  • organizowanie pracy poradni zgodnie z przepisami prawa,
  • planowanie i organizowanie pracy rady pedagogicznej, realizowanie zadań zgodnie z uchwałami stanowiącymi rady pedagogicznej i rady poradni, o ile organy te działają, a także zgodnie z rozstrzygnięciami organu sprawującego nadzór pedagogiczny i organu prowadzącego poradnię,
  • współdziałanie z innymi organami poradni oraz zapewnienie efektywnego przepływu informacji między tymi organami,
  • prawidłowość prowadzenia i przechowywania dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej lub innej dokumentacji dotyczącej realizowania zadań statutowych poradni,
  • tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zapewnienie uczniom i nauczycielom bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez poradnię,
  • sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
  • wdrażanie działań zapewniających podnoszenie jakości pracy poradni,