Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Procedura organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Przedszkolu ............................................... w ............................................ § 1 1. W przedszkolu organizuje się wczesne wspomaganie rozwoju dzieci. 2. Przedszkole zapewnia warunki do realizacji wskazań zawartych w opiniach o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydanych przez właściwe publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym: 1) zatrudnia odpowiednią kadrę posiadającą niezbędne kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania oraz 2) dysponuje środkami dydaktycznymi i sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju. § 2 1. Dyrektor przedszkola powołuje zespół wczesnego wspomagania rozwoju dla każdego dziecka na podstawie: 1) wniosku rodzica (opiekuna prawnego) o zorganizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka; 2) opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka; 3) oświadczenia rodziców (opiekunów prawnych) o tym, że dziecko nie korzysta z zajęć organizowanych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju w innej placówce oświatowej. 2. Zespół, o którym mowa w ust. 1, tworzony jest w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną. 3. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym: 1) pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog; 2) psycholog; 3) logopeda; 4) inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny (fizjoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej). 4. Prace zespołu koordynuje dyrektor przedszkola lub nauczyciel upoważniony przez dyrektora przedszkola. 5. Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju poprzez: 1) prowadzenie indywidualnych dzienników zajęć; 2) opracowanie indywidualnych programów wczesnego wspomagania rozwoju; 3) opracowanie oceny postępów dziecka oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka; 4) opracowanie specjalistycznych opinii; 5) prowadzenie arkusza obserwacji dziecka. 6. Do zadań zespołu należy w szczególności: 1) ustalenie, na podstawie diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka zawartej w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka, uwzględniających rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym oraz eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniającym jego funkcjonowanie; 2) nawiązanie współpracy z: a) przedszkolem, inną formą wychowania przedszkolnego, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej, do którego uczęszcza dziecko; b) innymi podmiotami, w których dziecko jest objęte oddziaływaniami terapeutycznymi, w celu zapewniania spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka; c) podmiotem leczniczym w celu zdiagnozowania potrzeb dziecka wynikających z jego niepełnosprawności, zapewnienia mu wsparcia metodyczno-rehabilitacyjnego i zalecanych wyrobów medycznych oraz porad i konsultacji dotyczących wspomagania rozwoju dziecka; d) ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku i jego rodzinie pomocy stosownie do potrzeb; 3) opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań osób prowadzących zajęcia z dzieckiem; 4) ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym; 5) analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania. 7. Koordynator zespołu: 1) koordynuje pracę zespołu wczesnego wspomagania rozwoju; 2) odpowiada za przygotowanie przez zespół wczesnego wspomagania rozwoju, prawidłowe dokumentowanie działań prowadzonych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, w tym spotkań zespołu; 3) organizuje cykliczne spotkania zespołu, które poświęcone są omówieniu problemów dziecka i jego rodziny, ewaluacji programów, a także ustalaniu dalszego przebiegu i rodzaju zajęć specjalistycznych dla dziecka. 8. Psycholog: 1) przeprowadza diagnozę psychologiczną na podstawie wywiadu, obserwacji dziecka oraz metod testowych dostosowanych do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka; 2) ustala wraz z innymi członkami zespołu indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju; 3) prowadzi zajęcia terapeutyczne o charakterze psychopedagogicznym z zastosowaniem odpowiednich metod stymulacji rozwoju psychicznego stosownie do jego niepełnosprawności na podstawie diagnozy funkcjonowania dziecka zawartej w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i diagnozy własnej; 4) wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb i postępów dziecka; 5) udziela rodzicom pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wskazówek do pracy z dzieckiem; 6) koordynuje współpracę z rodzicami; 7) na wniosek rodziców przygotowuje wraz z zespołem opinię psychologiczną. 9. Pedagog specjalny/terapeuta: 1) przeprowadza diagnozę opartą na wywiadzie, obserwacji dziecka i metodach testowych dostosowanych do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka; 2) ustala wraz z innymi członkami zespołu indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju; 3) prowadzi zajęcia terapeutyczne z dzieckiem mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka stosownie do jego niepełnosprawności, oparte na diagnozie funkcjonowania dziecka zawartej w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i diagnozie własnej; 4) przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu; 5) wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, a w razie potrzeby i w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb i postępów dziecka; 6) na wniosek rodziców przygotowuje wraz z zespołem opinię pedagogiczną. 10. Logopeda: 1) przeprowadza diagnozę logopedyczną; 2) ustala wraz z innymi członkami zespołu indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju; 3) prowadzi terapię logopedyczną stosownie do niepełnosprawności dziecka na podstawie zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własnych diagnoz; 4) przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu; 5) wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, a w razie potrzeby i w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb i postępów dziecka; 6) na prośbę rodziców przygotowuje wraz z zespołem opinię logopedyczną. 11. Rehabilitant/fizjoterapeuta/specjalista z zakresu usprawniania ruchowego: 1) ustala wraz z innymi członkami zespołu indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju; 2) prowadzi zajęcia mające na celu pobudzanie psychoruchowego rozwoju dziecka, a w szczególności naprowadzanie na prawidłowy wzorzec ruchowy i aktywne wykonywanie ruchu, stosownie do niepełnosprawności dziecka, na podstawie diagnozy funkcjonowania dziecka zawartej w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i diagnozy własnej; 3) przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu; 4) wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, a w razie potrzeby i w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka. § 3 1. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od czterech do ośmiu godzin w miesiącu. 2. Miesięczny wymiar godzin w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ustala dyrektor przedszkola. 3. W przypadkach uzasadnionych potrzebami dziecka i jego rodziny, za zgodą organu prowadzącego, miesięczny wymiar godzin zajęć w ramach czesnego wspomagania może być wyższy niż określony w ust. 1. 4. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania prowadzone są indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną. 5. W celu rozwijania kompetencji społecznych i komunikacyjnych przygotowujących dziecko do funkcjonowania w życiu społecznym zajęcia w ramach wczesnego wspomagania prowadzone są w grupie, z udziałem rodzin dzieci lub innych dzieci objętych wczesnym wspomaganiem. Liczba dzieci w grupie nie może przekraczać trzech. 6. Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oferuje następujące rodzaje zajęć: 1) diagnostyczne – cykl spotkań, podczas których dziecko poddane jest wszechstronnej specjalistycznej diagnozie umiejętności funkcjonalnych, obejmującej: a) przeprowadzenie wywiadu z rodzicami dziecka na temat jego dotychczasowego rozwoju psychoruchowego, prowadzonej dotychczas terapii; b) zebranie informacji dotyczących funkcjonowania dziecka w różnych sferach; c) obserwację zachowań dziecka w sytuacjach naturalnych (swobodna zabawa) oraz w sytuacjach kierowanej zabawy; 2) specjalistyczne – prowadzone są cyklicznie przez terapeutę określonej specjalności i obejmują okres trzymiesięcznych zajęć. O rodzaju zajęć realizowanych przez dziecko decyduje zespół, uwzględniając diagnozę funkcjonowania dziecka wynikającą z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, jak również wskazania wynikające z postępowania diagnostycznego. Po każdym cyklu następuje podsumowanie prowadzonej terapii – terapeuta określonej specjalności opracowuje zalecenia terapeutyczne do pracy w domu; 3) terapeutyczne – trwają minimum pół roku i prowadzone są one z wykorzystaniem określonych metod terapeutycznych. Zakwalifikowanie dziecka do określonej terapii następuje na podstawie: a) zaleceń wynikających z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania; b) skierowania lekarza na określony rodzaj terapii; c) decyzji zespołu podjętej po przeprowadzonym wcześniej postępowaniu diagnostycznym. 7. W ciągu roku szkolnego dziecko może korzystać z jednego lub kilku różnych cykli zajęć specjalistycznych. 8. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły trzeciego roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym. 9. Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor przedszkola w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka. § 4 Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności poprzez: 1) udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania; 2) udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem; 3) identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, oraz pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka, a także w pozyskiwaniu i wykorzystaniu w pracy dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu. § 5 Procedura wchodzi wżycie z dniem .........................................