Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Procedura organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
w Przedszkolu ...............................................
w ............................................
§ 1
1. W przedszkolu organizuje się wczesne wspomaganie rozwoju dzieci.
2. Przedszkole zapewnia warunki do realizacji wskazań zawartych w opiniach o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydanych przez właściwe publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym:
1) zatrudnia odpowiednią kadrę posiadającą niezbędne kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania oraz
2) dysponuje środkami dydaktycznymi i sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju.
§ 2
1. Dyrektor przedszkola powołuje zespół wczesnego wspomagania rozwoju dla każdego dziecka na podstawie:
1) wniosku rodzica (opiekuna prawnego) o zorganizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
2) opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
3) oświadczenia rodziców (opiekunów prawnych) o tym, że dziecko nie korzysta z zajęć organizowanych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju w innej placówce oświatowej.
2. Zespół, o którym mowa w ust. 1, tworzony jest w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną.
3. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
1) pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog;
2) psycholog;
3) logopeda;
4) inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny (fizjoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej).
4. Prace zespołu koordynuje dyrektor przedszkola lub nauczyciel upoważniony przez dyrektora przedszkola.
5. Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju poprzez:
1) prowadzenie indywidualnych dzienników zajęć;
2) opracowanie indywidualnych programów wczesnego wspomagania rozwoju;
3) opracowanie oceny postępów dziecka oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka;
4) opracowanie specjalistycznych opinii;
5) prowadzenie arkusza obserwacji dziecka.
6. Do zadań zespołu należy w szczególności:
1) ustalenie, na podstawie diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka zawartej w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka, uwzględniających rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym oraz eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniającym jego funkcjonowanie;
2) nawiązanie współpracy z:
a) przedszkolem, inną formą wychowania przedszkolnego, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej, do którego uczęszcza dziecko;
b) innymi podmiotami, w których dziecko jest objęte oddziaływaniami terapeutycznymi, w celu zapewniania spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka;
c) podmiotem leczniczym w celu zdiagnozowania potrzeb dziecka wynikających z jego niepełnosprawności, zapewnienia mu wsparcia metodyczno-rehabilitacyjnego i zalecanych wyrobów medycznych oraz porad i konsultacji dotyczących wspomagania rozwoju dziecka;
d) ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku i jego rodzinie pomocy stosownie do potrzeb;
3) opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań osób prowadzących zajęcia z dzieckiem;
4) ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;
5) analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
7. Koordynator zespołu:
1) koordynuje pracę zespołu wczesnego wspomagania rozwoju;
2) odpowiada za przygotowanie przez zespół wczesnego wspomagania rozwoju, prawidłowe dokumentowanie działań prowadzonych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, w tym spotkań zespołu;
3) organizuje cykliczne spotkania zespołu, które poświęcone są omówieniu problemów dziecka i jego rodziny, ewaluacji programów, a także ustalaniu dalszego przebiegu i rodzaju zajęć specjalistycznych dla dziecka.
8. Psycholog:
1) przeprowadza diagnozę psychologiczną na podstawie wywiadu, obserwacji dziecka oraz metod testowych dostosowanych do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka;
2) ustala wraz z innymi członkami zespołu indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju;
3) prowadzi zajęcia terapeutyczne o charakterze psychopedagogicznym z zastosowaniem odpowiednich metod stymulacji rozwoju psychicznego stosownie do jego niepełnosprawności na podstawie diagnozy funkcjonowania dziecka zawartej w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i diagnozy własnej;
4) wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb i postępów dziecka;
5) udziela rodzicom pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wskazówek do pracy z dzieckiem;
6) koordynuje współpracę z rodzicami;
7) na wniosek rodziców przygotowuje wraz z zespołem opinię psychologiczną.
9. Pedagog specjalny/terapeuta:
1) przeprowadza diagnozę opartą na wywiadzie, obserwacji dziecka i metodach testowych dostosowanych do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka;
2) ustala wraz z innymi członkami zespołu indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju;
3) prowadzi zajęcia terapeutyczne z dzieckiem mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka stosownie do jego niepełnosprawności, oparte na diagnozie funkcjonowania dziecka zawartej w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i diagnozie własnej;
4) przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu;
5) wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, a w razie potrzeby i w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb i postępów dziecka;
6) na wniosek rodziców przygotowuje wraz z zespołem opinię pedagogiczną.
10. Logopeda:
1) przeprowadza diagnozę logopedyczną;
2) ustala wraz z innymi członkami zespołu indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju;
3) prowadzi terapię logopedyczną stosownie do niepełnosprawności dziecka na podstawie zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własnych diagnoz;
4) przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu;
5) wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, a w razie potrzeby i w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb i postępów dziecka;
6) na prośbę rodziców przygotowuje wraz z zespołem opinię logopedyczną.
11. Rehabilitant/fizjoterapeuta/specjalista z zakresu usprawniania ruchowego:
1) ustala wraz z innymi członkami zespołu indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju;
2) prowadzi zajęcia mające na celu pobudzanie psychoruchowego rozwoju dziecka, a w szczególności naprowadzanie na prawidłowy wzorzec ruchowy i aktywne wykonywanie ruchu, stosownie do niepełnosprawności dziecka, na podstawie diagnozy funkcjonowania dziecka zawartej w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i diagnozy własnej;
3) przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu;
4) wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, a w razie potrzeby i w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka.
§ 3
1. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od czterech do ośmiu godzin w miesiącu.
2. Miesięczny wymiar godzin w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ustala dyrektor przedszkola.
3. W przypadkach uzasadnionych potrzebami dziecka i jego rodziny, za zgodą organu prowadzącego, miesięczny wymiar godzin zajęć w ramach czesnego wspomagania może być wyższy niż określony w ust. 1.
4. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania prowadzone są indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
5. W celu rozwijania kompetencji społecznych i komunikacyjnych przygotowujących dziecko do funkcjonowania w życiu społecznym zajęcia w ramach wczesnego wspomagania prowadzone są w grupie, z udziałem rodzin dzieci lub innych dzieci objętych wczesnym wspomaganiem. Liczba dzieci w grupie nie może przekraczać trzech.
6. Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oferuje następujące rodzaje zajęć:
1) diagnostyczne – cykl spotkań, podczas których dziecko poddane jest wszechstronnej specjalistycznej diagnozie umiejętności funkcjonalnych, obejmującej:
a) przeprowadzenie wywiadu z rodzicami dziecka na temat jego dotychczasowego rozwoju psychoruchowego, prowadzonej dotychczas terapii;
b) zebranie informacji dotyczących funkcjonowania dziecka w różnych sferach;
c) obserwację zachowań dziecka w sytuacjach naturalnych (swobodna zabawa) oraz w sytuacjach kierowanej zabawy;
2) specjalistyczne – prowadzone są cyklicznie przez terapeutę określonej specjalności i obejmują okres trzymiesięcznych zajęć. O rodzaju zajęć realizowanych przez dziecko decyduje zespół, uwzględniając diagnozę funkcjonowania dziecka wynikającą z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, jak również wskazania wynikające z postępowania diagnostycznego. Po każdym cyklu następuje podsumowanie prowadzonej terapii – terapeuta określonej specjalności opracowuje zalecenia terapeutyczne do pracy w domu;
3) terapeutyczne – trwają minimum pół roku i prowadzone są one z wykorzystaniem określonych metod terapeutycznych. Zakwalifikowanie dziecka do określonej terapii następuje na podstawie:
a) zaleceń wynikających z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania;
b) skierowania lekarza na określony rodzaj terapii;
c) decyzji zespołu podjętej po przeprowadzonym wcześniej postępowaniu diagnostycznym.
7. W ciągu roku szkolnego dziecko może korzystać z jednego lub kilku różnych cykli zajęć specjalistycznych.
8. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły trzeciego roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.
9. Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor przedszkola w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka.
§ 4
Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności poprzez:
1) udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
2) udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
3) identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, oraz pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka, a także w pozyskiwaniu i wykorzystaniu w pracy dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
§ 5
Procedura wchodzi wżycie z dniem .........................................