Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 7 PAŹDZIERNIKA 2024

Statut poradni określa cele i zadania poradni oraz sposób wykonywania tych zadań, z uwzględnieniem potrzeb osób korzystających z pomocy tej placówki, a także organizację i zakres współdziałania z innymi poradniami, przedszkolami, szkołami i placówkami. Co warto o nim wiedzieć?

Ustawa Prawo oświatowe określa w art. 98 elementy, które muszą się znaleźć w statucie szkoły, z kolei art. 102 określa treść statutu przedszkola. Regulacje te są bardzo szczegółowe i obecnie stosowane zamiast nieobowiązującego już aktu szczególnego, czyli Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. Rozporządzenie to było nawet bardziej rozbudowane niż obecnie obowiązujące regulacje Prawa oświatowego, bowiem określało ramowe statuty dla poszczególnych typów szkół, w tym przykładowo:

  • publicznego gimnazjum,
  • publicznego liceum ogólnokształcącego,
  • publicznego liceum profilowanego,
  • publicznego technikum,
  • publicznej zasadniczej szkoły zawodowej,
  • publicznego uzupełniającego liceum ogólnokształcącego,
  • publicznego technikum uzupełniającego,
  • publicznej szkoły policealnej,
  • szkoły zasadniczej.

Obecne regulacje mają zatem charakter bardziej uniwersalny, ponieważ dla każdego typu szkoły określono elementy wspólne, a do tego dodano jedynie wymogi szczególne właściwe dla poszczególnych szkół, stąd obecna regulacja jest nieco krótsza niż treść przywołanego Rozporządzenia.

Co jednak istotne, Prawo oświatowe nie zawiera przepisu wskazującego treść statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Treść taką określa co prawda Rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-
-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, ale sięgając do programów prawniczych, otrzymujemy z reguły informację, że ten akt prawny został uchylony w związku z reformą oświaty likwidującą gimnazja, czyli w związku z wejściem w życie Prawa
oświatowego

Tak jest niewątpliwie w przypadku przywołanego wcześniej Rozporządzenia w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, które zostało zastąpione przez regulacje Prawa oświatowego, ale podkreślić należy, że zasada ta nie
dotyczy ramowego statutu poradni. 

Ustawa nie określa jednak treści statutu poradni, ale zawiera za to w art. 112 ust. 2 upoważnienie do wydania nowego rozporządzenia w sprawie ramowych statutów. Co istotne, jest to upoważnienie ogólne, bowiem zgodnie z tą regulacją minister określa w drodze rozporządzenia ramowe statuty placówek publicznych, o których mowa w art. 2 pkt 3, 4, 6–8 i 10, do których zaliczamy:

  • placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe,
  • placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych,
  • poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
  • młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze,
  • placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
  • biblioteki pedagogiczne.