Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Propozycje zajęć dla klas I–III
z okazji Światowego Dnia Origami
Opracowała: Jolanta Molenda
GRUPA WIEKOWA:
uczniowie klas I–III szkoły podstawowej.
CZAS TRWANIA:
45 minut.
CEL GŁÓWNY:
• zaznajomienie uczniów z japońską sztuką składania papieru i jej odmianami (origami modułowym).
CELE SZCZEGÓŁOWE:
• zapoznanie dzieci z historią origami,
• rozwijanie sprawności manualnej,
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• pobudzanie koncentracji uwagi, cierpliwości i pamięci,
• kształtowanie wyobraźni,
• rozwijanie percepcji przestrzennej i umiejętności matematycznych,
• tworzenie form i modeli origami.
METODY PRACY:
• słowne,
• praktycznego działania,
• pokazowe.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• zestawy papierów do origami (okrągłych, kwadratowych),
• prostokątne kartki papieru do origami modułowego,
• książki dotyczące techniki origami,
• gotowe prace wykonane techniką origami.
O SCENARIUSZU:
Dzień Origami możemy obchodzić z uczniami 24 października, ale możemy też poświęcić temu nietypowemu świętu więcej czasu i codziennie przez cały tydzień zapoznawać dzieci z różnymi odmianami (lub formami) origami. Jednego dnia może to być origami płaskie z koła, drugiego origami płaskie z kwadratu, trzeciego origami przestrzenne, czwartego origami modułowe, a piątego kirigami. Pozwoli to na lepsze zgłębienie tematu, a uczniowie będą mogli bez pośpiechu rozwijać swoje umiejętności w sztuce składania papieru. Jeśli jednak nie mamy takiej możliwości, możemy przeprowadzić skompresowane zajęcia. Poniżej przedstawiam przykładowy scenariusz obchodów Światowego Dnia Origami.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Wprowadzenie do tematu zajęć
Nauczyciel prezentuje uczniom pudełko wypełnione po brzegi kwadratowymi kartkami kolorowego papieru. Zadaje dzieciom pytanie, co można z nich wykonać. Po wysłuchaniu wszystkich propozycji prezentuje kilka gotowych prac wykonanych techniką origami, opowiadając pokrótce historię tej niezwykłej sztuki składania papieru.
Wskazówka dla nauczyciela:
Nauczyciel powinien zaznaczyć, że choć powszechnie uważa się origami za japońską sztukę, to pochodzi ona z Chin. Podczas składania nie można korzystać ani z kleju, ani z nożyczek,
a klasyczne origami powstaje z kwadratowych kartek papieru.
2. Origami niejedno ma imię
Nauczyciel prezentuje dzieciom przykłady figurek kołowego, kwadratowego i modułowego origami, podkreślając, że mogą one przyjmować zarówno formę płaską, jak i przestrzenną. Uczniowie oglądają przygotowane przez nauczyciela modele, zwracając szczególną uwagę na sposób ich składania. Mogą nawet przyglądać im się przez szkła powiększające.
Wskazówka dla nauczyciela:
Jeden z prezentowanych wzorów może przedstawiać żurawia. Jako ciekawostkę nauczyciel może opowiedzieć uczniom historię Sadako Sasaki – dziewczynki, która wierzyła, że złożenie tysiąca papierowych żurawi pozwoli jej wygrać z chorobą. Opowieść ta powinna być tym bardziej rozbudowana i bogata w szczegóły, im starsi są uczniowie, z którymi pracuje się na co dzień. W japońskiej kulturze do dziś żuraw jest uważany za symbol długiego życia.
3. Origami krok po kroku
Nauczyciel gromadzi przed zajęciami książki związane z techniką origami, które krok po kroku opisują (i prezentują) etapy składania papieru – od prostych po bardziej skomplikowane modele. Umieszcza książki w miejscu, do którego uczniowie będą mieli stały dostęp. Dzieci oglądają projekty zamieszczone na stronach książek, przyglądając się poszczególnym etapom procesu twórczego (zwracając szczególną uwagę na linie i kierunek zginania). Jeśli nauczyciel nie ma dostępu do pozycji książkowych, może skorzystać z filmów instruktażowych dostępnych w serwisach internetowych i odtworzyć je na tablicy multimedialnej, laptopie lub tablecie.
Wskazówka dla nauczyciela:
Na szczególną uwagę zasługują książki z serii „ABC Origami” autorstwa Doroty Dziamskiej będącej założycielką i prezeską Polskiego Centrum Origami. Odnajdziemy w nich płaskie i przestrzenne modele o zróżnicowanym stopniu trudności, dzięki czemu świetnie sprawdzą się w pracy zarówno z młodszymi, jak i starszymi uczniami.
4. Moje dzieła z origami – działania praktyczne
Dzieci tworzą własne projekty, wzorując się na obejrzanych wcześniej propozycjach lub bazując na swojej kreatywności.
5. Podsumowanie zajęć
Prezentacja i omówienie przygotowanych prac. Uczniowie opisują wrażenia, które towarzyszyły im podczas pracy.
AKCJE TOWARZYSZĄCE:
• Konkurs na najciekawszą ozdobę origami. Przykładowy regulamin konkursu stanowi załącznik do scenariusza. Zwycięzca może uzyskać tytuł Szkolnego Mistrza Origami.
• Zorganizowanie pokonkursowej wystawy.
• Zorganizowanie w klasie stałego kącika origami, w którym znajdą się książki z szablonami i wzorami oraz zestawy papieru do origami, z których uczniowie będą mogli korzystać w czasie wolnym.