Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Tęczowe warsztaty dla małych rączek
Część druga – kolor pomarańczowy
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z elementami terapii ręki, przeznaczony dla dzieci trzy- i czteroletnich
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”
Cele główne:
• rozwijanie motoryki dużej i małej,
• wzmacnianie mięśni posturalnych,
• wzmacnianie obręczy barkowej,
• kształtowanie prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego,
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• stymulowanie zmysłu smaku, węchu i dotyku,
• doskonalenie pamięci sekwencyjnej.
Cele operacyjne – dziecko:
• naśladuje tekst oraz gesty powtarzane i prezentowane przez nauczyciela,
• sprawnie manipuluje przedmiotami,
• samodzielnie wykonuje wydzierankę,
• współpracuje z innymi dziećmi.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie Dzieci siadają w kręgu na dywanie i zamykają oczy. Nauczyciel podchodzi do każdego z nich z wacikiem nasączonym olejkiem eterycznym o zapachu pomarańczy. Na koniec dzieci głośno odpowiadają, jaki zapach poczuły. Nauczyciel rozdaje dzieciom cząstki pomarańczy. Dzieci wąchają, dotykają, próbują.
Ćwiczenie:
Spróbuj opisać pomarańczę komuś, kto nigdy jej nie widział i nie jadł, np. koledze z innego kontynentu.
Na koniec nauczyciel przykleja pomarańczowy pasek do tęczy oznaczający kolejny etap warsztatów • stymulacja zmysłu węchu,
• zaciekawienie dzieci tematem,
• bogacenie słownictwa,
• doskonalenie umiejętności wypowiadania się przed grupą,
• doskonalenie umiejętności uważnego słuchania • olejek eteryczny o zapachu pomarańczy
2. Rozgrzewka Dzieci stają na dywanie tak, aby każde miało dookoła siebie wystarczająco dużo wolnego miejsca. Wykonują ćwiczenia prezentowane przez nauczyciela:
1. Jesteście małą pomarańczą – dzieci kucają.
2. Powoli dojrzewacie i stajecie się coraz więksi – dzieci bardzo powoli podnoszą się do góry.
3. Jesteście dojrzałą pomarańczą – stoją na palcach wyprostowane z rękami w górze.
4. Dojrzeliście i spadacie z drzewa – dzieci wysoko podskakują z głośnym tupnięciem na końcu! • rozciąganie mięśni grzbietu
• zapamiętywanie sekwencji ruchowych
• poprawa koncentracji
• doskonalenie umiejętności hamowania
3. Motoryka duża – zabawa z balonami Przygotuj wcześniej balony z różnym wypełnieniem do gry w memory słuchowe.
Nauczyciel rozdaje każdemu dziecku balon, włącza muzykę. Dzieci swobodnie podbijają balony tak, aby żaden nie spadł na podłogę. Kiedy muzyka cichnie, zastygają w bezruchu. Nauczyciel dorzuca resztę balonów. Dzieci szukają drugiego z takim samym dźwiękiem • wzmacnianie obręczy barkowej,
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• doskonalenie umiejętności hamowania • pomarańczowe balony,
• wypełnienie balonów: płatki owsiane, fasola typu jaś, dmuchany ryż, wata itp.
4. Motoryka mała – rozgrzewka paluszków Dzieci siadają do stolików. Obserwują gesty pokazywane przez nauczyciela i słuchają wierszyka, następnie wszystko powtarzają. • doskonalenie motoryki małej,
• doskonalenie sekwencyjnej pamięci ruchowej,
• rozwijanie koncentracji uwagi,
• rozgrzewka dłoni • załącznik – wierszyk-pokazywanka
5. Motoryka mała – wydzieranka Dzieci otrzymują po jednej kartce pomarańczowego papieru, który rwą na małe kawałki, następnie samodzielnie odrysowują okrągłą miskę na kartce z bloku technicznego. Będzie to pomarańcza. Dzieci samodzielnie wyklejają kształt pomarańczowym papierem.
Na koniec wszystkie sprzątają swoje stanowiska pracy • doskonalenie współpracy obu rąk,
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• nauka planowania przestrzeni,
• doskonalenie koncentracji • pomarańczowy papier,
• kleje,
• kartki z bloku technicznego,
• miska do odrysowania
6. Podsumowanie Wszyscy siadają na dywanie i dzielą się refleksją na temat zajęć. Mogą dokończyć zdania, zaproponowane przez nauczyciela:
• Najbardziej podobało mi się...
• Najtrudniejsze dla mnie było...
• Chciałabym/chciałbym częściej... • kształtowanie umiejętności autorefleksji i wypowiadania się na forum grupy,
• doskonalenie umiejętności słuchania