Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Tęczowe warsztaty dla małych rączek Część druga – kolor pomarańczowy Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z elementami terapii ręki, przeznaczony dla dzieci trzy- i czteroletnich Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie” Cele główne: • rozwijanie motoryki dużej i małej, • wzmacnianie mięśni posturalnych, • wzmacnianie obręczy barkowej, • kształtowanie prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego, • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • stymulowanie zmysłu smaku, węchu i dotyku, • doskonalenie pamięci sekwencyjnej. Cele operacyjne – dziecko: • naśladuje tekst oraz gesty powtarzane i prezentowane przez nauczyciela, • sprawnie manipuluje przedmiotami, • samodzielnie wykonuje wydzierankę, • współpracuje z innymi dziećmi. Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały 1. Wprowadzenie Dzieci siadają w kręgu na dywanie i zamykają oczy. Nauczyciel podchodzi do każdego z nich z wacikiem nasączonym olejkiem eterycznym o zapachu pomarańczy. Na koniec dzieci głośno odpowiadają, jaki zapach poczuły. Nauczyciel rozdaje dzieciom cząstki pomarańczy. Dzieci wąchają, dotykają, próbują. Ćwiczenie: Spróbuj opisać pomarańczę komuś, kto nigdy jej nie widział i nie jadł, np. koledze z innego kontynentu. Na koniec nauczyciel przykleja pomarańczowy pasek do tęczy oznaczający kolejny etap warsztatów • stymulacja zmysłu węchu, • zaciekawienie dzieci tematem, • bogacenie słownictwa, • doskonalenie umiejętności wypowiadania się przed grupą, • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania • olejek eteryczny o zapachu pomarańczy 2. Rozgrzewka Dzieci stają na dywanie tak, aby każde miało dookoła siebie wystarczająco dużo wolnego miejsca. Wykonują ćwiczenia prezentowane przez nauczyciela: 1. Jesteście małą pomarańczą – dzieci kucają. 2. Powoli dojrzewacie i stajecie się coraz więksi – dzieci bardzo powoli podnoszą się do góry. 3. Jesteście dojrzałą pomarańczą – stoją na palcach wyprostowane z rękami w górze. 4. Dojrzeliście i spadacie z drzewa – dzieci wysoko podskakują z głośnym tupnięciem na końcu! • rozciąganie mięśni grzbietu • zapamiętywanie sekwencji ruchowych • poprawa koncentracji • doskonalenie umiejętności hamowania 3. Motoryka duża – zabawa z balonami Przygotuj wcześniej balony z różnym wypełnieniem do gry w memory słuchowe. Nauczyciel rozdaje każdemu dziecku balon, włącza muzykę. Dzieci swobodnie podbijają balony tak, aby żaden nie spadł na podłogę. Kiedy muzyka cichnie, zastygają w bezruchu. Nauczyciel dorzuca resztę balonów. Dzieci szukają drugiego z takim samym dźwiękiem • wzmacnianie obręczy barkowej, • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • doskonalenie umiejętności hamowania • pomarańczowe balony, • wypełnienie balonów: płatki owsiane, fasola typu jaś, dmuchany ryż, wata itp. 4. Motoryka mała – rozgrzewka paluszków Dzieci siadają do stolików. Obserwują gesty pokazywane przez nauczyciela i słuchają wierszyka, następnie wszystko powtarzają. • doskonalenie motoryki małej, • doskonalenie sekwencyjnej pamięci ruchowej, • rozwijanie koncentracji uwagi, • rozgrzewka dłoni • załącznik – wierszyk-pokazywanka 5. Motoryka mała – wydzieranka Dzieci otrzymują po jednej kartce pomarańczowego papieru, który rwą na małe kawałki, następnie samodzielnie odrysowują okrągłą miskę na kartce z bloku technicznego. Będzie to pomarańcza. Dzieci samodzielnie wyklejają kształt pomarańczowym papierem. Na koniec wszystkie sprzątają swoje stanowiska pracy • doskonalenie współpracy obu rąk, • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • nauka planowania przestrzeni, • doskonalenie koncentracji • pomarańczowy papier, • kleje, • kartki z bloku technicznego, • miska do odrysowania 6. Podsumowanie Wszyscy siadają na dywanie i dzielą się refleksją na temat zajęć. Mogą dokończyć zdania, zaproponowane przez nauczyciela: • Najbardziej podobało mi się... • Najtrudniejsze dla mnie było... • Chciałabym/chciałbym częściej... • kształtowanie umiejętności autorefleksji i wypowiadania się na forum grupy, • doskonalenie umiejętności słuchania