Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 28 WRZEŚNIA 2022 Zakresu obowiązków sekretarza szkoły Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, autor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego, prawa pracy, finansów publicznych i funkcjonowania samorządu terytorialnego, uznany prelegent i szkoleniowiec, wykładowca toruńskiej i bydgoskiej Wyższej Szkoły Bankowej, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, przez lata tworzył trzon Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego Pani sekretarz szkoły złożyła podanie o rozwiązanie umowy o pracę z powodu przejścia na emeryturę. Na jej miejsce będę zatrudniał nowego pracownika. Gdy patrzę na zakres obowiązków sekretarza szkoły, które przydzielił mój poprzednik na stanowisku dyrektora szkoły, to nie mogę się oprzeć wrażeniu, że pani sekretarz wykonywała zdania będące w kompetencji głównej księgowej. Zadania, które w zakresie obowiązków ma obecnie sekretarz szkoły, to m.in.: sporządzanie listy płac, odprowadzanie składek ZUS, sporządzanie deklaracji ZUS, sporządzanie umów o pracę, wypowiedzeń umów o pracę, wystawianie świadectw pracy itp. W związku z powyższym mam problem: jak zatrudnić nowego sekretarza szkoły? Czy utrzymać dotychczasowy zakres obowiązków? Jeżeli miałbym dać nowy zakres obowiązków nowo zatrudnionemu sekretarzowi szkoły, wówczas powinienem dać nowy zakres obowiązków głównej księgowej. Ktoś musi przejąć obowiązki, które dotychczas wykonywał sekretarz szkoły. Jeżeli miałbym dać nowy zakres obowiązków głównej księgowej, to czy główna księgowa może mi odmówić jego przyjęcia? Czy na sekretarza szkoły powinienem ogłosić w BIP-ie konkurs na stanowisko, czy wystarczy samo ogłoszenie o wolnym stanowisku pracy? Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1510 ), • Rozporządzenie RM z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1960). Sąd Najwyższy w Wyroku z dnia 7 listopada 1974 r. (nadal aktualnym), wydanym w sprawie I PR 332/74, stwierdził, że zmiana przez zakład pracy zakresu czynności pracownika nie stanowi istotnej zmiany warunków pracy wymagającej wypowiedzenia, jeżeli czynności, które ma wykonywać pracownik, nie wykraczają poza obowiązki związane z pełnioną przez niego funkcją. Sąd Najwyższy zauważył również, że wówczas, gdy czynności, które ma wykonywać pracownik według nowego zakresu czynności, nie wykraczają poza obowiązki związane z zajmowanym (umówionym) stanowiskiem (pełnioną funkcją), zmiana przez pracodawcę zakresu czynności pracownika nie stanowi istotnej zmiany warunków pracy, wymagającej wypowiedzenia w trybie art. 42 Kodeksu pracy (por. Wyrok z dnia 7 września 2005 r., II PK 292/04). Zatem jeżeli nowy zakres obowiązków będzie odpowiadał charakterowi danej pracy, w tym wypadku księgowego, to taka zmiana jest nieistotna, więc pracownik nie ma prawa odmówić przyjęcia nowego zakresu. Stanowiłoby to odmowę wykonania polecenia, czyli mogłoby być podstawą zwolnienia pracownika. Warto natomiast zauważyć, że przynajmniej część z przywołanych obowiązków jak najbardziej może być wykonywana przez sekretarza, jak wystawianie świadectw pracy, sporządzanie umów o pracę czy wypowiedzeń. Nie są to obowiązki ściśle księgowe, a więc przyznanie ich księgowemu może już wymagać wypowiedzenia zmieniającego lub porozumienia zmieniającego treść stosunku pracy. Rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zalicza stanowisko sekretarza do stanowisk pomocniczych i obsługi. Nie wymaga ono zatem przeprowadzenia konkursu. Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.