Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Dzieci listy piszą Scenariusz zajęć przedszkolnych z okazji Dnia Poczty Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia peda-gogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwo-lennik pedagogiki zabawy Cele główne: • głośne czytanie dzieciom, • rozbudzanie zainteresowania literaturą dziecięcą, • rozwijanie kompetencji społecznych – komunikacja, • tworzenie własnego listu, • uważne obserwowanie, • trening spostrzegawczości, • poznanie wędrówki listu, • uczestniczenie w różnych sytuacjach społecznych. Cele szczegółowe: • zapoznanie ze sposobami komunikowania się na odległość, • głośna lektura Listów od Feliksa – oglądanie listów, • tworzenie własnego listu rysunkowego, • oglądanie klaserów ze znaczkami, • projektowanie własnego znaczka, • łączenie identycznych elementów w pary, • wysyłanie listów, • wizyta na poczcie. Formy pracy: • indywidualna, • zbiorowa. Materiały dydaktyczne: • ilustracje przedstawiające różne formy komunikacji, książka Listy od Feliksa C. Droop i A. Lange, gotowe elementy pisane do listu: data, miejsce, przywitanie, pożegnanie; kredki, koperty, papeterie, klaser ze znaczkami, karty pracy, pastele, ołówki. ZADANIA DO WYKONANIA 1. Sposoby na komunikację Dzieci siadają w kole na dywanie. Następnie nauczyciel tłumaczy im, że ludzie od bardzo dawna szukali sposobów na to, aby móc się ze sobą komunikować w różnych sprawach na odległość. Jednym z takich sposobów było wysyłanie gołębi z przyczepioną do nóżki wiado-mością. Ptaki wytrwale przemierzały kilometry, aby w końcu dotrzeć do osoby, dla której przeznaczona była wiadomość. Nierzadko też wracały z powrotem z odpowiedzią. Było to dla wszystkich spore ułatwienie. Zaczęto hodować ptaki i wykorzystywać ich pracę w tym celu. Obecnie jest nam znacznie prościej, gdyż posiadamy wiele innych sposobów komunikowania się na odległość. Oczywiście nic nie zastąpi bezpośredniej rozmowy, ale to najlepsze rozwią-zanie nie zawsze jest możliwe. Czy przedszkolaki wiedzą, w jaki sposób można z kimś po-rozmawiać, chociaż się obok niego nie siedzi? Dzieci podają propozycje rozwiązań, a nau-czyciel, gdy pada jedna z przewidywanych odpowiedzi, odkrywa przygotowaną wcześniej kartę z rysunkiem wynalazku umożliwiającego rozmowę. Wychowawca prezentuje dzieciom wygląd urządzenia i o nim opowiada. Uczestnicy zajęć wymieniają różne przedmioty służące do rozmowy: telefon komórkowy, laptop, zegarek itd. Zaletą wszystkich współczesnych urzą-dzeń jest szybkość i łatwość nawiązywania połączeń. Jednak nie zawsze tak było. Przez wiele lat najlepszy sposób stanowiło wysyłanie listów. W przeciwieństwie do „poczty gołębiej”, wiedzieliśmy, że nasza wiadomość, zaproszenie czy życzenia, dotrą w określonym czasie do odbiorcy. Poczta wciąż ma swoich zwolenników i wiele osób nadal wysyła listy lub kartki w ten sposób. 2. Pluszak w tarapatach – czytanie książki Otrzymanie listu wiąże się z bardzo miłym doznaniem. Nauczyciel, aby lepiej zaprezentować dzieciom, na czym polega pisanie listów i dlaczego wiadomość może być źródłem pozytyw-nych emocji, zaprasza wychowanków do wysłuchania historii o maskotce, która zaginęła na lotnisku. Mowa oczywiście o bohaterach Listów od Feliksa. Wysłuchanie tej historii to okazja do zdobycia interesujących wiadomości na temat różnych miejsc na świecie, ale też możliwość dowiedzenia się, jak wygląda prawdziwy list. 3. Nasz własny list Dzieci wraz z nauczycielem siadają do stolików. Wychowawca prezentuje im różnego rodzaju papeterie oraz kolorowe kartki, na których można zapisać interesującą wiadomość. Przed-szkolaki będą miały szansę napisać/narysować własny list. Aby to zrobić, trzeba pamiętać o tym, że każda wiadomość powinna zawierać: • datę, która informuje o tym, kiedy został napisany list, • miejsce, w którym powstał, • formułę powitalną, • formułę pożegnalną, • podpis (imię i nazwisko), bez którego adresat może nie wiedzieć, kto do niego napisał. Nim wychowankowie przystąpią do pracy, nauczyciel rozdaje dzieciom wydrukowane na kartkach gotowe elementy: datę, miejsce powstania, przywitanie oraz pożegnanie. Następnie przedszkolaki zasiadają do stolików, a prowadzący zajęcia podaje im kolejne instrukcje. List ma być napisany do rodziców i opowiadać o dniu spędzonym w przedszkolu. Wszystko, co dzieci chcą przykazać, rysują kredkami. Po wykonaniu zadania podpisują się na dole kartki swoim imieniem. Jeśli dziecko nie potrafi jeszcze odwzorować imienia literami drukowanymi, nauczyciel podpisuje się za nie lub tworzy z nim odcisk palca. 4. Projekt własnego znaczka Prowadzący zajęcia przynosi do sali klaser i pokazuje przedszkolakom, że w takim miejscu trzyma się znaczki. Czy wychowankowie pamiętają, co to są znaczki i do czego służą? To oczywiście zapłata za wysłanie listu i jego dostarczenie. Nauczyciel przegląda z podopiecz-nymi różne wzory znaczków, a wszystko po to, aby maluchy mogły zaczerpnąć troszkę inspi-racji. Przed nimi kolejne wyzwanie – zaprojektowanie własnego znaczka. Wychowawca roz-daje dzieciom karty pracy (załącznik nr 1) oraz pastele. To za ich pomocą uczestnicy zabawy tworzą własne propozycje. Pod koniec dnia wszystkie dzieła prowadzący zajęcia umieszcza na tablicy, na której będzie można je podziwiać. 5. Pocztowa spostrzegawczość, czyli uważne oczko Osoba doręczająca ludziom listy to listonosz. To bardzo odpowiedzialna praca. Taka osoba musi być bardzo uważna, aby nie pomylić przesyłek oraz adresów, pod które mają trafić. Ko-perty bardzo często są do siebie podobne. Teraz wy będziecie mogli spróbować tej roli. Musi-cie wysilić swój wzrok i połączyć listy w pary. Wychowawca rozdaje dzieciom karty pracy (załącznik nr 2), na których umieszczono cztery pary podobnych do siebie kopert. Różnią się tylko adresem. Przedszkolaki spoglądają uważnie na zadanie i znajdują dwie takie same ko-perty. Następnie łączą je linią. Każdy ze wzorów ma swoją parę. Różnice są niewielkie! 6. Wizyta na poczcie Listy do rodziców zostały już napisane. Czas je wysłać do najbliższych. Każde dziecko zapa-kowuje swój list w kopertę, która wcześniej została zaadresowana przez nauczyciela. Po za-klejeniu koperty przedszkolaki przyklejają na koperty znaczki, a następnie wszyscy razem wyruszają na pocztę. Przed budynkiem stoi duża czerwona skrzynka, do której wrzuca się li-sty. Nauczyciel umawia wcześniej grupę z pracownikiem poczty, który przyjmuje dzieci w placówce i opowiada im o wędrówce listów po wyjęciu ze skrzynek.