Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Plan pracy pedagoga szkolnego
(przykład)
Zadania szczegółowe Sposoby realizacji
Diagnoza środowiska rodzinnego • Rozpoznawanie sytuacji rodzinnej dziecka na podstawie:
o zebranych informacji od rodziców oraz pracowników szkoły,
o przeprowadzonego rozpoznania środowiska rodzinnego w miejscu zamieszkania dziecka.
• Określenie zasobów rodziny oraz potencjalnych zagrożeń związanych ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym dziecka.
• Wskazywanie oczekiwań dziecka i jego bliskich w kwestii spodziewanego wsparcia w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz socjalnej ze strony szkoły oraz pedagoga.
• Zapoznanie się z problemami rodzin dzieci ukraińskich związanymi z uchodźctwem, wynikającymi z problemów językowych, socjalnych oraz przeżywanej traumy.
• Współpraca z instytucjami oraz partnerami społecznymi szkoły na rzecz pogłębienia diagnozy środowiska rodzinnego i lokalnego dziecka oraz określenia form wsparcia (OPS, PCPR, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, policja, kurator sądowy, parafia, sołtysi, gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych, interdyscyplinarny zespół ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie).
• Monitorowanie skuteczności dotychczas podejmowanych form wsparcia środowiska rodzinnego i lokalnego
Diagnoza specyficznych potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych uczniów oraz działania mające na celu stymulowanie powodzenia szkolnego i osiąganie przez uczniów dysfunkcyjnych sukcesów • Rozpoznawanie potrzeb w zakresie wsparcia uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych w szkole poprzez analizę dokumentacji prowadzonej przez koordynatorów pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz prowadzonej przez nauczycieli i wychowawców bieżącej obserwacji.
• Analiza napływającej dokumentacji uczniów, opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego.
• Przewodniczenie prowadzonej na rzecz uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego Wielospecjalistycznej Ocenie Funkcjonowania Ucznia.
• Koordynowanie działań związanych z kierowaniem uczniów na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej.
• Prowadzenie rozpoznania w celu pozyskania koniecznych informacji potrzebnych do opiniowania uczniów kierowanych na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej.
• Koordynowanie działań związanych z realizacją zaleceń zawartych w opiniach psychologiczno-pedagogicznych, pozyskiwanie informacji o indywidualnych potrzebach ucznia oraz możliwościach wsparcia wynikających z zasobów szkoły i lokalnego środowiska pomocowego.
• Udzielanie nauczycielom wsparcia w zakresie doboru działań pozwalających na adekwatne do potrzeb ucznia dostosowanie metod, form pracy oraz wymagań wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
• Koordynowanie działań w ramach zespołów utworzonych na rzecz dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Tworzenie i współrealizacja – na podstawie Wielospecjalistycznej Oceny Funkcjonowania Ucznia – Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych.
• Monitorowanie skuteczności prowadzonych oddziaływań terapeutycznych oraz działań prowadzonych w zakresie dostosowania metod, form pracy i wymagań
Diagnoza oraz podejmowane działania na rzecz poprawy stanu poczucia bezpieczeństwa uczniów i zapobiegania zjawiskom wychowawczo niepożądanym • Ocena stanu bezpieczeństwa w szkole poprzez obserwację formalną i nieformalną.
• Okresowe przeprowadzanie badań ankietowych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli diagnozujących poziom bezpieczeństwa w szkole, w celu określenia mocnych i słabych stron placówki, występujących zagrożeń i oczekiwań.
• Monitorowanie uczniów pochodzenia ukraińskiego pod kątem zagrożeń wynikających z wejścia w nowe środowisko, słabego rozumienia języka, odmienności kulturowej.
• Współpraca z Gminnym Zespołem Interdyscyplinarnym ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Komisją ds. Rozwiązywania problemów Alkoholowych, mająca na celu wskazanie obszarów budzących obawy oraz rzeczywistych zagrożeń.
• Analiza obowiązujących procedur interwencyjnych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa członków społeczności szkolnej pod kątem zmian w prawie o nieletnich (Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, Dz.U. z 2022 r. poz. 1700).
• Monitorowanie realizacji obowiązku szkolnego przez uczniów.
• Podejmowanie działań interwencyjnych i naprawczych w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa związanego z podejmowaniem przez uczniów zachowań ryzykownych, piciem alkoholu, przyjmowaniem substancji psychoaktywnych, kradzieżami – zgodnie z obowiązującymi procedurami postępowania.
• Współpraca z lokalnym zapleczem pomocowym, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Interdyscyplinarnym Zespołem ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, fundacjami i zrzeszeniami na rzecz dziecka i rodziny, organami ścigania, policją i prokuraturą oraz wymiarem sprawiedliwości, sądem rodzinnym i dla nieletnich
Oddziaływania wychowawcze • Wsparcie udzielane wychowawcom w zakresie doboru treści wychowawczych oraz metodyki prowadzenia zajęć do potrzeb społecznych wynikających ze zmieniającej się sytuacji oraz możliwości psychoedukacyjnych i rozwojowych uczniów.
• Udzielanie wychowawcom pomocy podczas rozwiązywania bieżących trudności wychowawczych w zakresie dostosowania adekwatnego do potrzeb uczniów instrumentarium oddziaływań mających na celu poprawę funkcjonowania uczniów w zespole klasowym.
• Prowadzenie warsztatów edukacyjnych z uczniami w celu poprawy funkcjonowania zespołów klasowych, ze szczególnym uwzględnieniem tolerancji wobec dzieci, które ze względu na narodowość ukraińską mogą się czuć wyobcowane.
• Prowadzenie ewaluacji działań dostosowawczych i terapeutycznych podejmowanych w szkole na rzecz ucznia
Propagowanie różnorodnych form poradnictwa w zakresie profilaktyki oraz przeciwdziałania niedostosowaniu społecznemu • Prowadzenie w ramach diagnozy szkolnej badań mających na celu określenie zagrożeń, potrzeb oraz możliwości, jakie płyną ze środowiska szkolnego i lokalnego.
• Stałe monitorowanie procesów grupowych w ramach środowiska szkolnego, rodzinnego i lokalnego dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem identyfikacji fazy konfliktu, jej przebiegu, prób rozwiązania i konsekwencji.
• Koordynowanie działań związanych z wdrażaniem i realizacją programów profilaktycznych i psychoedukacyjnych.
• Inicjowanie i przeprowadzanie konkursów, akcji o charakterze profilaktycznym i psychoedukacyjnym.
• Przeprowadzanie zajęć wychowawczych w klasach o charakterze profilaktycznym.
• Udzielanie uczniom oraz ich rodzicom pomocy i porad w eliminowaniu napięć spowodowanych niepowodzeniami szkolnymi i rodzinnymi, które wynikają z podejmowania zachowań ryzykownych.
• Udzielanie wsparcia i wskazówek rodzicom uczniów przejawiających zachowania dysfunkcyjne w zakresie profilaktyki oraz przeciwdziałania niedostosowaniu społecznemu.
• Organizacja i prowadzenie zajęć warsztatowych dla rodziców z zakresu pogłębiania przez nich umiejętności wychowawczych
Kształtowanie postaw prospołecznych • Diagnozowanie potrzeb środowiska szkolnego w zakresie funkcjonowania postaw prospołecznych.
• Przeprowadzenie, we współpracy z nauczycielami poszczególnych przedmiotów oraz wychowawcami, zajęć dotyczących norm obowiązujących w ramach funkcjonowania klasy i szkoły.
• Zapoznanie uczniów i rodziców z rolą i zadaniami: dyrektora szkoły, wychowawców, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi, samorządu uczniowskiego i rady rodziców, mające na celu podkreślenie ważności wykonywanych zadań dla prawidłowego funkcjonowania szkoły, na każdym stanowisku, niezależnie od pozycji zawodowej.
• Organizacja i prowadzenie zajęć związanych z wdrażaniem uczniów w role społeczne, odgrywane w środowisku szkolnym, rodzinnym i lokalnym. Wyznaczanie zadań powiązanych z pełnionymi przez dziecko funkcjami społecznymi oraz oczekiwaniami otoczenia.
• Podejmowanie we współpracy z wychowawcami klas działań mających na celu podnoszenie świadomości wszystkich członków społeczności szkolnej (uczniów, nauczycieli, rodziców, pracowników administracyjnych szkoły) w zakresie katalogu praw i obowiązków ucznia oraz zasad nagradzania i karania uczniów zgodnie z obowiązującymi w szkole normami
Indywidualne wsparcie w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej • Analiza – przy współudziale nauczycieli, rodziców oraz lokalnego zaplecza pomocowego – sytuacji uczniów wymagających indywidualnego wsparcia w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
• Udzielanie doraźnego i stałego wsparcia uczniom w rozwiązywaniu konfliktów rówieśniczych i środowiskowych.
• Prowadzenie obserwacji i monitoringu zachowań dysfunkcyjnych uczniów przejawiających zachowania dysfunkcyjne i przemocowe, zagrażające innym członkom społeczności szkolnej.
• Organizowanie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego uczniom w celu eliminowania bądź minimalizowania napięć spowodowanych różnorakimi niepowodzeniami szkolnymi.
• Podejmowanie – we współpracy z wychowawcami, nauczycielami, specjalistami zatrudnionymi w szkole oraz lokalnym zapleczem pomocowym i przedstawicielami sądu rodzinnego i dla nieletnich – działań mających na celu udzielenie wsparcia oraz terapię uczniów przejawiających zachowania dysfunkcyjne, przemocowe oraz inne prowadzące do niedostosowania społecznego.
• We współpracy z wychowawcami oraz specjalistami zatrudnionymi w szkole, lokalnym zapleczem pomocowym oraz sądem rodzinnym i dla nieletnich – organizowanie i udzielanie wsparcia dzieciom doznającym przemocy rówieśniczej. Organizowanie zajęć umożliwiających nabycie umiejętności psychospołecznych pozwalających na radzenie sobie z sytuacjami trudnymi.
• Objęcie indywidualnym wsparciem rodziców uczniów mających problemy wychowawczo-opiekuńcze, w ramach konsultacji oraz koordynowania pomocy udzielanej przez lokalne zaplecze pomocowe, zrzeszenia i fundacje funkcjonujące na rzecz dziecka i rodziny.
• Wsparcie rodziców dzieci ukraińskich w rozwiązywaniu problemów psychospołecznych wynikających z odmiennych uwarunkowań językowych i kulturowych. Koordynowanie udzielanego wsparcia przez lokalne zaplecze pomocowe na płaszczyźnie szkoły
Przygotowanie uczniów do wyboru dalszej drogi kształcenia oraz samodzielności życiowej i społecznej • Wspieranie nauczycieli i wychowawców w organizowaniu działań mających na celu rozpoznanie u uczniów indywidualnego potencjału, którego wykorzystanie może służyć dalszemu wyborowi ścieżki kształcenia.
• Wsparcie wychowawców w prowadzeniu zajęć związanych z wyborem przez uczniów dalszego kierunku kształcenia i rozwoju.
• Prowadzenie konsultacji oraz rozmów diagnostyczno-terapeutycznych mających na celu uświadomienie uczniom ich mocnych stron w celu stymulowania dalszego rozwoju, poszerzania samoświadomości oraz podnoszenia poczucia własnej wartości.
• Organizacja oraz prowadzenie wizyt studyjnych grup uczniowskich w szkołach ponadpodstawowych w celu zapoznania z możliwościami wyboru dalszej ścieżki kształcenia.
• Przy współpracy z rodzicami uczniów organizowanie spotkań z przedstawicielami różnych grup zawodów, mające na celu poszerzenie świadomości dzieci na temat zakresu zadań oraz korzyści indywidualnych i społecznych płynących z wykonywanych zawodów.
• Gromadzenie, we współpracy z nauczycielem biblioteki, materiałów informacyjnych dotyczących oferty edukacyjnej w regionie oraz udostępnianie potrzebnych informacji uczniom i ich rodzicom.
• Kierowanie uczniów mających problem z dalszym wyborem ścieżki kształcenia do poradni psychologiczno-pedagogicznej, w celu przeprowadzenia diagnozy predyspozycji zawodowych oraz doboru odpowiedniej formy dalszego rozwoju
Pomoc materialna uczniom • Diagnozowanie sytuacji socjalno-materialnej uczniów i ich rodzin poprzez prowadzenie przez wychowawców obserwacji, rozmów z rodzicami oraz uczniami.
• Koordynowanie działań związanych z kwalifikowaniem uczniów do udziału w wypoczynku letnim i zimowym finansowanym przez instytucje i organizacje zewnętrzne, współpraca z fundacjami oraz zrzeszeniami działającymi na rzecz dzieci i ich rodzin.
• Współpraca z ośrodkiem pomocy społecznej w celu udzielania pomocy uczniom i rodzicom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej – w zakresie dożywiania w szkole.
• Współpraca z ośrodkiem pomocy społecznej w zakresie pomocy w rozpoznawaniu sytuacji materialnej rodzin dzieci ze względu na kwalifikowanie się do pomocy materialnej. Opiniowanie indywidualnych wniosków rodziców kierowanych do Ośrodka Pomocy Społecznej w celu otrzymania niezbędnego wsparcia rzeczowego i materialnego podnoszącego standard życia ucznia.
• Współpraca z organem prowadzącym oraz koordynowanie działań w zakresie organizacji pomocy uczniom w zaopatrzeniu się w podręczniki szkolne
Współpraca ze środowiskiem lokalnym, instytucjami wspomagającymi rozwój uczniów oraz udzielającymi wsparcia rodzinie w kryzysie • Udział w pracach gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych oraz interdyscyplinarnego zespołu ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie, mający na celu:
o pełną diagnozę potrzeb dzieci wychowujących się w rodzinach, w których istnieje problem alkoholowy lub/i problem przemocy,
o udzielenie wsparcia dzieciom poprzez kompleksowe działania międzyresortowe podejmowane na rzecz poprawy funkcjonowania rodziny, w której się wychowują.
• Współpraca z instytucjami, organizacjami i wspólnotami na rzecz wspomagania rozwoju uczniów, poprawy sytuacji materialnej ich rodzin, rozwiązywania sytuacji trudnych oraz mających cechy niedostosowania społecznego (OPS, PCPR, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, policja, prokuratura, przedstawiciele sądu rodzinnego i dla nieletnich – kurator sądowy, parafia, sołtysi, urząd miejski, zrzeszenia i fundacje działające na rzecz dziecka i jego rodziny).
• Redagowanie zakładki na stronie internetowej szkoły popularyzującej dobre praktyki w zakresie oferty pomocowej i edukacyjnej oraz stosowanych form wsparcia uczniów i ich rodzin w wychodzeniu z sytuacji trudnych i kryzysowych
Współpraca
z rodzicami • Wsparcie rady rodziców w procesie tworzenia programu wychowawczego placówki, doboru treści i metod pracy do potrzeb środowiska i uczniów.
• Organizacja cyklu spotkań klasowych z rodzicami poświęconych:
o analizie szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego, jego założeń oraz form oddziaływania,
o formom wsparcia w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla rodziców oraz uczniów dostępnym w placówce,
o ofercie pomocowej dostępnej lokalnie.
• Organizowanie – na podstawie prowadzonego rozpoznania potrzeb – systematycznych konsultacji indywidualnych oraz grupowych dla rodziców, których celem jest podnoszenie świadomości i umiejętności wychowawczych.
• Współredagowanie i wzbogacanie zakładki dla rodziców na stronie internetowej placówki o treści związane z możliwością skorzystania ze wsparcia w zakresie:
o podnoszenia umiejętności wychowawczo-opiekuńczych,
o wsparcia materialnego i socjalnego,
o wsparcia w rozwiązywaniu spraw związanych z trudnościami rodzinnymi mającymi wpływ na rozwój i zachowania dysfunkcyjne uczniów