Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Plan pracy pedagoga szkolnego (przykład) Zadania szczegółowe Sposoby realizacji Diagnoza środowiska rodzinnego • Rozpoznawanie sytuacji rodzinnej dziecka na podstawie: o zebranych informacji od rodziców oraz pracowników szkoły, o przeprowadzonego rozpoznania środowiska rodzinnego w miejscu zamieszkania dziecka. • Określenie zasobów rodziny oraz potencjalnych zagrożeń związanych ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym dziecka. • Wskazywanie oczekiwań dziecka i jego bliskich w kwestii spodziewanego wsparcia w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz socjalnej ze strony szkoły oraz pedagoga. • Zapoznanie się z problemami rodzin dzieci ukraińskich związanymi z uchodźctwem, wynikającymi z problemów językowych, socjalnych oraz przeżywanej traumy. • Współpraca z instytucjami oraz partnerami społecznymi szkoły na rzecz pogłębienia diagnozy środowiska rodzinnego i lokalnego dziecka oraz określenia form wsparcia (OPS, PCPR, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, policja, kurator sądowy, parafia, sołtysi, gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych, interdyscyplinarny zespół ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie). • Monitorowanie skuteczności dotychczas podejmowanych form wsparcia środowiska rodzinnego i lokalnego Diagnoza specyficznych potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych uczniów oraz działania mające na celu stymulowanie powodzenia szkolnego i osiąganie przez uczniów dysfunkcyjnych sukcesów • Rozpoznawanie potrzeb w zakresie wsparcia uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych w szkole poprzez analizę dokumentacji prowadzonej przez koordynatorów pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz prowadzonej przez nauczycieli i wychowawców bieżącej obserwacji. • Analiza napływającej dokumentacji uczniów, opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. • Przewodniczenie prowadzonej na rzecz uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego Wielospecjalistycznej Ocenie Funkcjonowania Ucznia. • Koordynowanie działań związanych z kierowaniem uczniów na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej. • Prowadzenie rozpoznania w celu pozyskania koniecznych informacji potrzebnych do opiniowania uczniów kierowanych na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej. • Koordynowanie działań związanych z realizacją zaleceń zawartych w opiniach psychologiczno-pedagogicznych, pozyskiwanie informacji o indywidualnych potrzebach ucznia oraz możliwościach wsparcia wynikających z zasobów szkoły i lokalnego środowiska pomocowego. • Udzielanie nauczycielom wsparcia w zakresie doboru działań pozwalających na adekwatne do potrzeb ucznia dostosowanie metod, form pracy oraz wymagań wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom. • Koordynowanie działań w ramach zespołów utworzonych na rzecz dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Tworzenie i współrealizacja – na podstawie Wielospecjalistycznej Oceny Funkcjonowania Ucznia – Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych. • Monitorowanie skuteczności prowadzonych oddziaływań terapeutycznych oraz działań prowadzonych w zakresie dostosowania metod, form pracy i wymagań Diagnoza oraz podejmowane działania na rzecz poprawy stanu poczucia bezpieczeństwa uczniów i zapobiegania zjawiskom wychowawczo niepożądanym • Ocena stanu bezpieczeństwa w szkole poprzez obserwację formalną i nieformalną. • Okresowe przeprowadzanie badań ankietowych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli diagnozujących poziom bezpieczeństwa w szkole, w celu określenia mocnych i słabych stron placówki, występujących zagrożeń i oczekiwań. • Monitorowanie uczniów pochodzenia ukraińskiego pod kątem zagrożeń wynikających z wejścia w nowe środowisko, słabego rozumienia języka, odmienności kulturowej. • Współpraca z Gminnym Zespołem Interdyscyplinarnym ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Komisją ds. Rozwiązywania problemów Alkoholowych, mająca na celu wskazanie obszarów budzących obawy oraz rzeczywistych zagrożeń. • Analiza obowiązujących procedur interwencyjnych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa członków społeczności szkolnej pod kątem zmian w prawie o nieletnich (Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, Dz.U. z 2022 r. poz. 1700). • Monitorowanie realizacji obowiązku szkolnego przez uczniów. • Podejmowanie działań interwencyjnych i naprawczych w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa związanego z podejmowaniem przez uczniów zachowań ryzykownych, piciem alkoholu, przyjmowaniem substancji psychoaktywnych, kradzieżami – zgodnie z obowiązującymi procedurami postępowania. • Współpraca z lokalnym zapleczem pomocowym, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Interdyscyplinarnym Zespołem ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, fundacjami i zrzeszeniami na rzecz dziecka i rodziny, organami ścigania, policją i prokuraturą oraz wymiarem sprawiedliwości, sądem rodzinnym i dla nieletnich Oddziaływania wychowawcze • Wsparcie udzielane wychowawcom w zakresie doboru treści wychowawczych oraz metodyki prowadzenia zajęć do potrzeb społecznych wynikających ze zmieniającej się sytuacji oraz możliwości psychoedukacyjnych i rozwojowych uczniów. • Udzielanie wychowawcom pomocy podczas rozwiązywania bieżących trudności wychowawczych w zakresie dostosowania adekwatnego do potrzeb uczniów instrumentarium oddziaływań mających na celu poprawę funkcjonowania uczniów w zespole klasowym. • Prowadzenie warsztatów edukacyjnych z uczniami w celu poprawy funkcjonowania zespołów klasowych, ze szczególnym uwzględnieniem tolerancji wobec dzieci, które ze względu na narodowość ukraińską mogą się czuć wyobcowane. • Prowadzenie ewaluacji działań dostosowawczych i terapeutycznych podejmowanych w szkole na rzecz ucznia Propagowanie różnorodnych form poradnictwa w zakresie profilaktyki oraz przeciwdziałania niedostosowaniu społecznemu • Prowadzenie w ramach diagnozy szkolnej badań mających na celu określenie zagrożeń, potrzeb oraz możliwości, jakie płyną ze środowiska szkolnego i lokalnego. • Stałe monitorowanie procesów grupowych w ramach środowiska szkolnego, rodzinnego i lokalnego dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem identyfikacji fazy konfliktu, jej przebiegu, prób rozwiązania i konsekwencji. • Koordynowanie działań związanych z wdrażaniem i realizacją programów profilaktycznych i psychoedukacyjnych. • Inicjowanie i przeprowadzanie konkursów, akcji o charakterze profilaktycznym i psychoedukacyjnym. • Przeprowadzanie zajęć wychowawczych w klasach o charakterze profilaktycznym. • Udzielanie uczniom oraz ich rodzicom pomocy i porad w eliminowaniu napięć spowodowanych niepowodzeniami szkolnymi i rodzinnymi, które wynikają z podejmowania zachowań ryzykownych. • Udzielanie wsparcia i wskazówek rodzicom uczniów przejawiających zachowania dysfunkcyjne w zakresie profilaktyki oraz przeciwdziałania niedostosowaniu społecznemu. • Organizacja i prowadzenie zajęć warsztatowych dla rodziców z zakresu pogłębiania przez nich umiejętności wychowawczych Kształtowanie postaw prospołecznych • Diagnozowanie potrzeb środowiska szkolnego w zakresie funkcjonowania postaw prospołecznych. • Przeprowadzenie, we współpracy z nauczycielami poszczególnych przedmiotów oraz wychowawcami, zajęć dotyczących norm obowiązujących w ramach funkcjonowania klasy i szkoły. • Zapoznanie uczniów i rodziców z rolą i zadaniami: dyrektora szkoły, wychowawców, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi, samorządu uczniowskiego i rady rodziców, mające na celu podkreślenie ważności wykonywanych zadań dla prawidłowego funkcjonowania szkoły, na każdym stanowisku, niezależnie od pozycji zawodowej. • Organizacja i prowadzenie zajęć związanych z wdrażaniem uczniów w role społeczne, odgrywane w środowisku szkolnym, rodzinnym i lokalnym. Wyznaczanie zadań powiązanych z pełnionymi przez dziecko funkcjami społecznymi oraz oczekiwaniami otoczenia. • Podejmowanie we współpracy z wychowawcami klas działań mających na celu podnoszenie świadomości wszystkich członków społeczności szkolnej (uczniów, nauczycieli, rodziców, pracowników administracyjnych szkoły) w zakresie katalogu praw i obowiązków ucznia oraz zasad nagradzania i karania uczniów zgodnie z obowiązującymi w szkole normami Indywidualne wsparcie w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej • Analiza – przy współudziale nauczycieli, rodziców oraz lokalnego zaplecza pomocowego – sytuacji uczniów wymagających indywidualnego wsparcia w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. • Udzielanie doraźnego i stałego wsparcia uczniom w rozwiązywaniu konfliktów rówieśniczych i środowiskowych. • Prowadzenie obserwacji i monitoringu zachowań dysfunkcyjnych uczniów przejawiających zachowania dysfunkcyjne i przemocowe, zagrażające innym członkom społeczności szkolnej. • Organizowanie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego uczniom w celu eliminowania bądź minimalizowania napięć spowodowanych różnorakimi niepowodzeniami szkolnymi. • Podejmowanie – we współpracy z wychowawcami, nauczycielami, specjalistami zatrudnionymi w szkole oraz lokalnym zapleczem pomocowym i przedstawicielami sądu rodzinnego i dla nieletnich – działań mających na celu udzielenie wsparcia oraz terapię uczniów przejawiających zachowania dysfunkcyjne, przemocowe oraz inne prowadzące do niedostosowania społecznego. • We współpracy z wychowawcami oraz specjalistami zatrudnionymi w szkole, lokalnym zapleczem pomocowym oraz sądem rodzinnym i dla nieletnich – organizowanie i udzielanie wsparcia dzieciom doznającym przemocy rówieśniczej. Organizowanie zajęć umożliwiających nabycie umiejętności psychospołecznych pozwalających na radzenie sobie z sytuacjami trudnymi. • Objęcie indywidualnym wsparciem rodziców uczniów mających problemy wychowawczo-opiekuńcze, w ramach konsultacji oraz koordynowania pomocy udzielanej przez lokalne zaplecze pomocowe, zrzeszenia i fundacje funkcjonujące na rzecz dziecka i rodziny. • Wsparcie rodziców dzieci ukraińskich w rozwiązywaniu problemów psychospołecznych wynikających z odmiennych uwarunkowań językowych i kulturowych. Koordynowanie udzielanego wsparcia przez lokalne zaplecze pomocowe na płaszczyźnie szkoły Przygotowanie uczniów do wyboru dalszej drogi kształcenia oraz samodzielności życiowej i społecznej • Wspieranie nauczycieli i wychowawców w organizowaniu działań mających na celu rozpoznanie u uczniów indywidualnego potencjału, którego wykorzystanie może służyć dalszemu wyborowi ścieżki kształcenia. • Wsparcie wychowawców w prowadzeniu zajęć związanych z wyborem przez uczniów dalszego kierunku kształcenia i rozwoju. • Prowadzenie konsultacji oraz rozmów diagnostyczno-terapeutycznych mających na celu uświadomienie uczniom ich mocnych stron w celu stymulowania dalszego rozwoju, poszerzania samoświadomości oraz podnoszenia poczucia własnej wartości. • Organizacja oraz prowadzenie wizyt studyjnych grup uczniowskich w szkołach ponadpodstawowych w celu zapoznania z możliwościami wyboru dalszej ścieżki kształcenia. • Przy współpracy z rodzicami uczniów organizowanie spotkań z przedstawicielami różnych grup zawodów, mające na celu poszerzenie świadomości dzieci na temat zakresu zadań oraz korzyści indywidualnych i społecznych płynących z wykonywanych zawodów. • Gromadzenie, we współpracy z nauczycielem biblioteki, materiałów informacyjnych dotyczących oferty edukacyjnej w regionie oraz udostępnianie potrzebnych informacji uczniom i ich rodzicom. • Kierowanie uczniów mających problem z dalszym wyborem ścieżki kształcenia do poradni psychologiczno-pedagogicznej, w celu przeprowadzenia diagnozy predyspozycji zawodowych oraz doboru odpowiedniej formy dalszego rozwoju Pomoc materialna uczniom • Diagnozowanie sytuacji socjalno-materialnej uczniów i ich rodzin poprzez prowadzenie przez wychowawców obserwacji, rozmów z rodzicami oraz uczniami. • Koordynowanie działań związanych z kwalifikowaniem uczniów do udziału w wypoczynku letnim i zimowym finansowanym przez instytucje i organizacje zewnętrzne, współpraca z fundacjami oraz zrzeszeniami działającymi na rzecz dzieci i ich rodzin. • Współpraca z ośrodkiem pomocy społecznej w celu udzielania pomocy uczniom i rodzicom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej – w zakresie dożywiania w szkole. • Współpraca z ośrodkiem pomocy społecznej w zakresie pomocy w rozpoznawaniu sytuacji materialnej rodzin dzieci ze względu na kwalifikowanie się do pomocy materialnej. Opiniowanie indywidualnych wniosków rodziców kierowanych do Ośrodka Pomocy Społecznej w celu otrzymania niezbędnego wsparcia rzeczowego i materialnego podnoszącego standard życia ucznia. • Współpraca z organem prowadzącym oraz koordynowanie działań w zakresie organizacji pomocy uczniom w zaopatrzeniu się w podręczniki szkolne Współpraca ze środowiskiem lokalnym, instytucjami wspomagającymi rozwój uczniów oraz udzielającymi wsparcia rodzinie w kryzysie • Udział w pracach gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych oraz interdyscyplinarnego zespołu ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie, mający na celu: o pełną diagnozę potrzeb dzieci wychowujących się w rodzinach, w których istnieje problem alkoholowy lub/i problem przemocy, o udzielenie wsparcia dzieciom poprzez kompleksowe działania międzyresortowe podejmowane na rzecz poprawy funkcjonowania rodziny, w której się wychowują. • Współpraca z instytucjami, organizacjami i wspólnotami na rzecz wspomagania rozwoju uczniów, poprawy sytuacji materialnej ich rodzin, rozwiązywania sytuacji trudnych oraz mających cechy niedostosowania społecznego (OPS, PCPR, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, policja, prokuratura, przedstawiciele sądu rodzinnego i dla nieletnich – kurator sądowy, parafia, sołtysi, urząd miejski, zrzeszenia i fundacje działające na rzecz dziecka i jego rodziny). • Redagowanie zakładki na stronie internetowej szkoły popularyzującej dobre praktyki w zakresie oferty pomocowej i edukacyjnej oraz stosowanych form wsparcia uczniów i ich rodzin w wychodzeniu z sytuacji trudnych i kryzysowych Współpraca z rodzicami • Wsparcie rady rodziców w procesie tworzenia programu wychowawczego placówki, doboru treści i metod pracy do potrzeb środowiska i uczniów. • Organizacja cyklu spotkań klasowych z rodzicami poświęconych: o analizie szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego, jego założeń oraz form oddziaływania, o formom wsparcia w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla rodziców oraz uczniów dostępnym w placówce, o ofercie pomocowej dostępnej lokalnie. • Organizowanie – na podstawie prowadzonego rozpoznania potrzeb – systematycznych konsultacji indywidualnych oraz grupowych dla rodziców, których celem jest podnoszenie świadomości i umiejętności wychowawczych. • Współredagowanie i wzbogacanie zakładki dla rodziców na stronie internetowej placówki o treści związane z możliwością skorzystania ze wsparcia w zakresie: o podnoszenia umiejętności wychowawczo-opiekuńczych, o wsparcia materialnego i socjalnego, o wsparcia w rozwiązywaniu spraw związanych z trudnościami rodzinnymi mającymi wpływ na rozwój i zachowania dysfunkcyjne uczniów