Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Działamy razem!
Zajęcia integracyjne dla klas I–III
Opracowała: Anna Mitura, muzykolożka, arteterapeutka, opiekunka dziecięca, właścicielka punktu opieki dziennej „Wioska Artystyczna” oraz pracowni arteterapeutycznej „Helutka”. Na co dzień pracuje w duchu filozofii pedagogicznej Reggio Emilia, rodzicielstwa bliskości i porozumienia bez przemocy, wykorzystując elementy pedagogiki Montessori, Pozytywnej Dyscypliny oraz metody terapeutyczne
GRUPA WIEKOWA:
uczniowie klas I–III szkoły podstawowej.
CZAS TRWANIA:
45 minut.
CELE OGÓLNE:
• integracja grupy,
• budowanie poczucia własnej wartości,
• budowanie poczucia przynależności do grupy,
• budowanie samoświadomości.
CELE OPERACYJNE/CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń:
• rozwija uważność na siebie i innych członków grupy,
• poznaje swoje mocne strony,
• rozwija umiejętność uważnego słuchania,
• kształtuje umiejętność czekania na swoją kolej,
• uczy się współpracy w grupie,
• wyraża siebie przez ekspresję twórczą.
FORMY PRACY:
• zabawa z wykorzystaniem rekwizytu,
• rozmowa,
• praca plastyczna.
METODY PRACY:
• zbiorowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• kłębek włóczki lub sznurek,
• pinezki,
• tablica korkowa,
• duży arkusz szarego papieru,
• farby do malowania palcami,
• taśma malarska,
• dowolne narzędzia malarskie: pędzle, gąbki, wałki itp.,
• odtwarzacz muzyczny,
• utwory muzyczne do malowania: https://www.youtube.com/watch?v=Ypj6gfW9ZSE
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Wprowadzenie (5 minut)
Uczniowie siadają w kręgu, na podłodze lub na krzesłach. Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć:
„Na dzisiejszych zajęciach chcemy się lepiej poznać oraz zobaczyć, że jesteśmy grupą, w której każdy wpływa na drugą osobę. Razem możemy stworzyć coś pięknego. Żeby to się stało, musimy jednak najpierw poznać siebie samych, wiedzieć coś o sobie, by móc pokazać to innej osobie. Najpierw poznamy nasze mocne strony podczas zabawy, a następnie przeniesiemy je na papier we wspólnej pracy, która będzie przypominała nam o tym, że jesteśmy zespołem i chcemy działać dla wspólnego dobra”.
(czas realizacji: 5 minut)
2. Część właściwa
• Zabawa integracyjna ze sznurkiem
Uczniowie siedzą w kole. Nauczyciel trzyma kłębek włóczki lub sznurka. Zaczynając od siebie, nauczyciel przedstawia się i mówi o sobie trzy pozytywne rzeczy. Następnie rzuca kłębek do kolejnej osoby, sam trzymając początek nitki. Osoba trzymająca kłębek przedstawia się i mówi o sobie trzy pozytywne rzeczy. Następnie rzuca kłębek do kolejnej, dowolnie wybranej osoby, trzymając w ręku nitkę. Schemat powtarza się, aż każda osoba otrzyma kłębek. Przerzucana i trzymana w rękach uczniów włóczka utworzy pajęczynę, sieć. Uzyskaną pajęczynę przenosimy na tablicę korkową i przyczepiamy pinezkami. Sieć z nitek ma za zadanie zwizualizować dzieciom zależności między członkami grupy.
(czas realizacji: 5–10 minut)
Ważne!
Podczas zabawy nie oceniamy, nie komentujemy i nie krytykujemy pozytywnych cech, które wymieniają uczestnicy. Za każdą wymienioną pozytywną cechę dziękujemy i przechodzimy dalej.
• Praca plastyczna
Kolejnym etapem jest wykonanie wspólnej pracy plastycznej. Na podłodze lub złączonych stołach rozkładamy arkusz szarego papieru, który nauczyciel przykleja taśmą malarską, tak aby się nie przesuwał podczas malowania. Zadaniem uczniów jest przedstawić siebie na arkuszu papieru za pomocą kolorów, kształtów lub symboli nawiązujących do pozytywnych cech wymienionych w pierwszej części zajęć.
Przykład: uczeń mówi, że lubi w sobie poczucie humoru. Może przedstawić je za pomocą uśmiechniętej buźki, radosnego koloru lub innej dowolnej formy. Nauczyciel tworzy wspólnie z uczniami. Uczniowie malują palcami, co otwiera na ekspresję twórczą, lub za pomocą narzędzi, np. pędzli. Uczniowie malują przy akompaniamencie muzyki zaproponowanej w materiałach lub innej wybranej przez nauczyciela.
(czas realizacji: 20–25 minut)
3. Podsumowanie
Na koniec nauczyciel krótko opisuje pracę uczniów. Daje im też przestrzeń na podzielenie się swoimi wrażeniami z zajęć. Nauczyciel wiesza pracę plastyczną w widocznym miejscu w klasie.
(czas realizacji: 5 minut)
4. Czynności porządkowe
(czas realizacji: 5 minut)