Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Poznajmy się
Scenariusz zajęć przedszkolny dla grupy trzylatków
Opracowała: Natalia Pośpiech, nauczycielka wychowania przedszkolnego, podchodząca do nauczania w sposób innowacyjny, trenerka drużyn Destination Imagination w międzynarodowym projekcie edukacyjnym, autorka konkursów i gier terenowych, propagatorka pozytywnej dyscypliny i twórczego rozwiązywania problemów, koordynatorka wielu konkursów oraz projektów edukacyjnych
Cele ogólne:
• kształtowanie poczucia przynależności do grupy,
• integrowanie grupy,
• podnoszenie poczucia własnej wartości,
• rozwijanie poczucia bezpieczeństwa,
• budowanie pozytywnych relacji w kontaktach z drugim człowiekiem,
• czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
Cele szczegółowe – dziecko:
• rozpoznaje pomieszczenia w budynku,
• poznaje kolegów z grupy,
• wyraża emocje.
Formy pracy:
• indywidualna,
• grupowa.
Metody:
• czynne – zadania stawiane dziecku do wykonania,
• oglądowe – pokaz, obserwacja,
• słowne.
Pomoce dydaktyczne:
• pluszowy miś,
• nagranie na płycie CD z piosenkami (o lokomotywie, o pszczółce Mai), z wesołą mu-zyką.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Przywitanie dzieci zabawą. Nauczyciel macha do dzieci, wypowiadając słowa: „Witam wszystkich, którzy... (np. mają dziś dobry humor, lubią kolor żółty, wyspali się itd.)”. Odma-chują dzieci, które uważają, że zostały przywitane.
2. Zapoznanie dzieci z kącikami zabaw i zabawkami (swobodna zabawa).
3. Zabawa integracyjna „Przedstawiamy się”. Wszystkie dzieci siadają w kręgu. Nauczyciel bierze maskotkę i przedstawia siebie dzieciom w taki sposób: „Witam cię, misiu. Jestem Na-talia”. Następnie podaje maskotkę dziecku, które siedzi najbliżej niego. Dziecko stara się przedstawić w podobny sposób, a następnie podaję maskotkę kolejnemu dziecku obok.
4. Zabawa metodą ruchu rozwijającego. Dzieci stoją w kole, mówią sobie dzień dobry, witają się palcami, łokciami, stopami itp.
5. Zabawa muzyczno-ruchowa „Czarowanie, baj-bajanie”. Nauczyciel włącza piosenkę o pszczółce Mai. Dzieci poruszają się w takt muzyki. Kiedy muzyka cichnie, nauczyciel za-czarowuje dzieci słowami: „Czarowanie, baj-bajanie, niech się każdy pszczółką stanie”. Dzieci biegają po sali, udając pszczółki. Następnie nauczyciel zaczarowuje dzieci w małe kotki, szczekające pieski, wesołe krówki itd.
6. Pociąg – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci biegają w rozsypce. Na sygnał nauczy-ciela ustawiają się w pociąg za wyznaczoną osobą. Dzieci z prowadzącym ustawiają się w rzędzie, następnie wychodzą z sali i śpiewają piosenkę: „Jedzie pociąg z daleka, na nikogo nie czeka. Konduktorze łaskawy, zawieź nas do... (łazienki, szatni itp.)”. Oglądanie pomiesz-czeń, rozmowa na temat ich funkcji.
10. Lokomotywa uczuć – podsumowanie zajęć. Dzieci przyklejają emotikony (buźkę uśmiechniętą, buźkę wyrażającą niezadowolenie) na wagonikach pociągu, narysowanego na arkuszu szarego papieru, udzielając w ten sposób informacji, czy podobały im się dzisiejsze zajęcia.