Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Nauczyciel poczatkujący – pierwsze dni w pracy Opracowała: Natalia Pośpiech, nauczycielka wychowania przedszkolnego, podchodząca do nauczania w sposób innowacyjny, trenerka drużyn Destination Imagination w międzynarodowym projekcie edukacyjnym, autorka konkursów i gier terenowych, propagatorka pozytywnej dyscypliny i twórczego rozwiązywania problemów, koordynatorka wielu konkursów oraz projektów edukacyjnych Każda zmiana w życiu człowieka niesie ze sobą uczucie niepokoju. Początki bywają trudne, jednak wszyscy kiedyś zaczynali, nawet ci najlepsi. Rozpoczęcie pracy na stanowisku nau-czyciela przedszkola jest bardzo trudne, rodzi wiele wątpliwości i pytań, na które często trud-no znaleźć odpowiedź, gdy nie posiada się doświadczenia, a jedynie wiedzę teoretyczną zdo-bytą podczas studiów. Wszystko jest nowe i wszystkiego należy się nauczyć, w tym zasad i reguł obowiązujących w placówce. Poznaje się wychowanków, tworzy się z nimi więzi i rozpoczyna proces edukacyjno-wychowawczy. Oczywiście nie sposób przygotować się na wszelkie możliwe sytuacje, jakie mogą pojawić się w czasie praktyki. Niemniej warto pamiętać o kilku podstawowych kwestiach, o których rzadko mówi się na studiach. Przygotowania do pierwszego dnia w pracy: • Zapoznaj się z podstawą programową, ramowym planem dnia obowiązującym w przedszkolu, z którym będziesz pracować (załącznik nr 1), misją i wizją przedszkola. • Dowiedz się, z jakich podręczników będziesz korzystać. • Pobierz ze strony internetowej wydawnictwa przewodnik dla nauczyciela. • Poszukaj ciekawych stron internetowych dla nauczycieli przedszkola. • Zaplanuj zajęcia na pierwszy tydzień, miesiąc, napisz plan. • Planuj zajęcia systematycznie. • Przygotuj pomoce dydaktyczne, zabawy zapoznawcze i integracyjne. • Na pierwszą radę przygotuj propozycje działań, jakie chcesz przeprowadzić w grupie (programy, akcje, innowacje). • Przygotuj kalendarz wydarzeń. Budowanie dobrej relacji z dziećmi i ich rodzicami: • Zaplanuj zajęcia i zabawy integracyjne. • Stwórz z dziećmi wizytówki. • Mów do dzieci po imieniu, spróbuj szybko je zapamiętać (przydadzą się odpowiednie techniki). • W czasie pierwszych dni spróbuj spędzić trochę czasu z każdym dzieckiem, np. roz-mawiając z nim, a także z każdym rodzicem. • Mów często o tym, jak ważna jest rozmowa. • Podkreślaj, że dzieci mogą przyjść porozmawiać o każdym problemie. • Zaplanuj zebranie z rodzicami (załącznik nr 2). • Pamiętaj, aby dać dzieciom czas na swobodną zabawę (w tym czasie obserwuj dzieci, swobodna zabawa może ci dużo o nich powiedzieć). Ustalanie zasad: • Stwórz z dziećmi kodeks grupy. • Twórz dramy przedstawiające propozycje rozwiązywania konfliktów, aprobowane za-chowania względem innych dzieci. • Czytaj bajki terapeutyczne dotyczące relacji i zachowania w grupie, emocji i granic innych ludzi. • Bądź konsekwentna/konsekwentny i dotrzymuj słowa. Mówiąc do dzieci: „Jeśli nadal będzie głośno, to będziecie sprzątać zabawki” – trzymaj się tego. Niech umowa będzie umową. Budowanie wytrwałości: • Pierwsze dni a nawet tygodnie mogą być trudne, ale nie poddawaj się, bądź pew-na/pewny siebie. • Pamiętaj, aby pierwsze zajęcia były krótkie i ciekawe. • Niech pierwsze dni upłyną pod znakiem zabaw integracyjnych. • Zaufaj swojej intuicji. Jeśli widzisz, że dzieci coś zainteresowało, poświęć temu zajęcia, idź za dzieckiem. • Nie zapominaj o przygotowywaniu ciekawych materiałów, elemencie zaskoczenia (np. walizka pełna ciekawostek lub karton/słoik z zadaniami). • Podczas pierwszych dni dzieci będę próbowały rozpoznać twoje granice. Nie zwlekaj z ich ustaleniem. Trzymaj się ich. • Przygotuj się na hałas, naucz się kilku rymowanek, wierszyków wyciszających (za-łącznik nr 3). Obserwowanie, pytanie, uczenie się: • Jeśli masz taką możliwość, uczestnicz w zajęciach starszych stażem nauczycieli. • Spytaj, jak tworzyć wpisy do dziennika. • Obserwuj codzienne zachowania i nawyki innych nauczycieli. • Poproś o przykładowe scenariusze zajęć. • Pytaj o rzeczy, których nie wiesz. • Rozmawiaj z innymi nauczycielami, proś o rady. Czego nie robić: • Nie spędzaj większości dnia za biurkiem. • Nie prowadź zajęć bez przygotowania. • Nie przeglądaj stron internetowych na smartfonie. • Nie skupiaj się na zadaniach i ćwiczeniach z podręcznika. • Nie zostawiaj po sobie bałaganu. • Nie zmuszaj dzieci do jedzenia. • Nie stosuj kar wobec dzieci. • Nie toleruj agresji i krzyku w grupie. • Nie stawiaj diagnoz w rodzaju: „Możliwe, że to autyzm lub ADHD”. Od tego są nau-czyciele specjaliści. O czym pamiętać: • W pracy z dziećmi najważniejsze jest bezpieczeństwo. • Często sprawdzaj stan grupy. Nikt nie chce stresować się zagubionym dzieckiem. • Miej nieprzerwanie dzieci w zasięgu wzroku. • Rozmowy z innymi nauczycielami przeprowadzaj, gdy nie masz pod opieką dzieci. • Przypominaj o podstawowych zasadach bezpieczeństwa w każdej możliwej sytuacji. • Wychodź codziennie na podwórko. • Przypominaj przed każdą czynnością zasady postępowania, jakie ustaliliście wcześniej. • Baw się z dziećmi podczas zabaw swobodnych.