Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Nauczyciel poczatkujący – pierwsze dni w pracy
Opracowała: Natalia Pośpiech, nauczycielka wychowania przedszkolnego, podchodząca do nauczania w sposób innowacyjny, trenerka drużyn Destination Imagination w międzynarodowym projekcie edukacyjnym, autorka konkursów i gier terenowych, propagatorka pozytywnej dyscypliny i twórczego rozwiązywania problemów, koordynatorka wielu konkursów oraz projektów edukacyjnych
Każda zmiana w życiu człowieka niesie ze sobą uczucie niepokoju. Początki bywają trudne, jednak wszyscy kiedyś zaczynali, nawet ci najlepsi. Rozpoczęcie pracy na stanowisku nau-czyciela przedszkola jest bardzo trudne, rodzi wiele wątpliwości i pytań, na które często trud-no znaleźć odpowiedź, gdy nie posiada się doświadczenia, a jedynie wiedzę teoretyczną zdo-bytą podczas studiów. Wszystko jest nowe i wszystkiego należy się nauczyć, w tym zasad i reguł obowiązujących w placówce. Poznaje się wychowanków, tworzy się z nimi więzi i rozpoczyna proces edukacyjno-wychowawczy. Oczywiście nie sposób przygotować się na wszelkie możliwe sytuacje, jakie mogą pojawić się w czasie praktyki. Niemniej warto pamiętać o kilku podstawowych kwestiach, o których rzadko mówi się na studiach.
Przygotowania do pierwszego dnia w pracy:
• Zapoznaj się z podstawą programową, ramowym planem dnia obowiązującym w przedszkolu, z którym będziesz pracować (załącznik nr 1), misją i wizją przedszkola.
• Dowiedz się, z jakich podręczników będziesz korzystać.
• Pobierz ze strony internetowej wydawnictwa przewodnik dla nauczyciela.
• Poszukaj ciekawych stron internetowych dla nauczycieli przedszkola.
• Zaplanuj zajęcia na pierwszy tydzień, miesiąc, napisz plan.
• Planuj zajęcia systematycznie.
• Przygotuj pomoce dydaktyczne, zabawy zapoznawcze i integracyjne.
• Na pierwszą radę przygotuj propozycje działań, jakie chcesz przeprowadzić w grupie (programy, akcje, innowacje).
• Przygotuj kalendarz wydarzeń.
Budowanie dobrej relacji z dziećmi i ich rodzicami:
• Zaplanuj zajęcia i zabawy integracyjne.
• Stwórz z dziećmi wizytówki.
• Mów do dzieci po imieniu, spróbuj szybko je zapamiętać (przydadzą się odpowiednie techniki).
• W czasie pierwszych dni spróbuj spędzić trochę czasu z każdym dzieckiem, np. roz-mawiając z nim, a także z każdym rodzicem.
• Mów często o tym, jak ważna jest rozmowa.
• Podkreślaj, że dzieci mogą przyjść porozmawiać o każdym problemie.
• Zaplanuj zebranie z rodzicami (załącznik nr 2).
• Pamiętaj, aby dać dzieciom czas na swobodną zabawę (w tym czasie obserwuj dzieci, swobodna zabawa może ci dużo o nich powiedzieć).
Ustalanie zasad:
• Stwórz z dziećmi kodeks grupy.
• Twórz dramy przedstawiające propozycje rozwiązywania konfliktów, aprobowane za-chowania względem innych dzieci.
• Czytaj bajki terapeutyczne dotyczące relacji i zachowania w grupie, emocji i granic innych ludzi.
• Bądź konsekwentna/konsekwentny i dotrzymuj słowa. Mówiąc do dzieci: „Jeśli nadal będzie głośno, to będziecie sprzątać zabawki” – trzymaj się tego. Niech umowa będzie umową.
Budowanie wytrwałości:
• Pierwsze dni a nawet tygodnie mogą być trudne, ale nie poddawaj się, bądź pew-na/pewny siebie.
• Pamiętaj, aby pierwsze zajęcia były krótkie i ciekawe.
• Niech pierwsze dni upłyną pod znakiem zabaw integracyjnych.
• Zaufaj swojej intuicji. Jeśli widzisz, że dzieci coś zainteresowało, poświęć temu zajęcia, idź za dzieckiem.
• Nie zapominaj o przygotowywaniu ciekawych materiałów, elemencie zaskoczenia (np. walizka pełna ciekawostek lub karton/słoik z zadaniami).
• Podczas pierwszych dni dzieci będę próbowały rozpoznać twoje granice. Nie zwlekaj z ich ustaleniem. Trzymaj się ich.
• Przygotuj się na hałas, naucz się kilku rymowanek, wierszyków wyciszających (za-łącznik nr 3).
Obserwowanie, pytanie, uczenie się:
• Jeśli masz taką możliwość, uczestnicz w zajęciach starszych stażem nauczycieli.
• Spytaj, jak tworzyć wpisy do dziennika.
• Obserwuj codzienne zachowania i nawyki innych nauczycieli.
• Poproś o przykładowe scenariusze zajęć.
• Pytaj o rzeczy, których nie wiesz.
• Rozmawiaj z innymi nauczycielami, proś o rady.
Czego nie robić:
• Nie spędzaj większości dnia za biurkiem.
• Nie prowadź zajęć bez przygotowania.
• Nie przeglądaj stron internetowych na smartfonie.
• Nie skupiaj się na zadaniach i ćwiczeniach z podręcznika.
• Nie zostawiaj po sobie bałaganu.
• Nie zmuszaj dzieci do jedzenia.
• Nie stosuj kar wobec dzieci.
• Nie toleruj agresji i krzyku w grupie.
• Nie stawiaj diagnoz w rodzaju: „Możliwe, że to autyzm lub ADHD”. Od tego są nau-czyciele specjaliści.
O czym pamiętać:
• W pracy z dziećmi najważniejsze jest bezpieczeństwo.
• Często sprawdzaj stan grupy. Nikt nie chce stresować się zagubionym dzieckiem.
• Miej nieprzerwanie dzieci w zasięgu wzroku.
• Rozmowy z innymi nauczycielami przeprowadzaj, gdy nie masz pod opieką dzieci.
• Przypominaj o podstawowych zasadach bezpieczeństwa w każdej możliwej sytuacji.
• Wychodź codziennie na podwórko.
• Przypominaj przed każdą czynnością zasady postępowania, jakie ustaliliście wcześniej.
• Baw się z dziećmi podczas zabaw swobodnych.