Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Plan nadzoru pedagogicznego Dyrektora Szkoły …………….…………… na rok szkolny 2022/2023 (przykład) I. Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.), • Rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2198), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.). II. Organizacja nadzoru pedagogicznego 1. Cel nadzoru pedagogicznego Zgodnie z art. 55 Prawa oświatowego nadzór pedagogiczny polega na: a) obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły, b) ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły, c) udzielaniu pomocy szkołom i placówkom, a także nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, d) inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów. Według § 22 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego: 1) dyrektor szkoły lub placówki, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego: • kontroluje: o przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki, o przebieg procesów kształcenia i wychowania w szkole lub placówce oraz efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki; • wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez: o diagnozę pracy szkoły lub placówki, o planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego, o prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad; 2) w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, dyrektor szkoły lub placówki, we współpracy z nauczycielami, o których mowa w ust. 1, w szczególności: • analizuje dokumentację przebiegu nauczania, • obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły lub placówki. Dyrektor szkoły lub placówki opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej, a w przypadku szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej – na zebraniu z udziałem nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki, w terminie do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan. Plan nadzoru pedagogicznego jest opracowywany z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole lub placówce w poprzednim roku szkolnym oraz podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa. Plan nadzoru pedagogicznego zawiera w szczególności: 1) tematykę i terminy przeprowadzania kontroli, 2) zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań, 3) plan obserwacji prowadzonych przez nauczycieli zajęcia dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz innych zajęć i czynności wynikających z działalności statutowej szkoły lub placówki. W przypadku dokonania zmian w niniejszym planie nadzoru pedagogicznego dyrektor szkoły niezwłocznie informuje radę pedagogiczną o wprowadzonych zmianach. 2. Plan nadzoru pedagogicznego opracowano z uwzględnieniem: 1) podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa; w roku szkolnym 2022/2023 są to: a) wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji, b) wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie; ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, c) działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej, d) doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej, e) wspomaganie kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w związku z nową formułą egzaminu maturalnego od roku 2023, f) doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami – wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030, g) rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych; wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w internecie i mediach społecznościowych, h) wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”, i) podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych; 2) wyników ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej, 3) wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2021/2022 przedstawionych podczas zebrania Rady Pedagogicznej w dniu ……………………...: a) położenie większego nacisku na wykorzystanie technik informacyjnych w procesie nauczania, b) zwiększenie efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w ramach zajęć rewalidacyjnych, wspomagania indywidualnego ucznia, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, c) zintensyfikowanie działań w zakresie bezpieczeństwa w sieci, d) kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych, e) rozwijanie innowacyjności, kreatywności i przedsiębiorczości uczniów, f) kształcenie umiejętności matematycznych, przyrodniczych i informatycznych u uczniów. 3. Cele do zrealizowania: 1) wdrażanie nowej podstawy programowej, 2) wypracowanie działań zwiększających frekwencję uczniów, 3) rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, wspomaganie rozwoju ucznia zdolnego i mającego trudności w nauce, 4) rozwijanie kompetencji matematyczno-przyrodniczych, 5) zapewnienie bezpieczeństwa uczniom w sieci. III. Formy nadzoru pedagogicznego Formami nadzoru pedagogicznego są: 1) kontrola, 2) wspomaganie. Kontrola Tematyka i terminy przeprowadzenia kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczącego działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz innej działalności statutowej szkoły. Lp. Tematyka kontroli Metoda Podmiot odpowiedzialny 1. Kontrola zgodności z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego uczniom przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych Analiza dokumentacji Psycholog i pedagog szkolny 2. Kontrola zgodności z przepisami prawa przyjmowania do szkół i wspomagania nauki osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi podlegającymi obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw Analiza dokumentacji Dyrektor szkoły 3. Dokumentacja wychowawcy Analiza dokumentacji Dyrektor szkoły 4. Prawidłowość pełnienia dyżurów przez nauczycieli Obserwacja Dyrektor szkoły 5. Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków w czasie przerw międzylekcyjnych Obserwacja Dyrektor szkoły 6. Badanie systematyczności i różnorodności oceniania Analiza wpisów w dziennikach lekcyjnych Dyrektor szkoły 7. Badanie realizacji podstawy programowej i ramowych planów nauczania Analiza wpisów w dziennikach Dyrektor szkoły 8. Analiza testów, sprawdzianów, prac klasowych z matematyki i przedmiotów przyrodniczych, częstotliwość i różnorodność oceniania uczniów Analiza dokumentacji Zespół nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych 9. Współpraca z pedagogiem, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, higienistką szkolną i rodzicami w celu rozpoznania indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów Obserwacja Dyrektor, wicedyrektor 10. Praca z uczniami mającymi trudności w nauce Obserwacja Dyrektor, wicedyrektor 11. Motywowanie uczniów do nauki, rozwijanie kreatywności i innowacyjności uczniów w czasie lekcji oraz zajęć pozalekcyjnych Obserwacja Dyrektor, wicedyrektor Wspomaganie Działania dyrektora mające na celu inspirowanie i intensyfikowanie procesów służących poprawie i doskonaleniu pracy szkoły ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju uczniów. Dyrektor wspomaga nauczycieli w szczególności przez: 1) organizowanie szkoleń i narad, 2) motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego, 3) przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego przez dyrektora nadzoru pedagogicznego. W celu realizacji przywołanych zadań dyrektor w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły. Ponadto dyrektor stosuje inne formy, m.in. analizuje dokumentację obowiązującą w szkole oraz prowadzi obserwacje diagnozujące, ukierunkowane na efekty procesu wychowawczo-dydaktycznego i opiekuńczego. Diagnoza pracy szkoły Lp. Zagadnienie Termin realizacji Podmiot odpowiedzialny 1. Diagnoza potrzeb uczniów w zakresie bezpieczeństwa – ankieta Wrzesień/październik 2022 r. Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej 2. Analiza i omówienie wyników obserwacji zajęć Dwa razy w roku szkolnym Dyrektor i wicedyrektor 3. Omówienie przebiegu wdrażania innowacji pedagogicznych Dwa razy w roku szkolnym Nauczyciele realizujący innowację pedagogiczną 4. Diagnoza potrzeb nauczycieli w zakresie szkoleń o tematyce dotyczącej pomocy psychologiczno-pedagogicznej Wrzesień 2022 r. Lider WDN 5. Bieżące doskonalenie zawodowe nauczycieli podczas zebrań rady pedagogicznej Cały rok szkolny Dyrektor szkoły IV. Zebrania rady pedagogicznej Termin Temat posiedzenia Sierpień 2022 r. Organizacyjne – przygotowanie pracy szkoły na rok 2022/2023 Do 15 września 2022 r. Przedstawienie planu nadzoru pedagogicznego Październik 2022 r. Szkolenie Styczeń 2023 r. Klasyfikacyjne – klasyfikacja śródroczna, podsumowanie półrocznej pracy szkoły Marzec 2023 r. Szkolenie Czerwiec 2023 r. Klasyfikacyjne – klasyfikacja roczna, podsumowanie pracy szkoły Sierpień 2023 r. Zebranie plenarne – przedstawienie sprawozdania z planu nadzoru pedagogicznego V. Wnioski dotyczące podnoszenia jakości pracy szkoły: 1. Wyniki egzaminu ósmoklasisty były wyższe niż w ubiegłym roku szkolnym, jednak nadal należy pracować nad rozwijaniem umiejętności matematycznych u uczniów. 2. Przestrzegane były zasady bezpieczeństwa. 3. Nauczyciele dbali o przestrzeganie norm społecznych i zasad bezpieczeństwa, ucząc prawidłowych zachowań. 4. Rodzice byli informowani o niewłaściwym zachowaniu dziecka w celu ujednolicenia systemu nagradzania i stosowania pozytywnych wzmocnień.