Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Plan nadzoru pedagogicznego obowiązujący w
……………………………………………………………
w roku szkolnym 2022/2023
(przykład)
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2198),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 1 września 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1618).
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:
1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
5. Wspomaganie kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w związku z nową formułą egzaminu maturalnego od roku 2023.
6. Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami – wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030.
7. Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w internecie i mediach społecznościowych.
8. Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
9. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
I. Nadzór pedagogiczny jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 55 Prawa oświatowego, w trybie planowanych lub doraźnych działań.
II. Dyrektor szkoły lub placówki, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
1) kontroluje:
• przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki,
• przebieg procesów kształcenia i wychowania w szkole lub placówce oraz efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki;
2) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
• diagnozę pracy szkoły lub placówki,
• planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
• prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad.
III. Źródła planowania nadzoru:
1. Wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w ubiegłym roku szkolnym:
a) poprawa efektów nauczania przez:
• pełną realizację podstawy programowej,
• zapewnienie nauczycielom właściwej bazy lokalowej i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji podstawy programowej i wybranych programów nauczania,
• systematyczny nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły nad prawidłową realizacją zadań wykonywanych przez nauczycieli, w szczególności dotyczących właściwie dobranych i skutecznych metod pracy,
• organizację zajęć dodatkowych uwzględniającą potrzeby, uzdolnienia i zainteresowania uczniów.
2. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa – kontrola:
• zgodność z przepisami prawa realizacji zajęć wychowanie do życia w rodzinie,
• zgodność z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego uczniom przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych,
• zgodność z przepisami prawa przyjmowania do szkół i wspomagania nauki osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi podlegającymi obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw.
3. Plan nadzoru kuratora oświaty:
a) kontrola,
b) wspomaganie.
4. Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego, Rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, Ustawa Prawo oświatowe:
a) procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się,
b) uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
c) szkoła wspomaga rozwój uczniów, uwzględniając ich indywidualną sytuację,
d) rodzice są partnerami szkoły,
e) realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania,
f) przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, a także przepisów dotyczących obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki,
g) przestrzeganie statutu szkoły.
Zawartość planu nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2022/2023
Lp. Zakres realizacji – forma nadzoru Numer załącznika Uwagi
1. Ocena pracy nauczycieli 1
2. Obserwacja zajęć nauczycieli 2
3. Wspomaganie rozwoju zawodowego – plan WDN 3
4. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa 4
5. Harmonogram poprawy efektów nauczania 5
Kontrola będzie dotyczyć przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa regulujących działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz innej działalności statutowej szkoły, z uwzględnieniem:
a) realizacji podstawy programowej i ramowych planów nauczania,
b) przestrzegania praw człowieka oraz upowszechniania wiedzy o nich,
c) zapewnienia młodzieży bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
d) kontroli prowadzonej przez nauczycieli dokumentacji pedagogicznej,
e) monitorowania wybranych obszarów pracy nauczycieli,
f) zgodności z przepisami prawa realizacji zajęć wychowania do życia w rodzinie,
g) zgodności z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego uczniom przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych,
h) zgodności z przepisami prawa przyjmowania do szkół i wspomagania nauki osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi podlegającymi obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw.
Wspomaganie nauczycieli ma na celu:
a) organizowanie szkoleń i narad zgodnie z potrzebami szkoły,
b) opracowanie planu WDN,
c) finansowe wspieranie i motywowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji oraz rozwoju zawodowego,
d) inspirowanie nauczycieli do wprowadzania innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych,
e) pomoc nauczycielom w zdobyciu kolejnego stopnia awansu zawodowego.
Załącznik nr 1
Ocena pracy nauczycieli
Lp. Rodzaj oceny Zakres realizacji Terminy Osoby Organizacja badań, techniki pozyskiwania informacji / narzędzia
1. Ocena pracy nauczyciela Dokumentowanie pracy nauczycieli niezbędne do dokonania oceny pracy Cały rok szkolny Trzech nauczycieli Obserwacja zajęć
2. Ocena dorobku zawodowego Dokumentowanie działań nauczycieli ubiegających się o kolejny stopień awansu zawodowego z uwzględnieniem zmienionych od 1 września 2022 r. przepisów:
a) ocena planów rozwoju pod kątem zgodności z planem pracy szkoły,
b) ocena projektów i programów edukacyjnych,
c) wykorzystanie przez nauczycieli technologii informacyjno-komunikacyjnych Cały rok szkolny Nauczyciele odbywający staż Kontrola działań nauczyciela opiekuna stażu, kontrola dokumentacji związanej z awansem zawodowym na stopień nauczyciela mianowanego, obserwacje, ankietowanie
Załącznik nr 2
Obserwacja zajęć nauczycieli
Cel obserwacji Tematyka obserwacji
Ocena efektów pracy nauczyciela w zakresie wybranych elementów procesu dydaktycznego, wychowawczego lub opiekuńczego.
Cele obserwacji:
a) gromadzenie informacji o pracy nauczyciela i stopniu realizacji przez niego zadań edukacyjnych,
b) wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli oraz wzajemne dzielenie się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem,
c) diagnoza realizacji wybranych zadań edukacyjnych,
d) ocena rezultatów procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego na podstawie bezpośredniej obserwacji umiejętności, postaw i prezentowanej wiedzy uczniów.
Obserwacji mogą podlegać:
a) zajęcia z uczniami, spotkania z rodzicami, imprezy szkolne 1. Kształtowanie u uczniów umiejętności uczenia się.
2. Tworzenie atmosfery sprzyjającej uczeniu się.
3. Informowanie uczniów o celach uczenia się.
4. Dostosowanie metod pracy do potrzeb ucznia, grupy i oddziału.
5. Diagnozowanie potrzeb i możliwości rozwojowych uczniów, sposobów uczenia się oraz sytuacji społecznej każdego ucznia.
6. Angażowanie wszystkich uczniów podczas zajęć.
7. Zachęcanie każdego ucznia do podejmowania różnych aktywności.
8. Umiejętność pracy zespołowej.
9. Realizacja podstawy programowej.
10. Stosowanie metod aktywizujących uczniów.
11. Stosowanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
12. Poziom osiągania przez nauczyciela wyznaczonych celów.
13. Wykorzystanie czasu zajęć edukacyjnych.
14. Stosowanie pomocy dydaktycznych.
15. Celowość zadawania prac domowych – dostosowanie do indywidualnych możliwości ucznia
Plan obserwacji lekcji i zajęć pozalekcyjnych w roku szkolnym 2022/2023
Lp. Imię i nazwisko nauczyciela wrzesień październik listopad grudzień styczeń luty marzec kwiecień maj czerwiec Uwagi
1. X
2. X
3. X
4. X
5. X
6. X
7. X
8. X
Załącznik nr 3
Wspomaganie rozwoju zawodowego – plan WDN
Lp. Formy doskonalenia zawodowego Tematyka szkolenia Liczba nauczycieli Planowany
termin
1. Szkolenie rady pedagogicznej Zasady organizacji zdalnego nauczania Wszyscy pracownicy październik
2. Warsztaty metodyczne Praca z nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi Wszyscy nauczyciele listopad
3. Warsztaty metodyczne Jak skutecznie zachęcać uczniów do aktywności na rzecz własnego rozwoju i rozwoju innych uczniów? Wszyscy nauczyciele grudzień
4. Warsztaty metodyczne Jak postępować z uczniami przewlekle chorymi? Wszyscy nauczyciele styczeń
5. Warsztaty metodyczne Skuteczne sposoby zachęcania uczniów do czytania Wszyscy nauczyciele luty
6. Konferencja Promocja i budowanie pozytywnego wizerunku szkoły 5 marzec
7. Warsztaty metodyczne Bezpieczeństwo w szkole Wszyscy nauczyciele kwiecień
8. Warsztaty metodyczne Ocenianie kształtujące Wszyscy nauczyciele maj
Załącznik nr 4
Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej,
wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły
Czynności kontrolne Termin Dokumentacja Osoba kontrolująca
Kontrola dokumentacji wychowawczej Cały rok szkolny Dokumenty prowadzone przez wychowawców Dyrektor
Kontrola systematyczności oceniania Cały rok szkolny Dzienniki lekcyjne i dzienniki innych zajęć Dyrektor
Kontrola prowadzenia dokumentacji nauczania Listopad Księgi uczniów, księgi ewidencji, arkusze nauczania Dyrektor
Kontrola realizacji programów nauczania / podstawy programowej Cały rok szkolny Podstawa programowa, program nauczania, plan nauczania Dyrektor
Kontrola dokumentacji wycieczek szkolnych Każdorazowo Szczegółowa dokumentacja wszystkich wycieczek – zgodnie z arkuszem kontroli Dyrektor
Kontrola stanu technicznego obiektu szkoły Cały rok szkolny Dokumentacja techniczna, protokoły, przeglądy Dyrektor
Kontrola zgodności z przepisami prawa zwiększenia dostępności i jakości wsparcia udzielanego uczniom przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych Cały rok szkolny Dokumentacja prowadzona przez nauczycieli specjalistów Dyrektor
Kontrola zgodności z przepisami prawa przyjmowania do szkół i wspomagania nauki osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi podlegającymi obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw Cały rok szkolny Dokumentacja związana z przyjęciem uczniów oraz prowadzeniem kształcenia Dyrektor
Załącznik nr 5
Harmonogram poprawy efektów nauczania
Etapy monitorowania postępów uczniów Forma Klasa Termin
Diagnoza uczniów klasy I Testy diagnozujące z wybranych przedmiotów
Analiza testów diagnozujących
Diagnoza aspiracji edukacyjnych uczniów I
I
I Do 15 września
Do 30 września
30 października
Ocenianie wewnątrzszkolne Ewaluacja systemu oceniania w zakresie przekazywania informacji zwrotnej, stosowania elementów oceniania kształtującego I– IV Cały rok
Analiza wyników nauczania Posiedzenia rady pedagogicznej I–IV Śródroczne i roczne podsumowanie wyników nauczania
Wewnątrzszkolne badanie osiągnięć uczniów w zakresie opanowania podstawy programowej Test sprawdzający na każdym poziomie kształcenia I–II maj–czerwiec
Realizacja podstawy programowej – wybrane kompetencje i efekty kształcenia Obserwacja diagnozująca I–IV Cały rok szkolny
Analiza i interpretacja wyników egzaminów maturalnych Opracowanie wniosków i rekomendacji wynikających z analizy wyników egzaminów maturalnych IV sierpień–listopad 2022 r.
Analiza postępów uczniów Analiza osiągnięć uczniów w kontekście przyrostu kompetencji za dany rok szkolny I–IV sierpień–listopad 2022 r.