Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego
(przykład rozwiązania statutowego)
1. Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego obejmuje uczniów wszystkich etapów edukacyjnych.
2. Cele funkcjonującego w szkole wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego to w szczególności:
1) stworzenie uczniowi realnej możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do odnalezienia swojego miejsca na drodze kariery zawodowej,
2) umożliwienie uczniowi poznania siebie i własnych predyspozycji zawodowych,
3) pomoc uczniowi w zaplanowaniu własnej kariery zawodowej oraz dalszej drogi kształcenia,
4) poznanie przez ucznia procesu aktywnego poszukiwania pracy, w tym przygotowanie ucznia do roli pracownika,
5) stworzenie możliwości kształcenia umiejętności radzenia sobie ze zmianami poprzez rozwijanie umiejętności adaptacyjnych oraz umiejętności wychodzenia naprzeciw nowym sytuacjom i nowym wyzwaniom.
3. Cele wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego realizowane są poprzez:
1) realizację zajęć przez nauczycieli na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego,
2) realizację zajęć prowadzonych przez nauczycieli wychowawców oddziałów,
3) realizację zajęć z zakresu doradztwa zawodowego w klasach VII i VIII,
4) zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
5) prowadzenie zajęć dla uczniów, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach zawodowych, takich jak egzamin czy rozmowa o pracę,
6) udostępnianie uczniom przez bibliotekę szkolną pozycji książkowych i innych źródeł dotyczących rynku pracy,
7) upowszechnianie oferty edukacyjnej szkół, w tym szkół kształcących w zawodzie w regionie,
8) upowszechnianie informacji dotyczących rynku pracy, zapotrzebowania na nowe zawody,
9) prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców i konsultacji dotyczących w szczególności problematyki wyboru zawodu, wspieranie dzieci w planowaniu dalszej drogi kształcenia i wyboru zawodu,
10) organizację dni przedsiębiorczości,
11) spotkania z przedstawicielami zawodów i pracodawców, Powiatowego Urzędu Pracy,
12) udział w targach edukacyjnych.
4. Zadania z zakresu doradztwa zawodowego realizują:
1) nauczyciele prowadzący zajęcia z zakresu kształcenia ogólnego , w szczególności nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, przedmiotu wiedza o społeczeństwie, informatyki,
2) nauczyciele wychowawcy,
3) nauczyciel bibliotekarz,
4) nauczyciele specjaliści, w tym nauczyciel psycholog, pedagog i doradca zawodowy.
5. W ramach wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego nauczyciele prowadzący zajęcia z uczniami, nauczyciele specjaliści, w tym doradca zawodowy, współpracują w szczególności z:
1) nauczycielem bibliotekarzem,
2) poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
3) pracodawcami i organizacjami pracodawców,
4) szkołami kształcącymi w zawodzie,
5) Powiatowym Urzędem Pracy,
6) instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom.
6. W oparciu o wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego opracowuje się na każdy rok szkolny program realizacji doradztwa zawodowego.