Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
W bezpiecznym miejscu
scenariusz zajęć relaksacyjnych dla klas VII–VIII
Cele główne:
• doskonalenie umiejętności relaksacji i odpoczynku,
• rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
• rozwijanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy i nazywania własnych emocji,
• podniesienie poziomu świadomości własnego ciała.
Cele operacyjne:
Uczeń:
• uważnie słucha tekstu relaksacji,
• nazywa towarzyszące mu emocje,
• rozpoznaje swój poziom stresu i zauważa potrzebę odpoczynku i relaksu,
• dzieli się refleksją na forum grupy,
• uważnie i z szacunkiem słucha wypowiedzi innych.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie Uczniowie siadają w kręgu. Nauczyciel trzyma totem (może być nim dowolny przedmiot). Nauczyciel wyjaśnia najważniejsze zasady kręgu:
• wszyscy są równi,
• kto ma totem, ten mówi,
• słuchamy się nawzajem.
Nauczyciel przedstawia tematykę zajęć, pyta o sposoby uczniów na relaksację i wyciszenie emocji • Zainteresowanie uczniów tematem,
• rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
• rozwijanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy Dowolny przedmiot pełniący funkcję totemu
2. Jakim krajem dzisiaj jesteś? Nauczyciel rozpoczyna rundę w kręgu: Jakim krajem dzisiaj jesteś? Zadaniem uczniów jest odnalezienie kraju, który najbardziej odpowiada ich emocjom w danej chwili. Ważne, aby wybór został jak najlepiej uzasadniony, np.: „Dzisiaj czuję się jak Czechy – jestem radosny, mam ochotę żartować i robić dowcipy” • Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
• rozwijanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy,
• kształtowanie umiejętności autorefleksji i nazywania emocji ---
3. Studnia krzyku Uczniowie stają w kręgu. Obejmują się ramionami. Na znak nauczyciela wszyscy wyrzucają z siebie emocje, głośno krzycząc. Ćwiczenie można powtórzyć kilka razy. Uczniowie mogą podzielić się refleksją po tym doświadczeniu. Jak im było? Czy czują ulgę?
Taki wspólny krzyk jest bardzo wyzwalający, pomaga uwolnić trudne emocje. Dużo trudniej jest krzyknąć samemu. W tej sytuacji naturalnie tracimy opór przed oceną innych, ponieważ wszyscy krzyczą w tym samym momencie, najgłośniej, jak potrafią • Nauka radzenia sobie z emocjami,
• autorefleksja ---
4. Relaksacja Uczniowie kładą się na matach, lub dywanie. Słuchają tekstu relaksacji • Uruchamianie wyobraźni,
• nauka wyciszenia,
• nauka prawidłowego toru oddechowego,
• kontakt z ciałem,
• poprawa świadomości własnego ciała • Karimaty,
• załącznik nr 1
5. Podsumowanie Uczniowie siadają w kręgu. Dzielą się refleksjami po zajęciach. Czy udało im się zrelaksować? Czy czują, że ich ciało jest bardziej „miękkie”, czy nadal napięte? Jak teraz wygląda ich oddech? • Rozwijanie autorefleksji,
• uważne słuchanie pozostałych członków grupy,
• poprawa świadomości własnego ciała
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeuta pedagogiczny, polonistka, terapeuta ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”