Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla dziecka z afazją
Opracowała: Alicja Mironiuk, nauczyciel, animator, oligofrenopedagog
Temat: Kolorowy piknik
Krótka charakterystyka dziecka: sześciolatek z afazją
Cele ogólne:
• rozwijanie doświadczeń sensorycznych dziecka.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
• organizuje pole spostrzeżeniowe oraz układa przedmioty według instrukcji słownej,
• nazywa relacje przestrzenne (za, na, z lewej/prawej strony, pomiędzy),
• rozpoznaje i nazywa wybrane, podstawowe smaki,
• rozpoznaje i nazywa wybrane zapachy,
• układa klocki według instrukcji,
• poznaje dotykiem różne faktury i materiały.
Metody:
• elementy Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
• elementy treningu kreatywności,
• elementy integracji sensorycznej,
• metody aktywizujące.
Formy pracy:
• indywidualna.
Środki dydaktyczne:
• koc lub mata piknikowa,
• kosz lub torba piknikowa,
• kilka zestawów piknikowych (talerzyk, kubek, drewniane lub plastikowe sztućce, serwetki),
• śrubokręt, szczoteczka do zębów, ołówek, sznurek,
• klocki (typu) LEGO Duplo,
• suszone przyprawy (bazylia, słodka papryka), cukier, sól,
• napoje (odgazowany tonik/zielona herbata, woda mineralna, woda z solą, woda z cukrem, woda z sokiem z cytryny lub limonki) lub próbki wybranych produktów spożywczych (cytryna, jabłko, rukola, grejpfrut, truskawka) oraz kubki lub sztućce do ich podania,
• woreczki strunowe z ziarnami kawy, sianem, suchą karmą dla psa/kota, lekko rozgniecionym ząbkiem czosnku, wacikami kosmetycznymi nasączonymi wybranymi olejkami eterycznymi / aromatami spożywczymi / perfumami,
• nagrania dźwięków szumu fal, miasta, bzyczenia owadów, szumu drzew,
• kształty przypominające kamienie wycięte z miękkiego papieru ściernego, folii bąbelkowej, miękkiego materiału, tektury falistej, pianki kreatywnej (wystarczająco duże, by dziecko swobodnie postawiło na nich dwie stopy).
Przygotowanie – przed realizacją zajęć:
• należy upewnić się, że dziecko nie ma alergii pokarmowej oraz w jakim stopniu jest czułe na wybrane zapachy lub smaki,
• w sali zajęciowej przed przyjściem dziecka prowadzący rozkłada koc lub matę piknikową, a materiały wykorzystywane do stymulacji sensorycznej wkłada do dużego kosza piknikowego lub torby.
Przebieg zajęć:
1. Rozgrzewka – przywitanie z partnerem
Dorosły siada naprzeciwko ucznia i zaprasza go do przywitania wybranymi częściami ciała:
Witajcie, ręce! (uścisk rąk)
Witajcie, palce! (dotykamy poruszających się palców)
Witajcie, ramiona! (dotykamy ramion)
Witajcie, stopy! (dotykamy się stopami)
Po kilku powitaniach terapeuta zaprasza dziecko do nazywania części ciała i wymyślania sposobu na kontynuowanie zabawy: „Skończyły się moje pomysły na przywitanie. A może ty wiesz, jak możemy się jeszcze przywitać?”.
Wskazówki metodyczne:
• Kiedy witamy się poszczególnymi częściami ciała, zwróćmy uwagę (lub poprośmy o to ucznia), by określać stronę ciała – lewą lub prawą. Jeżeli to dziecko wybiera sposób przywitania, poprośmy, by nazwało część ciała.
• Na koniec zabawy można przywitać się w zabawny sposób, np. oczami (mrugamy), językiem („machamy” płaskim językiem góra – dół), włosami („czochramy się”), uszami (kręcąc nimi dłońmi).
2. Zabawa wprowadzająca w temat zajęć – rozwijanie orientacji w przestrzeni, klasyfikowanie na podstawie kategorii centralnej
Po przywitaniu siadamy z dzieckiem na kocu, pokazujemy mu kosz i pytamy o skojarzenia z piknikiem: „Czy wiesz, jak będziemy się dziś bawić tymi rzeczami?”, „Czy byłaś/byłeś kiedyś na pikniku?”, „Jakie przedmioty są nam potrzebne?”.
Gdy dziecko przedstawi swoją wiedzę i doświadczenia związane z piknikiem, nauczyciel prosi o pomoc w jego przygotowaniu: „Bardzo się spieszyłam/spieszyłem, pakując ten kosz (terapeuta wskazuje na kosz znaczącym gestem). Mam w nim potrzebne i niepotrzebne przedmioty. Może razem zadecydujemy, co będzie przydatne na pikniku?”.
Dorosły wyjmuje akcesoria piknikowe (papierowe talerzyki i kubki, niemetalowe sztućce, serwetki, butelkę po napoju) oraz przypadkowe przedmioty (śrubokręt, szczoteczkę do zębów, ołówek, sznurek). Zadaniem ucznia jest wybrać te przedmioty, które przydadzą się na pikniku.
3. Zestaw dla każdego – zabawa rozwijająca orientację w przestrzeni oraz rozróżnianie strony lewej i prawej
Zabawa odbywa się według instrukcji słownej nauczyciela: „Pora przygotować nakrycia na piknik. Zacznijmy od talerza. Za talerzem połóż kubek. Po prawej stronie talerza jest łyżka, po lewej widelec. Nóż jest między talerzem a łyżką. Serwetka jest na talerzu”. Uczeń układa przedmioty według instrukcji.
Wskazówki metodyczne:
• Piknik można przygotować dla kilku osób – w przypadku przedszkolaków można „zaprosić” pluszaki, a starsze dzieci mogą przygotować komplet piknikowy dla niespodziewanych gości.
• Po przykładzie dorosłego zabawę może poprowadzić dziecko, opisując kierunki i relacje przestrzenne między poszczególnymi akcesoriami.
4. LEGO-dania – zabawa konstrukcyjna
Nauczyciel przygotowuje przepisy na produkty spożywcze, które uczeń układa z klocków typu LEGO Duplo.
Lista „przepisów”:
• pięć pomarańczowych klocków z czterema wypustkami i jeden zielony kwiatek – marchewka,
• dwa brązowe klocki ośmiowypustkowe, jeden klocek żółty i jeden różowy z czterema wypustkami – ciasteczko,
• fioletowe klocki – jeden ośmiowypustkowy, jeden sześcio-, jeden czterowypustkowy oraz zielony kwiatek – winogrono,
• trzy czerwone klocki ośmiowypustkowe, jeden zielony kwiatek – pomidor,
• różnokolorowe klocki czterowypustkowe – sałatka warzywna/owocowa.
Wskazówki metodyczne:
• Uczeń układa „porcje” produktów na wcześniej przygotowane talerzyki.
• Warto zachęcić ucznia do samodzielnego wymyślania produktów spożywczych.
5. Tajemnicze smaki – zabawa rozwijająca zmysł smaku
Nauczyciel przygotowuje wybrane przyprawy (bazylię, słodką paprykę, cukier, sól), napoje (odgazowany tonik/zieloną herbatę, wodę mineralną, wodę z solą, wodę z cukrem, wodę z sokiem z cytryny lub limonki) lub próbki wybranych produktów spożywczych (cytrynę, jabłko, rukolę, grejpfruta, truskawkę). Dziecko próbuje produktów i stara się je nazwać, zarówno opisując wrażenia smakowe (słodki, gorzki, słony), jak i właściwe nazwy przypraw, owoców, warzyw.
Wskazówki metodyczne:
• W zależności od możliwości dziecka smakowanie może odbywać się z otwartymi/zamkniętymi oczami.
• Przed zabawą należy porozumieć się z rodzicami dziecka w kwestii alergii. Jeżeli dziecko wcześniej nie próbowało danego produktu, nie należy go podawać w zabawie. Zwykle dzieci, które mają ograniczone wrażenia smakowe, mają najmniejsze opory przy próbowaniu produktów płynnych, największe – w przypadku proszku (przypraw). Jeżeli dziecko próbuje płynów, należy zapewnić odpowiednią liczbę kubeczków, w przypadku produktów stałych – widelców, a w przypadku przypraw – łyżeczek (oraz zapewnić wodę do popicia). W ćwiczeniach zapachowych, aby „zresetować” zmysł węchu, można przygotować ziarna kawy.
6. Tajemnicze zapachy – zabawa rozwijająca zmysł węchu
Do małych woreczków strunowych terapeuta wkłada produkty o charakterystycznym zapachu: ziarna kawy, siano, suchą karmę dla psa/kota, lekko rozgnieciony ząbek czosnku, waciki kosmetyczne nasączone wybranymi olejkami eterycznymi / aromatami spożywczymi / perfumami.
Dziecko wącha zawartość woreczków z zamkniętymi oczami. Jeżeli ma trudności w zidentyfikowaniu zapachu, może dotknąć zawartości woreczka. Nauczyciel prosi o nazywanie zapachów oraz skojarzeń z nimi związanych („Czy znasz ten zapach?”, „Z czym kojarzy ci się ten zapach?”, „Co przypomina ci ten zapach?”).
7. Dźwiękowa podróż – zabawa rozwijająca zmysł słuchu
Terapeuta rozpoczyna zabawę słowami: „Piknikować można w różnych miejscach. Czy na podstawie dźwięków zgadniesz, gdzie odbyły się te pikniki?”.
Po tym wprowadzeniu uczeń słucha nagrań: szumu fal (piknik na plaży), miasta (piknik w parku), bzyczenia owadów (piknik na łące), szumu drzew (piknik w lesie).
Gdy uczeń rozpozna poszczególne miejsca (układając w odpowiedniej kolejności ilustracje/piktogramy lub napisy), wybiera to, którego dźwięki były dla niego najprzyjemniejsze – to nagranie jest odtwarzane „w tle” do końca zajęć.
8. Wędrówka po kamieniach – stymulowanie czucia w stopach
Terapeuta rozpoczyna zadanie słowami: „Nasz piknik powoli się kończy. Droga do domu biegnie po kamieniach, które najlepiej przejść boso. Czy uda ci się dotrzeć do wyjścia?”.
Terapeuta rozkłada drogę z „kamieni” – wyciętych z wybranych materiałów: miękkiego papieru ściernego, folii bąbelkowej, miękkiego materiału, tektury falistej, pianki kreatywnej. Trasa biegnie od maty piknikowej do miejsca, w którym czekają na dziecko jego buty i skarpetki.
9. Zakończenie zajęć – podziękowanie za zajęcia
Terapeuta zadaje uczniowi pytania:
• „Co na naszych zajęciach było dla ciebie najprzyjemniejsze?”,
• „Co na naszych zajęciach było dla ciebie najtrudniejsze?”,
• „Co na naszych zajęciach było dla ciebie najciekawsze?”.