Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 7 LIPCA 2022
Kwalifikacje nauczyciela do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, autor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego, prawa pracy, finansów publicznych i funkcjonowania samorządu terytorialnego, uznany prelegent i szkoleniowiec, wykładowca toruńskiej i bydgoskiej Wyższej Szkoły Bankowej, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, przez lata tworzył trzon Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego
Jakie kwalifikacje powinien posiadać nauczycielka przedszkola, której przydzielono prowadzenie zajęć rewalidacyjnych (dwa razy po dwie godziny) z dzieckiem pięcioletnim posiadającym orzeczenie o kształceniu specjalnym ze względu na autyzm oraz z dziec-kiem sześcioletnim posiadającym orzeczenie o kształceniu specjalnym ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera. Nauczycielka posiada wykształcenie wyższe magister-skie (studia ukończone w 2004 r., specjalność: pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna) oraz kurs kwalifikacyjny (ukończony w 2008 r., z zakresu oligofrenopedagogiki). Jej staż pracy wynosi 20 lat. Wszystkie dane zostały uwzględnione w projekcie arkusza or-ganizacji przedszkola na rok 2022/2023, jednak otrzymano negatywną opinię organu nadzoru pedagogicznego ze względu na stwierdzoną nieprawidłowość w zakresie braku kwalifikacji ww. nauczycielki.
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1289).
Zgodnie z § 23 ust. 1 Rozporządzenia MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli kwalifikacje do prowadzenia w przedszkolu zajęć rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci z niepełnosprawnościami posiada osoba, która spełnia warunki określone w § 15 ust. 3 Rozporządzenia, a więc posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym rodzaju przedszkola oraz przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności dzieci.
Kuratorium podnosi, że nauczycielka nie ma kwalifikacji w zakresie odpowiednim do niepeł-nosprawności wychowanków, ale stanowiska tego nie tłumaczy. Z uwagi na to, że nauczy-cielka ukończyła kurs z zakresu oligofrenopedagogiki, stanowisko to jest niezrozumiałe. Bez dokładnego wyjaśnienia, dlaczego kuratorium kwestionuje takie wykształcenie, trudno się do tych zarzutów odnieść, natomiast warto zauważyć, że nie ma jednej, typowej charakterystyki dla osób ze spektrum autyzmu, dlatego wykształcenie w zakresie oligofrenopedagogiki będzie tu jak najbardziej przydatne. Takie kwalifikacje dają również podstawę do pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami sprzężonymi, czyli np. z autyzmem oraz niepełnosprawnością inte-lektualną.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM