Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 7 LIPCA 2022
Awans zawodowy nauczyciela logopedy
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, autor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego, prawa pracy, finansów publicznych i funkcjonowania samorządu terytorialnego, uznany prelegent i szkoleniowiec, wykładowca toruńskiej i bydgoskiej Wyższej Szkoły Bankowej, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, przez lata tworzył trzon Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego
W styczniu br. zatrudniono w przedszkolu logopedę na cały etat (20/20). Pracownica chce złożyć wniosek o nadanie stopnia nauczyciela kontraktowego bez odbywania stażu, powołując się na art. 9a ust. 3 Karty nauczyciela. Czy powinna wykazać się pięcioletnim okresem pracy na stanowisku logopedy w przedszkolu, szkole? Jakie działania można uznać za „znaczący dorobek pracy”, jeżeli były one realizowane w niepełnym wymiarze zatrudnienia, np. 2/40?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.).
Przywołana w pytaniu regulacja wyraźnie mówi, że osoby posiadające co najmniej pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy uzyskują z dniem nawiązania stosunku pracy w przedszkolu stopień nauczyciela kontraktowego. Jednocześnie Karta nauczyciela w żaden sposób nie wyjaśnia pojęcia „znaczącego dorobku zawodowego. Nie znajduje się ono w słowniczku wypełniającym treść art. 3 KN. Pomimo że samo pojęcie pojawia się w regula-cjach Ustawy kilkukrotnie, to dyrektor ustala w każdym indywidualnym przypadku, czy do-robek osoby, którą chce zatrudnić na stanowisku nauczyciela, jest znaczący i można w związ-ku z tym pominąć przy zatrudnieniu etap nauczyciela stażysty.
Jedyną wytyczną daje w tym zakresie istniejące orzecznictwo. Za istotny można uznać Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 lipca 2011 r. (I OSK 312/11), w którym sąd ten orzekł, że „(…) przepis art. 9a ust. 3 Ustawy z 1982 r. Karta nauczyciela oraz inne przepisy tej Ustawy nie wyjaśniają pojęcia «znaczący dorobek zawodowy». O «znaczącym dorobku» można mówić jedynie wówczas, gdy jest on ponadprzeciętny, znacznie przewyższający doro-bek zawodowy wymagany od ogółu nauczycieli. Taki znaczący dorobek powinien znaleźć odzwierciedlenie w przyznanych w dotychczasowej pracy nagrodach i wyróżnieniach, ewen-tualnie także w dyplomach czy świadectwach potwierdzających uzyskanie dodatkowych kwalifikacji, umiejętności przydatnych w przyszłej pracy nauczyciela. Długoletniego zatrudnienia, a nawet zaangażowania w pracy zawodowej, które powinno przecież cechować każdego pracownika, nie można utożsamiać ze «znaczącym dorobkiem zawodowym»”.
Aby dyrektor faktycznie mógł nadać od początku pracy w przedszkolu stopień awansu nau-czyciela kontraktowego, niezbędne będzie posiadanie przez kandydata na stanowisko nauczy-ciela dodatkowych przymiotów, choćby w postaci wspomnianych przez sąd wyróżnień, kwa-lifikacji itd.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM